9 op de 10 kleuters is een genie. Waar loopt het dan mis?

baby genius

Uit onderzoek van George Land, een Amerikaanse wetenschapper, blijkt dat 98% van de vijfjarigen als een genie kan bestempeld worden op het vlak van creativiteit en innovatie. Bij volwassenen is dat slechts 2%. De grote vraag is: waar tijdens het opgroeien loopt het precies mis?

In het boek ‘Omdenken door kinderen’ van Berthold Gunster wordt hetzelfde onderzoek aangehaald en blijkt dat op 15-jarige leeftijd nog slechts 12% genialiteit overblijft. Opnieuw reist de vraag: hoe geraken we onze aangeboren creativiteit kwijt?

Fout van het onderwijs?

Zou het kunnen dat ons onderwijs hierin een rol speelt? Hier krijgen kinderen immers makkelijk de boodschap dat er maar één goed antwoord is. En dat antwoord bevindt zich in het hoofd van de meester of de juf. Zou het kunnen dat creativiteit gewoon wordt afgeleerd? Dat kinderen geleerd wordt niet meer te denken in meerdere mogelijkheden?

Kinderen kennen een openheid, onbevangenheid, vrolijkheid, levensvreugde ... Waar is die naartoe bij volwassenen? Eens volwassen ga je vaak piekeren, je zorgen maken, vast komen te zitten, niet durven ... En dat leidt vaak tot ontevredenheid, je niet goed voelen in je vel, stress, gehaastheid, verveling, een sluimerend ongelukkig zijn ...

De oplossing?

Zou het kunnen dat anders leren denken je helpt om je creativiteit weer aan te boren en zo een meer vervuld (werk)leven te leiden?

Veel mensen gaan er van uit dat ze niet kunnen veranderen. Recent wetenschappelijk onderzoek (neuroplasticity) bewijst echter de plasticiteit van de hersenen: iemand kan doelbewust andere paden aanleggen, die ander gedrag en andere denkwijzen met zich meebrengen. Je kan dus veranderen!

Door het vergroten van je creativiteit neemt je mogelijkheid om gelukkig te zijn toe: je ziet (weer) meer mogelijkheden, brengt (terug) humor in je leven en beleeft (opnieuw) meer vreugde. Klinkt goed, nietwaar?

Hoe je aangeboren genialiteit terug aan te boren? Hierbij 4 tips om je creativiteit opnieuw te vergroten ... 

1. Accepteer zoals het is

Dingen zijn zoals ze zijn. Accepteren geeft je de mogelijkheid om mee te stromen, om sneller andere mogelijkheden te zien, eerder dan te vechten tegen iets.

Accepteren lukt beter als je je de vraag stelt of iets wel echt een probleem is. Kinderen zijn hier genieus in, zoals blijkt uit het voorbeeld in het boek ‘Omdenken’: de dochter laat een kerstbal vallen en zegt “kijk papa, het haakje is nog heel”.

2. Blijf in het nu

Het blijft niet bij accepteren alleen. De volgende stap is je afvragen wat je er nu mee kan. In de file staan kan je gebruiken om te bellen, om te luisteren naar een cd, om een creatieve oplossing te bedenken. Welke 10 andere mogelijkheden kan je zelf nog bedenken?

“Onze afwasmachine was kapot. Nu mochten we zelf afwassen. Leuk zeg!” (uit het boek ‘Omdenken’.)

3. Omdenken

Ga het probleem niet uit de weg, doch los het ook niet op. Gebruik het om een nieuwe situatie te creëren. Wat biedt deze situatie aan mogelijkheden? Kan het tegenovergestelde ook waar zijn?

Een crisis of een ontslag is vreselijk. Klopt. Maar kan het ook inspirerend werken of nieuwe mogelijkheden bieden? Tuurlijk! Zoals Steve Jobs, de voormalige ceo van Apple, ooit aanhaalde: “De schok en teleurstelling van mijn ontslag bij Apple zorgde ervoor dat ik terug tot leven kwam, terug creatief kon zijn.”

Of zoals het voorbeeld uit het boek ‘Omdenken’: Een kind is verdrietig omdat het bij het vallen een gat in zijn broek heeft gemaakt. “Wat heb jij geluk met dat gat, zegt een vriendje. Met dat gat in je broek kan jij heel goed een arme jongen spelen!”

4. ‘Zou moeten’ loslaten

Het helpt tenslotte om los te laten wat ‘zou moeten’ zijn. ‘Zou moeten’ zorgt voor een lat die te hoog ligt, voor een ongezond perfectionisme en onszelf opgelegde verwachtingen die amper (of niet) te verwezenlijken zijn.

Stel jezelf de vraag of het echt nodig is. Kan het ook anders? Mag het een keer minder? Elke woensdagavond-met-vol-programma stond mama met stress in de keuken, omdat ze haar kroost persé gezonde kost wilde voorschotelen, intussen haar kinderen afsnauwend door de emoties. En toen realiseerde ze zich dat het ook anders kan en een keer in de week een boterham met soep ook wel kon, met een pak meer rust én meer quality time met haar kinderen tot gevolg.

Kortom: je vergroot je creativiteit door te accepteren wat er is en in het nu de mogelijkheden te zien. Omdenken helpt je daarbij: actief anders denken. Vragen als ‘Is het een probleem? Wat zijn mogelijkheden? Kan het tegenovergestelde ook waar zijn? Kan het anders? Mag het minder?’ helpen je om los te laten wat zou moeten en open te staan. Hierdoor geef je jezelf meer ruimte én meer vreugde.

Kom je er niet direct uit? Vraag het eens aan de kinderen rondom jou, zij kunnen je helpen!

(ik) 

Inge Ketels is Zelfvertrouwencoach. Ze helpt hoger opgeleiden die worstelen met een gevoel van vast zitten. Soms voelen ze zich onzeker, durven niet echt, willen meer uit zichzelf of hun leven halen en weten niet hoe. Inge helpt uit jezelf te halen wat er in zit en maximaal te leven vanuit innerlijk leiderschap en flow. 

Kennismaken? Schrijf je in voor inspirerende artikels en ontvang het gratis e-book ‘test je innerlijk leiderschap’ in je mailbox! Vul je naam en e-mail in op www.bureaustroom.be (homepage rechtsboven, artikels-inschrijven). 

Het traject Innerlijk Leiderschap biedt je tools om anders te leren denken, om zo een positieve mindset te bouwen. Dit ondersteunt je om creatiever in je leven te staan. De workshop ‘Boost je goed voelen met hartcoherentie’ is één element uit het traject en helpt je om anders om te gaan met stress én om je hartintelligentie aan te spreken, zodat je andere keuzes kunt maken. Zodat je (weer) optimaal in je werk/leven kan staan. Ben je als organisatie op zoek naar een vernieuwende training? Een aanpak die werkt? Trainingen worden op maat uitgewerkt voor je organisatie. 

Meer info over Persoonlijke ontwikkeling

11/12/2014