7 jobs die 10 jaar geleden niet bestonden

De technologie staat niet stil, en daarmee ook de soorten jobs niet. Ook het toenemende belang van groene thema’s en agressieve mensen zorgen voor nieuw werk.

1. Veiligheidsagenten op het openbaar vervoer

Agressieve reizigers … vroeger bestonden ze blijkbaar niet. De laatste jaren zijn er regelmatig incidenten op het openbaar vervoer. Meteen goed voor een nieuwe job: veiligheidsagenten zorgen nu voor de veiligheid van de reizigers en de bestuurders.

2. Voetbalstewards

Het is pas een goede 10 jaar dat voetbalclubs moeten zorgen dat er stewards in en rond het stadion aanwezig zijn om de veiligheid te verzorgen.

3. App Developer

De iPhone bestaat sinds 2007, en kort daarna werd Android geïntroduceerd. Sinds dan werden meer dan een miljoen apps te koop aangeboden in de App Store van Apple en Google Play van Android. Bedrijven hebben een tekort aan talent om die mobiele toepassingen te ontwikkelen.

4. Social media manager

Er heeft een grote verandering plaatsgevonden in hoe bedrijven communiceren met hun klanten. Van de traiteur om de hoek tot de grote telefoonmaatschappijen: sociale netwerken beginnen deel uit te maken van de bedrijfswereld. Dat betekent dat in de communicatie- of marketingafdeling nu ook sociale media managers hun plaats vinden. Z’n taken: van de onlinestrategie mee vormgeven en te analyseren, tot het monitoren van de Twitter- en Facebookberichten.

5. Duurzaamheidsexpert

Bedrijven zetten om verschillende redenen in op groene thema’s. Uit verantwoordelijkheidszin, wettelijke verplichtingen of om geld te besparen. Het kan gaan van het energieverbruik doen dalen, afval verminderen of een groen wagenpark opzetten. Jonge mensen zijn veel meer met die groene cultuur opgegroeid, het is dan ook een job die op hun lijf geschreven is.

6. Gespecialiseerde marketeers

Vroeger had een bedrijf één marketeer. Tegenwoordig is marketing zodanig gespecialiseerd dat er een marketing manager nodig is die een volledig team rond zich verzamelt: gespecialiseerde marketeers die zich bijvoorbeeld bezighouden met analyse, het leggen van contacten met de markt via nieuwe media of met het creatieve proces. Ook alle mogelijke marketingkanalen, zoals database marketing of digital marketing, hebben nu hun eigen specialisten. Dus zowel de rol van de marketing manager als de gespecialiseerde marketeers zijn nieuw.

7. Interaction Designer (of: User experience designer)

Ja, wat is een User experience designer juist? Hij weet als geen ander de brug te slaan tussen de doelstellingen van het bedrijf en de eindgebruikers. Hij vindt de ideale balans tussen de wensen van de opdrachtgevers, hun eindgebruikers en de technische mogelijkheden. Het gaat om hoe het geheel bij elkaar komt bij het gebruik door de klanten: functioneel, qua gebruiksgemak en efficiëntie (in esthetisch opzicht, maar ook met betrekking tot de emotie die een productervaring oproept). Als je kijkt naar het succes van Apple, weet je dat dit geen loze woorden zijn.

(mr) – obv www.forbes.com 

23/05/2012

  • 23 mei 2012