A.S.Adventure en Juttu in hartje Brussel onder zelfde dak

A.S.Adventure en Juttu openden vorige maand samen hun nieuwste winkel op de Guldenvlieslaan in Brussel. Het zijn twee merken onder hetzelfde dak. Met Sabine Van Orshaegen (A.S.) en Anja De Bosscher (Juttu) praten we over hun aanpak. En vooral: hoe het is om als medewerker in retail te werken.

27 april 2018

Delen

“Tijdens onze zoektocht naar een nieuwe locatie, kwamen we in aanraking met een indrukwekkend pand op de Guldenvlieslaan. We wilden onze A.S.Adventure Store in Brussel namelijk meer visibiliteit geven”, vertelt Sabine Van Orshaegen, districtmanager bij A.S.Adventure. “De grote ruimte zette onze verbeelding aan het werk. Het bleek een perfecte opportuniteit om onze beide concepten onder één dak aan onze klanten aan te bieden.”

Waarop screenen?

Het voormalige Marks & Spencer-pand naast de Apple Store in Brussel huisvest sinds kort dus twee andere winkels: enerzijds outdoorketen A.S.Adventure en anderzijds de Scandinavisch ogende conceptstore Juttu met onder meer kledij en decoratie. Beide merken behoren namelijk tot de groep Retail Concepts. “Je kunt ons vergelijken met een familie die een aantal fundamentele waarden deelt, maar waarbinnen elkeen zijn eigenheid behoudt”, vertelt Sabine Van Orshaegen, districtmanager bij A.S.Adventure. “Ook al is elk van onze merken uniek, toch zijn ze op dezelfde fundamenten gebouwd. Die gemeenschappelijkheid is onze grote kracht”, meent ze.

De gezamenlijke basis zie je ook in de gezochte profielen. “De mensen die bij ons starten, worden op fundamentele waarden gescreend. Scoor je goed op criteria zoals ‘respectvol’, ‘gepassioneerd’, ‘communicatief’, ‘teamplayer’ en ‘flexibel’, dan willen we je graag beter leren kennen”, vertelt Anja De Bosscher, districtmanager bij Juttu. “De reden waarom we zo veel belang hechten aan deze waarden is omdat we ervan overtuigd zijn dat ze de beste garantie bieden om onze klanten een fijne winkelervaring te bezorgen.”

Slow shopping

Beide merken verwachten van hun medewerkers ook een sterke affiniteit met de producten. “Wij willen graag dat onze klanten oprecht tevreden zijn en blijven over hun aankoop”, aldus Sabine Van Orshaegen. “Daarom is het voor ons essentieel om met interesse en kennis van zaken mee te kunnen gaan in het verhaal van onze klant. Het brengt diepgang in ons verkoopgesprek en helpt ons om het juiste product aan te bevelen. Het is onze manier om duurzame klantenrelaties op te bouwen waarmee we de pure commercie overstijgen.”

Collega Anja De Bosscher omschrijft die diepgang als slow shopping. “Onze sales advisor staat klaar om mee met je na te denken. Ben je op zoek naar een nieuwe outfit, dan weet hij je te verrassen met combinaties waaraan je zelf niet meteen denkt.”

Inrichting van winkel

De opening is vooral een kwestie van samenwerking op diverse niveaus. “Voor onze nieuwe winkel in Brussel gingen we op zoek naar vijftien nieuwe collega’s. Dat we hiervoor kunnen rekenen op de ondersteuning van onze shared HR-services, is natuurlijk mooi meegenomen”, aldus De Bosscher. “Hetzelfde geldt voor de inrichting van het pand. Ook hiervoor kunnen we onze gemeenschappelijke facility-afdeling inschakelen. Zij bieden niet alleen expertise, maar nemen ook heel wat kopzorgen van ons weg.”

De gedeelde Juttu & A.S.Adventure Store in Brussel
Van Orshaegen vult aan: “Daarnaast biedt de samenwerking tussen onze beide concepten het grote voordeel dat wij als districtmanagers een klankbord voor elkaar zijn. Zo ontstaat er een interessante dynamiek die het eindresultaat alleen maar ten goede komt.”

Werken in retail

Beide dames hebben al vele jaren retailervaring. Wat hebben ze in al die tijd zoal opgestoken? “Ik heb vooral geleerd om de flexibiliteit en veerkracht van onze medewerkers naar waarde te schatten. Hun brede interesses en hun verfrissende kijk op het leven zijn voor mij een grote bron van inspiratie”, vertelt Van Orshaegen.

Daarnaast mag je in de context van werken in retail het groepsaspect niet onderschatten. “De belangrijkste les die ik geleerd heb, is dat je resultaten grotendeels afhangen van je team”, oppert De Bosscher. “Met de juiste mix van persoonlijkheden en een sterke storemanager kun je hoge toppen scheren.”

(nd) - Foto’s: (bdw) 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.