5 tips voor minder stress en meer zelfzorg

Stress vergalt ons leven soms helemaal: je hebt voortdurend een ongemakkelijk gevoel, het ontbreekt je aan controle in je leven en je werk én je staat elke dag onder druk. De eerste voorwaarde om minder stress te ervaren is ... zelfzorg!

11 september 2014

Delen

geen stress

Met deze 5 tips zet je een eerste stap naar meer zorg én respect voor jezelf.

1. Geniet van elke dag

Leg de basis hiervoor door gezonde voeding, rust en beweging. Gezonde voeding, rust en beweging is het voedsel voor je lichaam en geest. Gezonde voeding vraagt niet meer tijd dan junkfood als je met een voorbereid lijstje naar de supermarkt gaat. Rust en beweging: ‘mens sana in corpore sano’ is een uitspraak die we allemaal kennen en die zijn deugdelijkheid bewezen heeft.

2. Neem initiatief en creëer je eigen kansen

Een grote oorzaak van stress blijkt het ontbreken van controle te zijn over hoe, wanneer en waar we werken. Stap even opzij en kijk naar jezelf. Waar kan je meer initiatief nemen? Hoe kan je meer vorm geven aan het leven? Ben je bang voor fouten? Fouten maken deel uit van het leven omdat je eruit leert. Creëer zo je eigen kansen en zie je stressniveau dalen!

3. Ken je grenzen en stel je grenzen

Door je grenzen te stellen naar anderen definieer je jezelf. Neem je eigen reacties onder de loep, definieer zo waar je grenzen liggen. Stel niet alleen grenzen aan wat anderen van je verwachten, maar zeker ook aan wat je van jezelf verwacht. Je omgeving zal zo beter merken wie je bent en op die manier minder over jouw grenzen gaan: een zelfversterkend effect!

4. Gebruik ik-zinnen

Durf te zeggen 'ik denk', 'ik zou graag willen' of 'ik ben het er (niet) mee eens dat'. Deze zinnen geven aan dat je vertrekt vanuit je eigen kracht en komen beter over dan negatief-geformuleerde zinnen of zinnen waarbij je de oorzaak zoekt buiten jezelf. Weet ook dat het toegelaten is om van mening te veranderen op basis van de conversatie die daarop volgt.

5. Nee zeggen kan en mag

Dit geldt zeker bij onredelijke verzoeken. Zoek een werkbaar compromis of durf tijd te vragen om ergens over na te denken, of om je mening te herformuleren. Zeg niet louter nee, maar kader het in. Zeg 'dat lukt nu moeilijk, maar …' of 'dat kan, maar …' of 'nu is dat moeilijk, tenzij …'. In een gesprek met je leidinggevende helpt het om je planning samen te overlopen.

(ac) 

Ben je een vrouw en heb je nood aan meer zelfzorg omdat de stress om alles te combineren je te veel wordt. Schrijf je dan nu in voor een workshop Work Life Balance voor vrouwen die op 26 september 2014 georganiseerd wordt door Annemie Clement van Work-life Balance Opleiding en Coaching. 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.