7 manieren om oersaai over te komen tijdens een sollicitatie

Kandidaten die energiek en enthousiast overkomen tijdens een sollicitatiegesprek blijven nadien fris in het geheugen van rekruteerders. Wie echter maar een minimum van enthousiasme tijdens zijn sollicitatie vertoont, is reeds vergeten nog voor het gesprek ten einde is. Enkele voorbeelden van hoe het zeker NIET moet.

26 februari 2013

Delen

geeuwen laptop

Het is niet zo moeilijk om een sollicitatie te verpesten. Als de HR-manager die voor je zit, gedurende het hele sollicitatiegesprek amper het geeuwen kan onderdrukken, dan kan je al raden – hoe geschikt je ook voor de job bent – hoe laat het is.

Dus: welke fouten kosten je de job? En belangrijker: hoe kan je het gesprek levend houden én tegelijkertijd overkomen als een professional?

7 zaken die je beter niet zegt/doet tijdens je sollicitatie

1. Zwakke introductie

Eerste indrukken zijn ontzettend belangrijk en worden zeer snel gemaakt. Zo kan je interviewer enorm onder de indruk zijn van je goede manieren en positieve energie, of knapt hij juist af door je zwakke handdruk en stille 'hallo'. Of je het nu eerlijk vindt of niet, vaak worden je kansen op de job verhoogd of verlaagd tijdens de eerste minuten van het gesprek.

Dus: introduceer jezelf met voldoende zelfvertrouwen, wees persoonlijk en toon oprecht enthousiasme over de (toekomstige) werkgever. Als je snel positief je stempel kan drukken, zal dit de toon zetten voor de rest van het interview en zal je een blijvende positieve indruk achterlaten.

2. Interview = geen conversatie

HR-managers haten het wanneer een gesprek aanvoelt als een politieverhoor. Hun interesse zal snel achteruitgaan wanneer je het ene antwoord na het andere aframmelt alsof je alles vanbuiten hebt geleerd.

Maak jezelf comfortabel en verras de rekruteerder met een echt gesprek. Bemoei je niet met zijn of haar persoonlijk leven, maar zoek en vind de juiste balans tussen hoe je spreekt tegen een vriend en hoe je spreekt tegen je baas. Probeer de persoon aan de andere kant van de tafel in te schatten. Is hij of zij de HR-manager of de CEO? Praat hij of zij veel of worden er regelmatig stiltes gelaten? Probeer het gesprek hieraan aan te passen.

3. Energieloos praten

'Euhm … ik denk dat … mijn sterkte, je weet wel, … euhm …' Hoe je iets brengt en de toon van je stem reflecteren je houding tegenover de job. Wil je de job ontzettend graag, spreek dan ook enthousiast over jezelf. Dit betekent uiteraard niet dat je zo enthousiast moet praten dat het lijkt alsof je aan het trippen bent.

Probeer gewoon een monotone stem te vermijden. Antwoord voorzichtig, maar gebruik je stem en lichaamstaal om aan te tonen dat je enorm veel interesse hebt in de job en dat je een aangenaam persoon bent om mee samen te werken.

4. Lange, uitgebreide antwoorden geven

Je kan geen slecht antwoord verstoppen door het aan te kleden met een hele hoop irrelevante informatie. Te veel praten is vaak een teken van zenuwachtigheid of onzekerheid over wat je moet zeggen. En terwijl je zomaar woorden in het rondgooit, zal je recruiter wellicht al enkele minuten geleden zijn gestopt met luisteren.

Het is oké om even te pauzeren vooraleer je een antwoord geeft. Maar als je dan toch je mond opent, zorg er dan voor dat je antwoorden to the point blijven, met de job te maken hebben en benadrukken waarom jij de ideale kandidaat bent.

5. Antwoord heeft niets te maken met de job

Tuurlijk kan je als grootste sterkte aangeven dat je ontzettend snel kan lezen, maar dan zal je wellicht niet met die begeerde salesfunctie naar huis gaan. Als je antwoord werkelijk niets te maken heeft met de job, dan zal de recruiter zijn aandacht verliezen en jou zeker de job niet geven.

Focus jezelf en stem je antwoorden af op datgene wat het bedrijf nodig heeft. Hoe je dit achterhaalt? Door te kijken naar de functieomschrijving, waar de nodige taken, vaardigheden en kwalificaties uitgebreid in beschreven staan. Eens je deze goed kent, kan je jouw ervaring en vaardigheden in overeenstemming brengen met datgene waar het bedrijf naar op zoek is.

6. Geen research doen

Wanneer werd het bedrijf opgericht? Hoeveel mensen werken er? Wat is hun missie? Als je deze antwoorden niet op voorhand kan beantwoorden, wees dan maar zeker dat je gesprek niet echt een succes zal zijn.

Verken de bedrijfswebsite, lees hun 'about'-sectie. Noteer belangrijke weetjes en breng deze notities mee naar het gesprek. Met deze kennis in handen kom je over als een professional en als iemand die erg goed voorbereid is. Daarnaast ben je ook beter in staat om zelf vragen te stellen, wanneer je daadwerkelijk weet waar het bedrijf voor staat. Dit alles zal leiden tot een inzichtvol, vlot en leuk gesprek.

7. In de menigte verdwijnen

Misschien loop je marathons. Misschien zit je in een bandje. Of misschien maak je in je vrije tijd je eigen juwelen. Wat het ook is, er is IETS dat jou uniek maakt. Dus als je de kans hebt om dat 'iets' op een niet geforceerde manier ter sprake te brengen, dan moet je dit zeker doen.

Herinnerd worden als 'de kandidaat die dit of dat heeft gedaan' zorgt ervoor dat je uit de massa springt. Plus, het toont dat je gedreven, doelgericht en interessant bent, ook naast je job. Zorg er wel voor dat je uitsteekt boven de rest voor de goede redenen, laat je niet van je minst flatterende kant zien.

(nm) – Bron: Brazencareerist.com 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.