Achter de schermen van het autosalon: voorbereiding duurt heel jaar

Vrijdag opende in de Heizelpaleizen in Brussel het 93ste autosalon zijn deuren. Meer dan 180 auto- en motomerken tonen er hun gamma. De voorbereiding van zo'n salon neemt maanden in beslag, en voor de medewerkers op de stand zijn het drukke en lange dagen. Maar de unieke sfeer maakt veel goed.

16 januari 2015

Delen

"Standhouders zijn altijd op zoek naar enthousiaste mensen met liefde voor auto’s of motoren.” (Dries Waeyaert, marketing en sales BMW Motorrad)

Auto- en motorfanaten kijken reikhalzend uit naar de nieuwe modellen die in Brussel te zien zijn. De constructeurs sparen kosten noch moeite om hun gamma er in de beste omstandigheden voor te stellen. De voorbereidingen voor het autosalon nemen bijna een heel jaar in beslag, vertelt Pieter De Wit van BMW Group Belux.

In het begin is dat nog een klein team, maar in de maanden vlak voor het autosalon zijn steeds meer mensen ermee bezig. "Voor mijn collega’s van Motorrad, die verantwoordelijk zijn voor de motorfietsen en maxi-scooters, wordt het druk vanaf september. Voor BMW en MINI is dat een maand later." BMW heeft een eigen eventteam dat alle praktische zaken opvolgt.

Interne rekrutering en opleiding

In totaal werken voor BMW zo’n 150 mensen op het salon, voornamelijk als host en hostess, productinformant en offertemaker. De meeste van deze functies worden ingevuld via interne rekrutering. "Iedereen krijgt de kans om zich kandidaat te stellen om onze merken te vertegenwoordigen op het salon", zegt pr-verantwoordelijke Sofie Verheyden. "Het moet wel mogelijk zijn voor de afdeling waar je werkt, want ook tijdens het autosalon moet de dienstverlening gegarandeerd blijven."

Wie geselecteerd wordt, krijgt een interne opleiding. In december waren er bijvoorbeeld trainingen voor wie informatie aan klanten moet geven. Een goede voorbereiding is immers onmisbaar om te kunnen antwoorden op alle mogelijke vragen van bezoekers. "Je moet ook een eigen originele invalshoek vinden", stelt Sofie Verheyden. "Het persoonlijk contact en de beleving op de stand moeten een meerwaarde bieden voor de bezoeker."

Familie

BMW doet een beroep op externe partijen voor onder meer standenbouw en techniek. Er zijn ook continu obers aan de slag in de BMW Business Lounge boven de stand. Ook bij de hosts en hostessen zijn er externe medewerkers.

Stephanie Degelin is model en oprichtster van Degelin Model Group. Zij werkt al meer dan tien jaar op het salon: eerst als onthaalhostess bij BMW Motorrad, en sinds vijf jaar in de 'Closed Room' voor vipgasten. Stephanie houdt van de unieke ambiance op het autosalon. "Je werkt er tien dagen intensief samen, zo word je een beetje familie. Bij BMW heerst ook een losse sfeer. Het maakt niet uit welke functie je buiten het salon bekleedt."

Zelf aan de slag?

Heb je zelf ambitie om ooit op het autosalon aan de slag te gaan, dan presenteer je jezelf het best aan de standverantwoordelijke. "Standhouders zijn altijd op zoek naar enthousiaste mensen met liefde voor de branche en auto’s of motoren", zegt Dries Weigert. Hij is sinds 2014 marketing- en salesverantwoordelijke voor BMW Motorrad, en werkte voor het eerst op het autosalon in 1996. "Ik had me indertijd aangeboden om op vrijwillige basis voor het beginnende scooter- en bromfietsblad Scootin’ te gaan werken. De stand bemannen was een van mijn taken."

Ook Dries houdt van de sfeer op het salon. "Mensen in de motorbranche zijn erg nauw bij hun producten betrokken. Dat overstijgt de merkgrenzen. Het is prettig om tijdens het salon nauw met collega’s van het eigen en andere merken te kunnen samenwerken. Ik vind het ook mooi om volwassen mannen helemaal te zien wegdromen als ze op het zadel van een moto plaatsnemen. Hun ogen worden wazig, ze schakelen heel de versnellingsbak door en in gedachten rijden ze de verre horizon tegemoet. Op dat moment is de salondrukte erg ver weg, en vaak moeten ze bijna wakker geschud worden."

Flexibiliteit

Ondanks de prima sfeer mogen medewerkers nooit uit het oog verliezen dat het autosalon tien lange dagen duurt. "Het is hard werken om het voor de bezoekers tot een feest te maken", zegt Peter Sabbe. Hij werkt op de afdeling die zich bezighoudt met BMW Premium Selection. "De bezoekers verwachten altijd een vriendelijk antwoord." Op tijd gaan slapen en niet te veel alcohol drinken zijn twee tips om het salon tot een goed einde te brengen. En wanneer de vermoeidheid toch toeslaat, dan vangen de collega’s veel op, weet Peter Sabbe.

Van de medewerkers wordt de nodige flexibiliteit verwacht. Georges Pagalis van het MINI-team kreeg tijdens een vorige editie bericht dat een klant niet tijdig op de geplande afspraak zou geraken. "De nocturne duurt in principe tot 10 uur 's avonds, maar ons team heeft ervoor gezorgd dat ik samen met de klant kon samenzitten terwijl we de offerte afmaakten. De klant kon die flexibiliteit en het aangeboden pintje zeker appreciëren. Rond 11 uur was zijn offerte klaar."

Stephanie Degelin heeft aan het salon al hechte vriendschappen overgehouden. "Na afloop zie je ook de gekste foto’s en selfies op Facebook verschijnen. Gênante dingen zijn er bij BMW gelukkig nog niet gebeurd." Elk autosalon is ook goed voor een portie straffe verhalen. "Ik sta nog steeds versteld van een man die discreet 1.000 euro cash in de achterzak van een dealer schoof", vertelt Dries Waeyaert. "Achteraf hoorde ik waarom: hij zou later met zijn echtgenote de stand bezoeken, en mocht van haar een motor kopen op voorwaarde dat hij minstens 1.000 euro korting kon bedingen."

 

(wv) 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.