50 nieuwe banen bij populaire winkelketen

“De Waalse markt is nog helemaal niet verzadigd en blijft voorlopig ook onze enige focus.” (Jana Roobroeck, hr-verantwoordelijke Extra Group)

Een van die goed bewaarde West-Vlaamse bedrijfsgeheimen is Extra Group uit Zwevegem. In Wallonië zijn de 24 Lediscount- en Eurobazaarwinkels een begrip, de Vlaamse markt wordt voorlopig nog niet aangeboord. Sinds kort zijn alle winkels herdoopt tot ‘Extra’, en er komen volgend jaar zowat 50 jobs bij, zowel in nieuwe zaken als op de hoofdzetel.

Dat de Extra Group van de West-Vlaamse Stephan Lesage en Greet Huysentruyt alleen winkels uitbaat in Wallonië, is historisch gegroeid. Ze openden hun eerste kleine zaak in 1992 in Komen, net over de taalgrens. In 1993 volgde een fabrieks- en importwinkel in Ploegsteert en sindsdien is er sprake van een enorme expansie. Momenteel zijn er 24 prijsvriendelijke Lediscount- en Eurobazaarwinkels in Wallonië, gespecialiseerd in onderhouds- en verzorgingsproducten, maar ook (seizoens)decoratie, huislinnen, cadeauartikelen, textiel, enzovoort. Wáren eigenlijk, want sinds eind oktober gaan zij allemaal door het leven als ‘Extra’.

“Lediscount waren de kleinere winkels, Eurobazaar de grotere zaken, tussen de 3000 en 5000 m²”, vertelt hr-verantwoordelijke Jana Roobroek. “Om duidelijk te maken dat ze tot één groep behoren, kozen we voor één naam: Extra, die beter aansluit bij wie we zijn en wat we doen. Maar het past ook in een soort moderniseringsoperatie: we profileren ons weliswaar nog steeds als een prijsbewuste winkelketen, maar ‘discount’ en ‘bazaar’ hebben tegenwoordig een meer negatieve connotatie.”

Groeispurten

Je kunt bij Extra Group verschillende ‘groeigolven’ onderscheiden. Tussen 2002 en 2009 opende het bedrijf veertien Lediscountwinkels, tussen 2013 en 2015 nog eens negen en voor volgend jaar staan zeven nieuwe verkooppunten op de planning. Tussendoor investeerde Extra ook fors in het nieuwe administratief en logistiek hoofdkantoor in Zwevegem.

“Dit jaar alleen al kwamen er drie nieuwe winkels, waaronder voor de eerste keer ook een winkel in de provincie Luxemburg”, zegt Jana Roobroek. “De Waalse markt is nog helemaal niet verzadigd, en dat blijft voorlopig onze focus. We zijn er gekend, we kennen de markt bijzonder goed en er zijn er nog kansen te over. Hoewel we zeker niet uitsluiten dat we ooit Vlaamse winkels zullen hebben, zou daarvoor een grote omschakeling nodig zijn. Denk maar aan de etikettering van de producten maar ook het assortiment: dat is helemaal gericht op de smaak van de Waalse consumenten, die op veel vlakken toch anders is dan in Vlaanderen. Maar we sluiten dus niets uit, vooral ook niet omdat er in Vlaanderen eigenlijk nog geen winkels zijn die met de onze te vergelijken vallen.”

Toch bevindt de hoofdzetel, met het centrale magazijn, zich in het West-Vlaamse Zwevegem, vlakbij de taalgrens weliswaar. Zaakvoerders Stephan Lesage en Greet Huysentruyt hebben nu eenmaal West-Vlaamse roots, de ruimte was beschikbaar en dankzij een goede verbinding zitten de vrachtwagens haast meteen op de snelweg, en route naar een van de 24 winkels.

2.000 spontane sollicitaties

Met elke nieuwe opening breidt de familiale groep gevoelig uit, zeker ook op het vlak van tewerkstelling. “De groep stelt nu 210 mensen tewerk, onder wie 20 mensen in logistieke en administratieve functies op de hoofdzetel. Volgend jaar plannen we minstens 50 nieuwe aanwervingen”, zegt Jana Roobroek. “Per winkel spreken we minimaal over 6 nieuwe medewerkers. Daarbovenop zoeken we ook enkele regioverantwoordelijken en er zijn ook vacatures op onze hoofdzetel. Tegen eind volgend jaar zullen hier zes nieuwe order pickers aan de slag zijn in het magazijn. We rekruteren ook een verantwoordelijke voor de inkomende goederen en een aankoopmedewerker. Zeker voor die laatste profielen is een goede kennis van het Frans uiteraard zeer belangrijk, dat is nu eenmaal onze bedrijfstaal. Maar we merken dat dit bij veel kandidaten niet meer vanzelfsprekend is. Anderzijds hebben wij hier in Zwevegem ook Franstaligen in dienst, zelfs iemand uit Luik, die intussen al meer dan een behoorlijk mondje Nederlands spreken. In het magazijn werken intussen een aantal Noord-Fransen. Behalve de kennis van het Frans is het ook belangrijk dat de kandidaten dynamisch zijn. Van de regioverantwoordelijken verwachten we bijvoorbeeld dat ze niet alleen oog hebben voor de cijfers, maar ook op het terrein zelf hands-on zijn en de handen uit de mouwen kunnen steken waar het nodig is. Met dynamische medewerkers kunnen wij onze snelle groei schragen, want die zal de komende tijd niet stoppen; we willen elk jaar nog nieuwe zaken openen.”

Het winkelpersoneel zelf wordt vanzelfsprekend in de eigen regio gezocht en dat levert, door de hogere werkloosheid in Wallonië, geen problemen op. In Vlaanderen daarentegen zijn veel retailfuncties inmiddels knelpuntberoepen. “Na de bekendmaking van onze naamsverandering in de Franstalige media, kregen we in één week tijd spontaan 2.000 sollicitaties binnen voor de verkoopfuncties, en dat terwijl onze rekruteringscampagne eigenlijk nog moet beginnen”, zegt Jana Roobroeck. “Voor ons als hr-team is 50 extra medewerkers ‘managen’ bovenop de huidige 210 – een tewerkstellingsgroei met toch een vierde – natuurlijk wel pittig. Vandaar dat we sterk inzetten op de verdere automatisering van de hr-processen, bijvoorbeeld op het vlak van tijdsregistratie en de payroll. Met de scherpe prijzen en geringe marges in de retailsector is kostenefficiëntie erg belangrijk.”

(jd) – Meer info= www.extrashop.be

Meer info over Waar vind ik jobs?

04/12/2015