6 kwaliteiten die je hogerop helpen

Over een mooi diploma en een uitgebreide expertise in je vakgebied beschikken, is natuurlijk onontbeerlijk wil je een stapje hoger op de carrièreladder klimmen. Maar is het dat wat bij je werkgever echt de doorslag geeft? Minstens even belangrijk zijn de persoonlijke competenties waarover je beschikt. We zetten ze hieronder even op een rijtje.
#

1. Integriteit

De financiële schandalen van de laatste jaren staan ons nog fris in het geheugen. In dat kader is integriteit van het grootste belang voor werkgevers. Zij verwachten van een werknemer eerst en vooral dat hij of zij oprecht is. Wanneer je baas te weten komt dat je bij het indienen van je CV niet eerlijk bent geweest, kan je al zeker een kruis maken over mogelijke interessante doorgroeifuncties.

2. Teamspirit

Je moet al over héél wat kwaliteiten beschikken om je gebrek aan communicerend vermogen te kunnen verdoezelen. Werkgevers hebben niéts aan eilandjes op de werkvloer. Wie zich constant achter zijn pc-scherm verbergt, ziet zijn kansen op een promotie zienderogen afnemen.

3. Leiderschap

Wie een hogere functie wil, zal een stukje leiderschap moeten tentoon stellen. Geef daarom het leidend voorbeeld en neem het voortouw wanneer er een nieuw project moet worden uitgevoerd. Je kan ook een jongere collega de kneepjes van het vak leren.

4. Moderne communicatiemiddelen

Het is voor steeds meer werkgevers belangrijk dat je actief bent op de sociale netwerken. Twitter, Facebook, LinkedIn: deze sites mogen voor jou geen geheimen hebben wil je hogerop klimmen.

5. Vorming

Het is jouw verantwoordelijkheid om op de hoogte te blijven van de laatste nieuwe communicatiemiddelen. Blijf ook op de hoogte van alle evoluties binnen je vakgebied. Overweeg bijvoorbeeld een bijscholing te nemen om de snel veranderende markt bij te benen. Wie dit doet, zal zich meer geapprecieerd voelen door zijn bazen.

6. Initiatief

Werkgevers zien het als een sterk punt wanneer iemand zin voor initiatief heeft. Voer daarom, naast de taken waarvoor je bent aangeworven, ook taken uit die je normaal niet moet doen: probeer een nieuwe markt aan te boren, orden de facturatiemappen of stel een nieuwe vergadermethode voor. Je extra inspanningen bevorderen je kans op een promotie.

(jn) - Bron: www.mt.nl

29 juli 2011
Anderen bekeken ook