8 tips voor een naamkaartje dat opvalt

Bedreven netwerkers zullen het beamen: een eerste face-to-face kennismaking staat of valt met een herkenbaar, doch opvallend visitekaartje. Wedden dat je gesprekspartner meteen veel aandachtiger zal zijn, als jij een uiterst origineel én praktisch naamkaartje uit je mouw tovert?
#

Bovendien: eens terug op kantoor van een event, zien zakenmensen tussen alle mogelijke naamkaartjes vaak het bos niet meer. Wie was die jongedame van dat bedrijf toch? En wat wist die grijze zakenman van dit kaartje ook alweer te vertellen?

'Belangrijk is dat je naamkaartje opvalt én heel snel weergeeft wie je bent, ook al ben je voor de tegenpartij – voorlopig nog – een nobele onbekende', verduidelijkt onlinemarketingconsultant Dan Crowther. Zijn tips ...

1. Meerdere kaartjes

Zelfs als je bedrijf voor iedereen een naamkaartje voorziet, doe je er goed aan om toch ook een meer gepersonaliseerde versie te laten drukken. Des te dichter het jouw persoonlijkheid in de verf zet, des te meer effect het zal hebben.

2. Foto

Het is (voorlopig) nog de uitzondering om ook een foto van jezelf op je naamkaartje te zetten, maar misschien zorgt dat net voor het gewenste effect, met name: opvallen! En ja, iedereen zal je meteen ook veel makkelijker herinneren.

3. Geen adres

Geef toe, tegenwoordig zijn een gsm-nummer en e-mailadres meer dan voldoende. Wie stuurt er nog (zakelijke) post?

4. Social media

Dankzij puntje 3 hierboven heb je mooi wat plaats gewonnen op je kaartje. Plaats die heel nuttig besteed kan worden met de vermelding van je Facebook-, Twitter- en/of Linkedin-adres.

5. Bijzondere vorm

Heb je een creatief beroep? Dan is een visitekaartje met afwijkende vorm dé manier om jezelf te onderscheiden van de rest. We denken dan bijvoorbeeld aan een dubbelgevouwen kaartje, een extra groot formaat, een andere kleur, een speciale vorm ... of een van deze: de 6 zotste business cards.

6. De achterkant

Vele mensen en bedrijven vergeten dat een visitekaartje 2 kanten heeft. Waarom dus slechts 1 kant gebruiken en de andere kant gewoon wit laten?

7. Ruimte voor ...

... aantekeningen, zorgt ervoor dat je nieuwe zakenpartner makkelijk relevante informatie kan toevoegen die specifiek voor hem belangrijk is. Laat dus ergens op je kaartje ruimte om aantekeningen te maken.

8. Extra!

Zorg meteen, van bij het begin, voor een toegevoegde waarde. Door een ‘gouden tip’ of advies op je naamkaartje te drukken, bijvoorbeeld. Jouw kennis van zaken zal meteen indruk maken en voor je het weet, is de deal binnen!

(kv) – Bron: Managersonline.nl 

21 juni 2012
Anderen bekeken ook