Teamwork
Vorige

1 van 418

Volgende
Volgend artikel:

Wat is de communicatiestijl van je baas? Hoe reageer je?

8 tips om iemand juist in te schatten

Mensen goed kunnen inschatten is niet altijd een gemakkelijke opdracht. Toch blijkt het vaak een belangrijke, misschien zelfs noodzakelijke eigenschap in het (professionele) leven. Daarom: acht tips die kunnen helpen om de ware aard van anderen te ontdekken.
#

We laten ons vaak beïnvloeden door eerste indrukken, hoewel deze niet altijd even correct zijn. Of je nu een nieuwe collega moet aanwerven of met een nieuwe klant moet samenwerken: het is vaak geen overdreven luxe om de persoon op voorhand al wat te kunnen inschatten. Zo kom je namelijk later niet voor verrassingen te staan.

Anthony K. Tjan, ceo bij het Amerikaanse bedrijf Cue Ball, stelt zich de volgende vragen wanneer hij een nieuwe werknemer wil aanwerven en diens persoonlijkheid wil ontmaskeren:

1. Evenwicht praten en luisteren

Praat deze persoon alleen maar, of luistert hij ook? Uiteraard wil je dat mensen zelfzeker zijn en er niet voor terugdeinzen om hun mening te geven. Maar wanneer de persoon die voor je zit meer aan het woord is en niet wil luisteren, dan vraag je je best af wat hier de reden voor is. Voelt deze persoon zich werkelijk zo belangrijk en is hij (of zij) niet geïnteresseerd in wat anderen te vertellen hebben? Of is hij (of zij) gewoon uit nervositeit beginnen te ratelen?

2. Energie geven of nemen

Is deze persoon een energiegever of –nemer? Er bestaan een groot aantal mensen die negatieve energie met zich meedragen én uitstralen. Aan de andere kant heb je mensen die positief in het leven staan en steeds optimistisch de zaken tegemoet gaan. De beste manier om energie te krijgen, is om zelf energie te geven. Energiegevers zijn meelevend en vrijgevig. Met deze mensen wil je je omringen.

3. Actie of reactie

Hoe reageert deze persoon op bepaalde opdrachten? Sommige mensen schakelen meteen over naar een defensieve, kritische modus wanneer ze een nieuwe opdracht krijgen. Anderen gaan onmiddellijk over tot actie en willen actief problemen oplossen. Het zijn deze laatste die je in je team wil hebben.

4. Authentiek of onderdanig

Probeert deze persoon een veel te goede indruk te maken en vleit hij (of zij) non-stop, ook al is het duidelijk niet gemeend? Wie echt goed is in zijn vak, heeft het niet nodig om te 'slijmen'. Mensen die gewoon zichzelf kunnen zijn, zijn het aangenaamst om mee te werken.

5. Partner

Ga eens op stap met de partner, of beste vriend van deze persoon. Ontdekken hoe iemands partner of vrienden zijn, is de ideale manier om die persoon te leren kennen.

6. Omgang met anderen

Hoe behandelt deze persoon iemand die hij of zij niet kent? Hoe iemand omgaat met anderen, bijvoorbeeld een ober of een taxichauffeur, zegt vaak heel veel over het individu. Reageert hij grof, of is hij beleefd en respectvol?

7. Verleden

Iemands verleden doet er wel degelijk toe. Wie tegenslagen heeft gekend, heeft vaak een sterker karakter dan iemand die al op vroege leeftijd successen heeft geboekt.

8. Lange autorit

Vraag jezelf af of je met deze persoon een lange autorit zou willen maken. Hoe zou jij je hierbij voelen? Als die gedacht alleen al je tegenvalt, dan kan je maar beter op zoek naar iemand anders.

(nm) – Bron: Blogs.hbr.org 

15 juli 2013
Anderen bekeken ook