7 tips om te voorkomen dat je ziek wordt

Wie niet ziek wil worden, moet oppassen voor de aankomende griepepidemie. Maar ook van je werk kan je aardig ziek worden. Om griep te voorkomen, zijn er enkele eenvoudige tips zoals handen wassen. Op werkvlak ligt het niet zo eenvoudig.

10 februari 2012

Delen

Ziek op het werk

"We hebben een bepaalde hoeveelheid stress nodig om optimaal te functioneren en te presteren", vertelt Nell van de Ligt, stress en burn-outexpert. "Een gezonde spanning zet ons aan tot actie. Kortdurende stress kan energie geven en leidt tot hoge prestaties."

Maar trop is te veel. "Wanneer je enkele weken of maanden intensief blootstaat aan stress - meer dan dat je aankan - spreken we van overspanning. Langdurige negatieve stress leidt tot lichamelijke reacties en spanningsklachten."

Domino-effect

Met alle gevolgen van dien. Je hormonenhuishouding raakt ontregeld, je bent vatbaar voor allerlei ziektes. Je raakt vermoeid en je resultaten verminderen. Je voelt je machteloos, opgejaagd, gespannen, angstig, prikkelbaar of neerslachtig. Je bent niet in staat om de situatie aan te pakken en te verwerken. "De oorzaken van overspanning duren enkele weken tot maanden. Na het wegnemen van de voornaamste oorzaken kan je herstellen door een langere rustperiode van zeven tot tien weken te nemen", aldus Nell van de Ligt.

"Binnen een afdeling ontstaat er vaak extra werkdruk als er medewerkers uitvallen. De individuele druk wordt verhoogd, medewerkers komen onder spanning te staan, emoties spelen op en de onderlinge communicatie wordt moeizamer. Hierdoor verslechtert de werksfeer en soms ontstaat er zelfs een domino-effect: er vallen nog meer medewerkers uit."

"Ik ben zelf jarenlang manager geweest", vertelt Nell van de Ligt. "In deze functie heb ik aan den lijve ondervonden hoe moeilijk het soms kan zijn om stress- en burn-outsituaties aan te pakken. Het is dus van belang om vroegtijdig signalen van dergelijke schade te onderkennen en preventieve maatregelen te nemen."

7 tips om te voorkomen dat je ziek wordt

1. Bescherm je psyche en lijf, en wees assertief  

Neem stresssignalen van je lichaam serieus en kijk wat deze je willen zeggen. Zorg voor rust en voldoende ontspanning.

2. Stel prioriteiten  

Zeg nee als je geen tijd hebt, delegeer taken en geef tijdig aan als je achterstand oploopt. Hou je aan je eigen taken en verantwoordelijkheden, en geef aan als er onduidelijkheden zijn. Doe een training timemanagement, als je moeilijk prioriteiten kan stellen.

3. Zorg voor rust, ook tussen werkzaamheden door  

Maak ruimte in je agenda. Laat je niet steeds storen, dat kost gigantisch veel energie. Blok je telefoon als je geconcentreerd bezig moet zijn. Lees en beantwoord je e-mails één keer per dag. Plan pauzes en loop dan weg van je werkplek. Neem afstand en laat alles even los, zo blijf je creatief en energiek.

4. Zorg dat je job bij je past 

Geeft je werk je voldoende resultaat en goesting? Kan je je talenten kwijt? Kijk wat je energie geeft en wat je energie kost, maak keuzes. Onderneem de nodige stappen als er binnen het bedrijf veranderingen zijn die je niet aanstaan of niet bij je passen. Trek je eigen plan en zoek desnoods elders een passende baan.

5. Hou afstand  

Hou contact met collega's, maar doe niet mee aan onderlinge klaagpartijen. Mopperen en cynisme zijn besmettelijk, en kosten ook energie.

6. Wees open en laat je steunen 

Praat met je leidinggevende of de bedrijfsarts als je ergens mee zit. Zoek een uitlaatklep, zoek samen naar concrete oplossingen.

7. Kortom: zorg voor jezelf  

Doe wat nodig is en neem jezelf serieus. Laat je eventuele schaamte, faalangst of trots varen. Wil je verder werken aan je stressproblemen, neem dan contact op met je huisarts en zoek een professionele coach.

Nell van de Ligt is stress- en burn-outexpert. Nadat ze zelf een burn-out heeft gehad, is ze op zoek gegaan naar wat stress en burn-out nu precies inhouden. 

In 2007 richtte ze haar bedrijf Ligtpunt op om leidinggevenden te trainen die willen voorkomen dat medewerkers uitvallen door stress en burn-out. Naast deze training begeleidt ze ook medewerkers die een burn-out dreigen op te lopen of die een burn-out hebben. Het complete gratis e-boekje '7 tips om ziekteverzuim door stress en burn-out te voorkomen' kan je aanvragen op www.ligtpunt.nl.  

(mr) 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.