Persoonlijke ontwikkeling
Vorige

1 van 889

Volgende
Volgend artikel:

Onze talenkennis gaat sterk achteruit

7 manieren om uit te blinken in je job

Wie wil er nu niet geliefd worden door z’n baas? Dat hangt niet altijd af van wat je doet, maar ook van hoe je het aanpakt.
#

1. 15 minuten vroeger komen

Probeer vroeger aan te komen op je werk, zelfs 15 minuten kan een verschil maken. Zo blijf je je dagelijkse taken een stap voor. Anders heb je al snel het gevoel dat je een hele dag achter de feiten aanholt. Als beloning kan je een langere lunchbreak nemen of vroeger naar huis gaan.

2. Luisteren

Naar je baas, maar ook naar wat je collega’s en ondergeschikten te vertellen hebben. Het lijkt dikwijls alsof het werk een arena van welsprekendheid is: de meest assertieve wint. Maar luisteren naar anderen kan soms zelfs nuttiger zijn en je meer aanzien opleveren.

3. Inleven in je baas

Veel mensen klagen over hun chef. Maar de beste manier om hier mee om te gaan, is je inleven in je baas: zo kom je te weten wat hij belangrijk vindt bij zijn personeel. Wat voor een leiderschapsstijl heeft hij of zij (lui, moeilijk, proactief, …), en probeer je baas telkens één stap voor te zijn.

4. Bouw aan een coalitie

Op een goed blaadje staan bij collega’s buiten je directe omgeving, is heel belangrijk. Mensen die er al heel lang werken, hr-medewerkers, IT-boys, de secretaresse van de grote baas … Zelfs het veiligheids- en kuispersoneel weet veel meer over het bedrijf dan je denkt. Zij kunnen je helpen om je positie binnen het bedrijf te verstevigen.

5. Voorbereiding

Bereid je goed voor vooraleer je iets onderneemt op het werk. En zeker voor een meeting met je baas. Leg altijd op voorhand je strategie en objectieven vast.

6. Mails onder controle houden

Het is heel verleidelijk om je te laten afleiden door mails, Facebook, Twitter enzovoort. Wil je geconcentreerd blijven en je werk goed doen, check dan niet elke 5 minuten je mails. Je mailbox structureel benaderen, kan hierbij helpen. Je neemt best elk half uur of uur je mailbox onder handen. Enkele tips: dringende zaken eerst doen, spam direct deleten, goed omgaan met kleine korte vragen en niet-dringende mails op een to do-lijst zetten.

7. Even tussenuit

Niemand kan maandenlang werken zonder een pauze. Vakantie betekent: niet aan je volgend project denken en geen mails checken, ook niet op je smartphone. Dat zal je creativiteit en effectiviteit alleen maar ten goede komen.

(mr) – Bron: www.forbes.com 

4 augustus 2017
Anderen bekeken ook