5 stappen tegen negatieve gevoelens

meditatie

Nogal wat professionals – van managers tot gewone werknemers – kampen met een flinke dosis negativiteit om zich heen en hebben het moeilijk om hiermee om te gaan. Een vervelende baas, voortdurend klagende collega’s enzovoort … ze kosten je pakken energie. Tot overmaat van ramp durf je die negativiteit vaak af te reageren op jezelf, je partner en/of je kinderen. En dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.

Negatieve gevoelens kosten je ontzettend veel energie. “Onze negatiege emoties zijn zo krachtig dat een constante inspanning nodig is om ze tegen te gaan”, beschreef de Dalai Lama ooit. Helaas is het niet mogelijk om je volledig te ontdoen van enige negatieve gedachte. Maar dat is ook niet nodig, want negatieve gedachten zijn nodig om je te beschermen tegen gevaar of kwaad. Dit zijn als het ware gezonde negatieve gedachten. Teveel negatieve gedachten daarentegen zijn ongezond, die moeten we tegengaan.

Hoe? Door volgende 5 stappen …

STAP 1: Accepteer

Het is belangrijk om te begrijpen en te accepteren dat wat je nu bent, het resultaat is van je eigen acties en keuzes. Al je acties en keuzes vinden hun oorsprong in je gedachten. Daarbij zijn er dingen buiten je controle die je niet kunt veranderen en zijn er dingen die je wél kunt veranderen. Focus je energie op de dingen die je wél kunt veranderen. Stop met worstelen en ga mee met de stroom.

Negatieve gedachten van jaloezie en haat zijn slechts een weerspiegeling van je eigen onzekerheden. Heb je altijd al geworsteld met je carrière bijvoorbeeld, dan heb je vaak de neiging om jaloers en vol afkeer naar succesvolle mensen te kijken. Stop daarmee, want het haalt niets uit om je eigen carrière (weer) op de rails te krijgen.

STAP 2: Let op je attitude

De manier waarop je de dag begint, is een goede indicator van hoe de rest van je dag zal zijn. Spring je gefrustreerd uit bed, omdat je je verslapen hebt bijvoorbeeld, dan is het heel aanneembaar dat je de hele dag een opgejaagd gevoel zal hebben.

Schrijf de komende week op welke gedachten door je hoofd gaan als je wakker wordt. Wat is de kwaliteit van je gedachten die door je hoofd gaan? Zijn het gedachten van woede, zelfmedelijden of van dankbaarheid, tevredenheid en hoop? Voel je je opgewonden of juist rustig? Kijk je uit naar de dag of maak je je zorgen over de dag die komen gaat?

Heb je deze vragen voor jezelf beantwoord, besef dan dat het je eigen houding is die de loop van de dag zal bepalen, niet de mensen of de omstandigheden om je heen. Het is heel belangrijk om te onthouden dat de eerste paar minuten na het ontwaken van cruciaal belang zijn. Begin je dag 3 minuten lang met bewust in- en uitademen. En glimlach! Je zal zonder moeite de hele dag een lach op je gezicht kunnen toveren.

STAP 3: Analyseer je gedachten

Wees je bewust van je eigen gedachten. Schrijf elke negatieve gedachte die in je opkomt op en vraag jezelf af of die gedachte werkelijk is, of verzonnen. Kortom: is jouw negatieve gedachte gebaseerd op feiten, of op veronderstellingen?

Markeer alle gedachten die gebaseerd zijn op aannames of hypotheses. Is een gedachte gebaseerd op feiten, vraag jezelf dan af of ze nuttig voor je is, of je slechts energie kost. Kosten ze je enkel energie, markeer dan ook deze gedachten en herinner jezelf eraan dat ze je niet verderhelpen.

STAP 4: Zet iets positiefs tegenover je negatieve gedachten, woorden en daden

Heb je bij stap 3 veel gedachten gemarkeerd, dan is het goed om er gedachten naast te zetten die je wél tot nut kunnen zijn. Probeer immers maar eens niet aan een roze olifant te denken. Lukt niet, toch? Het is met andere woorden belangrijk dat je tegenover elk van je gemarkeerde gedachten iets positiefs zet, iets dat je wél wil, anders zal je die negatieve ideeën en gevoelens alleen maar versterken.

Zet bijvoorbeeld een gevoel van liefde tegenover je emoties van haat, vrede tegenover woede en mededogen tegenover ellende. Probeer alleen positieve woorden te gebruiken, alleen die zullen ervoor zorgen dat je vanzelf blij wordt. Negatieve woorden daarentegen geven je een onprettig en negatief gevoel. Denk dus goed na alvorens ze uit te spreken en/of neer te schrijven.

STAP 5: Leef in het moment

Leer te genieten van het leven in dit moment. Laat je niet leiden door je acties in het verleden of je zorgen over de toekomst, maar zorg dat je aanwezig bent in het ‘nu’. Maak je je zorgen of voelt iets niet prettig aan? Concentreer je dan op je ademhaling. Adem diep in en uit tot de spanning of dat vervelende gevoel verdwijnt.

Een andere manier om jezelf te helpen in het ‘nu’ te leven, is je handelingen te vertragen. Praat langzamer, eet trager … Door een tandje terug te schakelen, geef je je lichaam rust en ruimte, waardoor je vanzelf rustiger wordt in je hoofd.

(mvda) – Meer info: businessyogaonline.com 

Mirelle van den Anker is auteur van het boek ‘Business Yoga, weg met de stress op je werk in maximaal 9 minuten per dag’. Vraag gratis het mini e-book ‘De 7 geheimen van Business Yoga’ aan. 

Meer info over Gelukkig op het werk

17/06/2013