Alessi gebruikt geheime formule

Alberto Alessi
"Onze marketeers hebben een speciale training gekregen om met ontwerpers om te gaan" (Alberto Alessi)

Weinig designvoorwerpen hebben zo massaal de weg naar woon- en werkplaats gevonden als die van Alberto Alessi. “Maar winst is niet het hoogste doel. Soms breng ik iets op de markt, gewoon omdat het mooi en nieuw is."

Eind oktober komt u in Brussel spreken over creativiteit. Hoe belangrijk is creativiteit voor Alessi?

Dat is het allerbelangrijkste. Niet alleen in het ontwerpen trouwens, maar ook in het zakelijke aspect. Toch breng ik soms producten op de markt waarvan ik op voorhand weet dat ze financieel niet veel gaan opbrengen, maar gewoon omdat ze mooi zijn. Alessi is niet zomaar een bedrijf waar winst het allerhoogste goed is. Wij zijn een onderzoekslabo van creatieve ideeën.

Is het moeilijk om tegelijk met creatievelingen en meer zakelijk personeel te werken?

Ik omring me met talentrijke mensen uit verschillende takken. Maar het creatieve proces begint bij de ontwerper. Dat moet iedereen begrijpen. Mijn marketingpersoneel heeft zelfs een speciale training gekregen om met designers om te gaan.

Hoe weet u of een nieuw product een succes wordt?

Daartoe gebruik ik ‘the formula’, een mathematisch model. Zodra een nieuw product in een ver stadium is, laten we daar deze formule op los alvorens we beslissen om het al dan niet op de markt te brengen. Dat geeft ons een idee van welke respons de consumenten zullen hebben.

       

De manier waarop we werken is volgens u nog volop aan het evolueren. In welke zin?

De meeste firma’s die zich richten op massaproductie durven maar weinig risico’s te nemen. Vandaar dat ze allemaal met hetzelfde anomieme en saaie product op de proppen komen. Bij Alessi zoeken we net de grens op van wat mogelijk is. Als we het goed hebben, brengen we iets nieuws dat mensen mooi vinden en willen kopen. Gaan we erover, dan zitten we met een product dat de consument niet begrijpt en niet wil kopen. Het verschil is soms moeilijk in te schatten.

Design is een luxeproduct. Wat is de impact van de crisis daarop?

De parameter ‘prijs’ uit ‘the formula’ wordt belangrijker. Want we voelen de crisis zeker en vast, al valt het in Europa mee. In Amerika en Azië was Alessi sterk aan het groeien, daar zijn voor ons de hardste klappen gevallen.

Meer info over Carrière , Persoonlijke ontwikkeling

27/10/2009