ADD leidt jonge verzekeringsarchitecten op: 'Met klanten omgaan, dat leer je niet op school'

Voor veel bedrijven zijn stages een manier om studenten kennis te laten maken met de praktijk. Bij verzekeringsmakelaar ADD in Heverlee komen vooral stagiairs van de KH Leuven, en sommigen krijgen er meteen een contract aangeboden.

17 november 2014

Delen

klantencontact
Het contact met klanten en maatschappijen is iets anders dan wat je op school leert.

Linde Rom werkt nu anderhalf jaar bij ADD als klantenadviseur ondernemingsrisico's. Ze leerde de verzekeringsmakelaar kennen gedurende een stage van drie maanden tijdens haar opleiding financiën en verzekeringswezen aan de KH Leuven. ADD stond er aangeschreven als een goede stageplaats. Na afloop van de stage kreeg ze een contract aangeboden en een maand later kon ze bij ADD aan de slag.

Stages zijn voor ADD erg belangrijk, vertelt HR Manager Cindy Peeters, en het bedrijf zorgt ervoor dat ze op een boeiende manier ingevuld worden. "We laten stagiairs kennismaken met alle facetten van het beroep, en bijvoorbeeld ook al mee op klantenbezoek gaan.

Praktijk

Linde leerde sindsdien dat de praktijk toch verschilt van wat je op school leert. "Op school heb ik een goede basis meegekregen, maar het echte contact met klanten en maatschappijen is nog iets heel anders. Door mijn stage was ik gelukkig al goed voorbereid. Bij ADD krijg je ook een peter aangewezen bij wie je terecht kan, en mijn collega's zijn altijd bereid om te helpen."

Nieuwe medewerkers volgen bij ADD een intern opleidingsplan, onder meer om de gebruikte computerprogramma's te leren kennen. Linde Rom volgde ook cursussen bij CEPOM, een organisatie die opleidingen voor makelaars en verzekeringsagenten aanbiedt. "Ik volgde twee dagen per week cursussen over verschillende takken van de verzekeringen. Die cursussen zijn veel praktijkgerichter dan een bacheloropleiding en gaan veel dieper in op de details."

Zo'n opleidingsplan gaat breder dan verzekeringstechnische onderwerpen, vertelt Cindy Peeters. "We kijken wat iemand nodig heeft en evalueren na drie en zes maanden of het plan gerealiseerd is. We gaan dan na welke noden en vragen er nog zijn."

Imago

De verzekeringssector heeft niet het meest sexy imago, maar dat vindt Linde Rom niet terecht. "Het is heel afwisselend en er komt veel bij kijken. Zelf doe ik vooral productiebeheer, het beheren van polissen. Als een bedrijf bijvoorbeeld bijbouwt, moet hun polis brandverzekering aangepast worden. Daar komt een expert aan te pas en vaak ga ik zelf mee op klantenbezoek. Ik bereid ook het jaarlijkse bezoek van de account manager voor. Het contact met klanten vind ik heel belangrijk."

Ook Cindy Peeters benadrukt dat werken bij een makelaar heel gevarieerd is. "Het is anders dan bij een verzekeringsmaatschappij, waar je je maar met één aspect bezighoudt. Wij bekijken het hele plaatje van risico's bij onze klanten en gaan dan op zoek naar de beste manier om die te verzekeren."

(jd) 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.