6 tips voor meer hygiëne op de werkvloer

handgel hygiëne

Gemiddeld brengen we zo’n 8 uur per dag door op kantoor. Dit klinkt misschien niet heel riskant, maar die kantoorbaan brengt wel de nodige gezondheidsrisico's met zich mee. Over het algemeen is het in veel kantoren namelijk niet al te best gesteld met de hygiëne.

Er komt misschien wel regelmatig iemand langs om de prullenbak te legen en even te stofzuigen. Maar wordt je bureau even vaak schoongemaakt? En wist je dat er zich heel wat vuil verzamelt op je toetsenbord?

Uit onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de Belgen zijn eigen bureau niet of nauwelijks schoonmaakt, dus als jij daarbij hoort, dan is het wellicht tijd om daar iets aan te doen.  Hieronder lees je hoe en waarom!

Onderzoek

Brits onderzoek toonde eerder al aan dat je toetsenbord gemiddeld 400 keer meer bacteriën bevat dan een wc-bril en nu wordt dat opnieuw bevestigd door een studie van Kimberly-Clark Professional.

Uit dit onderzoek bleek onder andere dat je werkplek veel viezer is dan je in eerste instantie zou denken. De hygiëne-experts hebben monsters genomen van duizenden werkplekken in verschillende sectoren en deze eens grondig onderzocht.

Het merendeel van de toetsenborden, bedrijfstelefoons, koelkastdeuren, kraantjes, en koffieautomaten bleek zoveel bacteriën te bevatten dat je gerust mocht stellen dat ze officieel smerig waren.

Tijd om het heft in eigen hand te nemen!

Een schone werkplek verbetert je productiviteit, je bent minder vaak ziek en het geeft een boost aan de algehele werksfeer op het kantoor. Gelukkig zijn er voldoende maatregelen die je kan nemen om de hygiëne op kantoor te vergroten. Schoonmaakplatform Helpling geeft je graag een aantal eenvoudige tips die een groot verschil zullen maken:

1. Was je handen altijd goed

Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 1 op de 3 mensen zijn handen niet wast na het bezoeken van de wc. Dit heeft een groot effect op de kantoorhygiëne. Voorkom verspreiding en dood bacteriën door je handen te wassen met water én zeep.

2. Gebruik desinfecterende doekjes

Bacteriën overleven zo’n 48 uur op een oppervlak, zoals op je bureau of toetsenbord, bijvoorbeeld. Maak daarom je werkplek minstens 1x per dag goed schoon met een desinfecterend doekje, om alle bacteriën te verwijderen en verdere verspreiding te voorkomen.

3. Eet niet achter je bureau

Soms wil je tijd winnen door even snel wat te eten achter je bureau, maar dit is geen goed idee. Kruimels zijn een grote bron van bacillen en blijven lang achter op je toetsenbord en muis.

4. Vermijd contact met ogen, neus en mond

Gemiddeld raken je handen zo’n 300 oppervlaktes aan in een half uur. Wanneer je veel aan je gezicht zit, besmet je jezelf al snel dus het is beter om dit te vermijden.

5. Gebruik antibacteriële handgel

Zet een antibacteriële handgel op je bureau neer om bacteriën, virussen en schimmels te doden. Gebruik de gel vooral wanneer je ‘s ochtends binnenkomt, voor- en na meetings en wanneer je het kantoor verlaat.

6. Goed ventileren

Kantoorgebouwen zijn soms behoorlijk muf en stoffig. Dit kan ook schadelijk zijn voor je gezondheid. Zorg dat er regelmatig een raam open staat of zet de airconditioning van tijd tot tijd aan zodat er een ‘frisse wind’ door het kantoor waait.

Naast je eigen bijdragen om de werkplek hygiënisch en fris te houden is het trouwens verplicht voor werkgevers om voor goede en gezonde arbeidsomstandigheden te zorgen. Helaas gebeurt dit lang niet altijd en is de controle hierop minimaal. Om te zorgen dat het hele kantoor netjes schoon blijft, is het belangrijk dat er regelmatig grondig wordt gereinigd.

(gv) - Met dank aan Helpling Nederland 

Meer info over Gezondheid , Werkplek

01/06/2016