8 manieren om wakker te worden zónder koffie

Veel mensen beweren niet te kunnen functioneren alvorens ze hun bakje troost naar binnen hebben gewerkt. Toch is het beter om na het opstaan een uurtje of twee te wachten vooraleer je die dosis cafeïne door je lijf jaagt. Wij kennen 8 alternatieve manieren om je dag vol energie te beginnen, al dan niet met melk en suiker.

1. De vishouding

Start de dag met een beetje yoga. Ken je de vishouding? Je blijft liggen in je bed op je rug. Je legt je handen onder je zitvlak met je handpalmen naar beneden. Vervolgens krom je je rug zo veel mogelijk zodat je borst en hart tot boven je schouders komen. Je voelt de energie zo door je lichaam stromen!

2. Een appeltje, niet alleen voor de dorst

Ochtendstond heeft goud in de mond, en een stukje appel! Een beet van dit energievol stuk fruit doet de motor van je lichaam aanslaan. Appels bevatten veel natuurlijke suikers die je suikerwaarden ’s ochtends onmiddellijk op peil brengen. Andere stukken fruit zoals bananen en appelsienen hebben hetzelfde effect. In combinatie met wat Griekse yoghurt heb je een lekker, evenwichtig en gezond ontbijt dat je de power geeft voor een dag vol avontuur.

3. Run baby run

Wanneer die dekselse wekker je uit je dromen schreeuwt, heb je allerminst zin om je loopschoenen aan te trekken voor een ochtendloopje. Toch heeft onderzoek uitgewezen dat je energieniveau en gemoedstoestand een enorme boost krijgen wanneer je recht vanonder de warme lakens een kleine fysieke inspanning doet. Sporten zorgt ervoor dat de stof endorfine vrij komt in de hersenen, de stof die ons gelukkig doet voelen.
Je hoeft heus geen hele marathon te lopen hoor, gewoon blokje om zal al wonderen doen.

4. geZONd

Ben je zo’n type dat spontaan een blessure krijgt bij het horen van het woord ‘sporten’? Geen nood, ook voor jou kan het nog een mooie dag worden! Maak een korte wandeling en stel je lichaam ten prooi aan al die frisse lucht en vers zonlicht. Een dagelijkse portie ochtendzon gaat gepaard met een beter humeur en een lager BMI. En route!

5. Ice ice baby

Een ijskoude douche na het opstaan, we beseffen dat het verschrikkelijk klinkt. In het begin is het ook verschrikkelijk maar wanneer het een gewoonte wordt dan valt het best mee. Het doel heiligt trouwens de middelen. De directe temperatuursverandering zorgt voor stressvermindering en maakt je veel alerter. Gaat zo’n douche je toch net iets te ver? Begin dan met wat koud water in je gezicht, het heeft een gelijkaardig effect.
Als ook dat je te ver gaat dan kan je proberen te compenseren door een glas ijskoud water te drinken. Je voelt je lichaam tintelen en de adrenaline stromen!

6. Zakje troost

Wanneer je toch vasthoudt aan een warm drankje bij het ontbijt, probeer dan eens een kop warme thee. Thee bevat ook wat cafeïne (zij het wel een pak minder dan koffie) en geeft je dus ook een kleine boost. Er zijn ook nog andere voordelen aan de zoete drank, zo verlaagt het je bloeddruk en versterkt het je immuunsysteem.

7. Hallo, mama?

Een praatje slaan met iemand waar je een sterke persoonlijke connectie mee hebt, kan helpen om je batterijen op te laden.
Het best van al doe je dat praatje met je mama. Zij is diegene die je al van kinds af aan elke dag uit bed schreeuwt wanneer je weer maar eens de bus naar school dreigt te missen. Onderzoek wijst uit dat het voor sommige mensen rustgevend werkt om ’s ochtends naar hun moeder te bellen alvorens de dag te starten.

8. Music maestro!

Stel een playlist samen met al je lievelingsmuziek en speel deze af tijdens je ochtendrituelen. Het moet muziek zijn die je doet overlopen van energie en waar zelfs je huisdieren op aan het dansen slaan.

Zo. Je bent klaar om gelukzalig door de dag te swingen!

(mr) 

Meer info over Evenwicht werk-privé , Gezondheid

24/10/2017