8 tips om een middagdipje te voorkomen

middagdipje geeuwen

Net je lunch achter de kiezen en je krijgt werkelijk niets meer gedaan? Dan heb je te maken met een middagdipje, waar maar weinig werknemers geen last van hebben. De vraag echter: hoe zorg je ervoor dat je in de namiddag net zo productief bent als 's ochtends?

Het Amerikaanse Fastcompany.com maakte een overzicht van trucjes waarmee je productiviteit zelfs na je middagpauze op peil blijft …

1. Vertel een verhaal aan een collega

Wees er maar zeker van, je bent niet alleen in je strijd tegen die middagdip. Ook je collega's hebben er last van. Neem een paar minuten de tijd om even over koetjes en kalfjes te babbelen. Zolang het maar even niet over het werk gaat, zit je goed.

2. Maak een kleine wandeling

Je zit al enkele uren in diezelfde houding. Sta eens recht, loop naar buiten en ga een luchtje scheppen. Profiteer ervan om op deze manier even je batterijen op te laden. Een beetje frisse lucht doet nooit kwaad!

3. Hydrateer

Wanneer heb je voor het laatst een glas water gedronken? De kans is groot dat je tijdens je werkdag vergeet te drinken, koffie uiteraard niet inbegrepen. Probeer daarom geregeld een glaasje water te drinken. Zie het als een leuke 'break' om even naar de waterkoeler te gaan en je glas bij te vullen.

4. Ruim je bureau op

Hoe krijg je iets gedaan op een werkplek waar schijnbaar een bom ontploft is? Maak orde in de chaos en ruim al die losliggende storende documenten op. De helft ervan heb je wellicht niet eens meer nodig.

5. Maak een to do-lijst

Breng je werkdag in kaart door verschillende doelen in te plannen. Zorg er wel voor dat deze doelen realistisch zijn zodat je grotere resultaten kan bereiken.

6. Doe een dutje

Beter presteren? Doe een dutje. Verscheidene wetenschappers hebben aangetoond dat korte periodes van slaap goed zijn voor de prestaties en de alertheid van werknemers. Kijken je baas en collega's vreemd op als je een middagdutje ter sprake brengt? Lees in ons artikel '5 trucs om stiekem een dutje te doen op het werk' hoe je kan slapen zonder dat ze het merken!

7. Geef afleiding geen kans

Even 'ontkoppelen' is goed voor je. Facebook, Twitter, je smartphone … Ze zijn slechter voor je productiviteit dan je denkt. Dus stop met voortdurend tussendoor Twitter en co te checken en focus je volledig op datgene waar je mee bezig bent.

8. Adem

Geef meditatie een kans. Het verhoogt immers je bloedstroom, je krijgt verse zuurstof in je longen en je moet gewoon heel even aan niets denken. Lees hiervoor onder mee ons artikel 'Nieuwe trend: bedrijfsyoga'.

(nm) – Bron: Fastcompany.com 

24/02/2014

  • 24 februari 2014