De 6 grootste afleidingen op de werkvloer
Zelfs een beetje lawaai kan in open kantoorruimtes meer stress en een lagere motivatie veroorzaken. Zelfs de plaats van de kopieermachines is van belang!
Door een rinkelende telefoon ben je afgeleid van wat je aan het doen bent, of van plan was te doen. Zelfs al is het professioneel gebonden. Mailen is zoveel handiger. Over je mailbox ben je zelf de baas: je antwoordt je mails wanneer het jou past. Al moet gezegd dat ook veel mensen hun mailbox hun werkritme laten bepalen, maar met een beetje discipline kan je met mailen tijd besparen. Een telefoontje stoort altijd. Eén uitzondering: voor heel dringende zaken bel je best, want je kan er niet van uitgaan dat mails onmiddellijk worden beantwoord.
Telefoongesprekken kan je later heel moeilijk nog als bewijs gebruiken. Is een collega een afspraak of deadline niet nagekomen die je afgesproken had aan de telefoon? Wel, dan zit je met de gebakken peren. Je hebt nergens een bewijs dat er iets was overeengekomen.
Mails kan je bewaren, en later terug bovenhalen moest dat nodig zijn. Of je moet belangrijke telefoongesprekken nadien bevestigen via mail, maar probeer maar eens een telefoongesprek nadien letterlijk op papier te zetten ... En dan ben je helemaal je tijd aan het verprutsen, want mailen was makkelijker geweest. Met één e-mail kan je ook verschillende mensen tegelijk op de hoogte brengen. Via telefoon ben je dan al snel een uur kwijt.
“Stoor ik niet?” Zo beginnen veel mensen hun telefoongesprek. Ja dus! Telefoons duren altijd langer dan voorzien. Sommige mensen komen in een telefoongesprek maar niet tot hun punt. Het duurt en het duurt vooraleer je te weten komt waarom je gebeld wordt. In dat opzicht zijn mails veel handiger: mensen moeten op voorhand nadenken over hun boodschap en je kan zelf snel de essentie bekijken.
Bedrijven kunnen veel besparen door de telefoon te bannen. Meteen ook een goede manier om komaf te maken met de vele privégesprekken op kosten van de zaak. Het internetabonnement is er toch, dus in plaats van te bellen kan je mailen.
Niets zo hatelijk als een collega die zijn telefoon altijd op luidspreker zet. De hele afdeling kan het gesprek volgen en is afgeleid. Om nog maar te zwijgen van het bellen naar gsm’s: dan wordt er geroepen alsof het kilometers verder nog moet gehoord worden. Maar eerlijk is eerlijk: zet dan ook dat geluid af telkens je een nieuwe mail binnenkrijgt. Ook ergerlijk!
Nu moet ik jullie laten, ‘k heb nog een telefoontje te doen …
(mr) – Bron: Techcrunch.com
19 september 2011Zelfs een beetje lawaai kan in open kantoorruimtes meer stress en een lagere motivatie veroorzaken. Zelfs de plaats van de kopieermachines is van belang!
Mag je sms'jes versturen tijdens een meeting? En wat met het gebruik van een iPad tijdens de lunch? Jobat vroeg het etiquettespecialist Kevin Strubbe.
De talrijke privégesprekken van mijn collega hangen me de keel uit. Kan het verboden worden om op het werk naar huis te bellen?
Smartphones moeten zo snel mogelijk uit vergaderingen worden gebannen. Hun voortdurende gebliep zorgt ervoor dat managers foute beslissingen nemen.
Uitgenodigd voor een tweede sollicitatiegesprek? Dat is een goed teken. Lees verder voor enkele handige tips om zo goed mogelijk voor de dag te komen.
De Belg is minder tevreden over zijn loonpakket, terwijl zijn loon en het aantal toegekende extralegale voordelen wel stelselmatig stijgen, zo blijkt...
Je hoeft niet te veranderen van werk om je te verbeteren. Met de juiste aanpak kan je ook intern promotie maken. 7 tips...
De Lijn biedt ál haar medewerkers boeiende doorgroeimogelijkheden aan, ongeacht de functie en voorgeschiedenis. Zo ondervonden ook enthousiaste De Lijn-krachten Yves, Sara en Hicham aan den lijve.
Een moorddiner als teambuilding? Bij Colruyt Group Academy kan het!