Van de schoolbanken naar de directeursstoel: hoe bedrijven zelf jonge managers opleiden
In meer en meer grote bedrijven worden de managersfuncties ingevuld door voormalige ‘management trainees’. Hoe pakken AB InBev en Microsoft dit aan?
De Stanford University Graduate School of Business vroeg succesvolle managers en leidinggevenden welke vijf vaardigheden essentieel zijn in hun job. En verschiet niet: leiderschap staat pas op de vijfde, en dus laatste plaats. Benieuwd of jij een goede baas zou zijn? Met deze checklist weet je het meteen.
Ga je conflicten zoveel mogelijk uit de weg? Door weg te lopen van problemen, los je natuurlijk niets op. Een succesvolle leider weet als geen ander hoe die vakkundig een conflict kan managen en nog belangrijker, oplossen. Want aanslepende conflicten kunnen je je carrière kosten.
Een van de belangrijkste taken van een goede leider is het oplossen van problemen. En die worden elke dag moeilijker en moeilijker. Of het nu gaat om een foute berekening, een collega die plots ontslag neemt of een computerfout, wie de dingen vanuit een anders perspectief kan bekijken, heeft een streepje voor. Ook niet te missen: een gezonde dosis emotionele intelligentie én creativiteit.
Tientallen vergaderingen per week, afspraken met buitenstaanders, honderden mailtjes per dag… Als leidinggevende heb je het ongetwijfeld erg druk. Daarom is een goede tijdsindeling van groot belang. En als baas houdt iedereen je zonder twijfel net iets meer in de gaten, dus is het belangrijk om je tijd zoveel mogelijk te beschermen tegen tijdrovers en stoorzenders.
Je doel als baas: mensen motiveren, inspireren en in beweging brengen. En daarvoor is een duidelijke communicatie onmisbaar. Als leidinggevende besteed je namelijk meer dan de helft van je tijd aan het communiceren met teamleden en mensen buiten de organisatie. Dus als je impact wil hebben op de mensen rondom je, moet je een echt communicatiewonder zijn.
De meest voor de hand liggende eigenschap van een goede baas, is leiderschap. En dat is vaak iets wat gewoon in je zit. Want uit onderzoek blijkt dat de meeste managers en leidinggevenden hiervoor geen opleiding hebben gevolgd. Het is ook een van de vaardigheden die je verder ontwikkelt op de werkvloer, met vallen en opstaan.
(dt/em) - Bron: Express
11 juli 2018In meer en meer grote bedrijven worden de managersfuncties ingevuld door voormalige ‘management trainees’. Hoe pakken AB InBev en Microsoft dit aan?
Een goede leugenaar of bedrieger zijn, klinkt waarschijnlijk niet meteen als een goede karaktereigenschap, maar het brengt en houdt je wel aan de top.
Een goede leidinggevende hoeft niet voor twee te werken, vindt Securex-ceo Luc Deflem. Delegeren werkt een pak productiever ...
Tegen burn-out lijkt geen kruid gewassen. 3 auteurs – een (psycho)therapeute, een journalist en een procesbegeleider – schreven er een boek over.
De cultuur om steevast de best presterende werknemers te promoveren tot manager, is niet altijd de beste optie voor een bedrijf, aldus experte Ann De Wit.
Mijn nieuwe job vereist dat ik me elke dag kleed in pak en das. Moet mijn werkgever die kledij betalen?
Stronger together. Dat is de insteek van Helping Hands, een initiatief waarbij mensen van Arvesta’s hoofdkwartier op drukke dagen hun collega’s in de winkels helpen.
Een goede communicatie bevordert de sfeer op de werkvloer én de band met je collega’s. Deze vijf tips stimuleren een transparante communicatie op de werkvloer.
To-dolijstjes bezorgen je vaak stress. Het gevolg? Je voelt je onproductief en komt in een negatieve spiraal terecht. De oplossing? De fuck-it-therapie!