Jonge sollicitanten missen respect én ervaring
Overal ter wereld ziet het profiel van de ideale starter er ongeveer hetzelfde uit. Hoe deze er dan uitziet vertelt Jobat je.
Allochtone jongeren zijn in Nederland twee keer zo vaak werkloos als autochtone jongeren. Dat zette het jongerennetwerk FNV Jong ertoe aan een onderzoek te organiseren waarbij ruim 500 jongeren betrokken werden.
Uit het onderzoek blijkt dat allochtone jongeren een pak minder assertief zijn dan hun autochtone leeftijdsgenoten. Als een werkgever bijvoorbeeld zijn belofte voor een vast contract niet nakomt, dan zou meer dan de helft van de autochtone Nederlandse jongeren daartegen protesteren. Van de allochtone jongeren zou slechts 39 procent dat doen.
Allochtone jongeren moeten ook vaker tevreden zijn met minder werkzekerheid. De helft van hen zegt een goed netwerk te missen om succes te hebben op professioneel gebied. Onder de autochtone jongeren is dat bij maar 30 procent het geval. 13 procent van de allochtonen voelt zich wel eens gediscrimineerd door een werkgever, terwijl hetzelfde geldt voor vijf procent van de autochtonen.
Uit een onderzoek van Intermediair onder 3328 hoogopgeleiden blijkt bovendien dat allochtone hoogopgeleiden heel wat minder optimistisch zijn over de huidige arbeidsmarkt dan autochtone hoogopgeleiden.
Terwijl slechts vier procent van de hoogopgeleide autochtone Nederlanders denkt dat de arbeidsmarkt het komende jaar zal verslechteren, beoordeelt 41 procent van de allochtonen de huidige arbeidsmarkt als zeer ongunstig.
De salarisverwachtingen van allochtone hoogopgeleiden zijn bescheidener dan die van autochtone hoogopgeleiden. Ze hechten doorgaans meer belang aan de eigen ontwikkeling dan aan de sfeer op het werk of de balans tussen werk en privé.
(mo)
5 juli 2011Overal ter wereld ziet het profiel van de ideale starter er ongeveer hetzelfde uit. Hoe deze er dan uitziet vertelt Jobat je.
Meer dan de helft van de werkende jongeren (20-26 jaar) is tevreden met zijn job en wil die graag blijven beoefenen, zo blijkt uit een onderzoek van Jobat.
Bij rekrutering- en selectiekantoor SThree hoort 80 procent van de 120 medewerkers tot generatie Y. Directeur Kurt Schreurs onderzocht wat jongeren drijft.
Zijn jonge werknemers te assertief? Jobat polste bij 1.500 starters wat ze nu echt vinden van hun job, hun collega’s, hun baas.
Jobat polste bij 1.500 starters die het voorbije jaar hun eerste stappen op de werkvloer zetten wat ze nu echt vinden van hun job. Ontdek het hier...
Je hebt gesolliciteerd voor de ideale job maar uiteindelijk ontvang je toch die afwijzing. Wat kun je doen zodat je volgende keer wél door de selectie komt?
Vaak worden de termen employer branding en employer marketing door elkaar gebruikt. Toch staan ze voor iets anders. Bij employer branding breng je jouw bedrijfscultuur op een zo aantrekkelijk mogelijke manier over. De volgende stap is employer marketing: je brengt de juiste boodschap naar de juiste doelgroep zodat ze voor jou komen of blijven werken.
Afgestudeerde profielen worden alsmaar eerder vastgelegd. Ze komen vaak terecht in de bouwsector en in chemie en farma.
Een inclusieve en diverse werkplek is vandaag een must voor bedrijven. Overal. Toch voldoet ons land niet altijd aan de verwachtingen...