Sollicitatiebrief
Vorige

1 van 71

Volgende
Volgend artikel:

Kandidaten die ChatGPT inzetten, worden vaker uitgenodigd

7 creatieve cv’s die scoorden via social media

Solliciteren, wie zijn best doet kan het leren? Ja, al moet het toch vooral steeds creatiever om het verschil te maken. En die creativiteit reikt vaak veel verder dan een gewoon papieren cv. Hier vind je 7 voorbeelden van hoe het ook kan.

1. Een cv tegen de dorst

Brennan Gleason, een grafisch designer, ontwierp een bier om zichzelf en zijn designwerk te promoten. Hij brouwde het bier thuis en bottelde het in vier flesjes. Op elk flesje staat een QR-code die leidt naar een deel van het online portfolio van de creatieve Gleason. Het design van de verpakking van het bier is meteen een sterke eerste indruk. Zelfs elk kroonkurkje heeft een ander zelfgemaakt logo. Het is bij deze bewezen: bier kan je wel degelijk helpen om een job te bemachtigen. Gleason mocht aan de slag als creatief directeur bij Techtone, een digitaal marketingbureau.

Résum-ale

2. Mond-aan-mond

Victor Petit dacht dat een standaard papieren cv niet zou volstaan om hem de stageplaats van zijn dromen te bezorgen. Daarom printte de creatieve marketeer op de achterkant van zijn cv een foto van zijn gezicht met een QR-code op de plaats van zijn mond. Deze QR-code leidt naar een filmpje van de mond van Petit, uit die mond hoor je hem meer vertellen over zijn kwaliteiten en ervaringen. Als je het filmpje van de pratende mond over de foto legt, zie je Petit eigenlijk net zelf spreken.

3. Like mij op Facebook

Sabrina Saccocio stapte nog verder af van de traditionele opmaak van een cv. Zij koos voor iets wat iedereen meteen herkent: een Facebookprofiel. Op het profiel vermeldt ze haar basiscompetenties, contactinformatie en diploma’s. Maar ook aanbevelingen van goede vrienden en vorige werkgevers zijn op de pagina te vinden. Die mensen schrijven wat Sabrina voor hen al betekend heeft en waar ze goed in is. Ook haar gevoel voor humor wordt er geprezen. Relatiestatus? Getrouwd (met haar werk).

Facebook

4. Live cv

Veel mensen zouden niet meteen aan Pinterest denken bij het zoeken naar werk. Rachel King deed het wel. Ze maakte een live cv, dat steeds wordt geüpdatet. Het is een beetje gebaseerd op het principe van LinkedIn, maar met meer mogelijkheden om creatief het verschil te maken. En het heeft gewerkt! King kreeg veel media-aandacht door haar initiatief en werd vaak gevraagd als spreker op conferenties. Ze kreeg de job van ‘head of communication’ van het bedrijf DogVacay, een bedrijf dat hondoppassen uitzendt.

Pinterest

5. Te koop: werkzoekende

Philippe Dubost heeft goed begrepen dat het doel van een cv is om je zo goed mogelijk te verkopen. Hij nam dat zo letterlijk, dat hij een productpagina over zichzelf heeft gemaakt op Amazon. Daar vind je zijn werkervaring terug onder de vorm van recensies, aangevuld met aanbevelingen van vorige werkgevers en collega’s. Wat Dubost nu precies doet, weten we niet. Op de productpagina staat te lezen dat hij momenteel niet beschikbaar is en er geen stock meer van hem voorradig is.

6. Goochelen met Google

Toen Eric Gandhi op zoek ging naar een job als webdesigner, heeft hij zich laten helpen door het internet. Door zijn computervaardigheid, slaagde hij erin dat na het ingeven van de zoektermen “Creative+Hard-Working+Talented+Excellent+Designer+Unique+Autodidactic” Google antwoordt met: “Did you mean: Eric Ghandi?”

Google

7. #Twesume

#Twesume, een samensmelting van Twitter en resume (Engels voor cv) dwingt werkzoekenden om zichzelf te verkopen op Twitter in minder dan 280 tekens. In de tweet kan je dan zeer kort zeggen wat je kan en waar je naar op zoek bent, meestal aangevuld met een link naar een LinkedInpagina of portfolio.

Twesume

(mr) - Bron: blog.hootsuite.com

18 juli 2018
Anderen bekeken ook