Teamwork
Vorige

1 van 418

Volgende
Volgend artikel:

Wat is de communicatiestijl van je baas? Hoe reageer je?

5 redenen waarom de telefoon moet worden afgeschaft op kantoor

Een jaarlijkse e-mailloze dag bestaat al. Maar waarom geen telefoonloze dag of de telefoon helemaal afschaffen op het werk. Dat heeft niets dan voordelen …
#

1. 'Hallo' zeggen is dodelijk voor de productiviteit

Door een rinkelende telefoon ben je afgeleid van wat je aan het doen bent, of van plan was te doen. Zelfs al is het professioneel gebonden. Mailen is zoveel handiger. Over je mailbox ben je zelf de baas: je antwoordt je mails wanneer het jou past. Al moet gezegd dat ook veel mensen hun mailbox hun werkritme laten bepalen, maar met een beetje discipline kan je met mailen tijd besparen. Een telefoontje stoort altijd. Eén uitzondering: voor heel dringende zaken bel je best, want je kan er niet van uitgaan dat mails onmiddellijk worden beantwoord.

2. Een telefoongesprek kan je niet bewaren of forwarden

Telefoongesprekken kan je later heel moeilijk nog als bewijs gebruiken. Is een collega een afspraak of deadline niet nagekomen die je afgesproken had aan de telefoon? Wel, dan zit je met de gebakken peren. Je hebt nergens een bewijs dat er iets was overeengekomen.

Mails kan je bewaren, en later terug bovenhalen moest dat nodig zijn. Of je moet belangrijke telefoongesprekken nadien bevestigen via mail, maar probeer maar eens een telefoongesprek nadien letterlijk op papier te zetten ... En dan ben je helemaal je tijd aan het verprutsen, want mailen was makkelijker geweest. Met één e-mail kan je ook verschillende mensen tegelijk op de hoogte brengen. Via telefoon ben je dan al snel een uur kwijt.

3. Ja, waarvoor bel je nu?

“Stoor ik niet?” Zo beginnen veel mensen hun telefoongesprek. Ja dus! Telefoons duren altijd langer dan voorzien. Sommige mensen komen in een telefoongesprek maar niet tot hun punt. Het duurt en het duurt vooraleer je te weten komt waarom je gebeld wordt. In dat opzicht zijn mails veel handiger: mensen moeten op voorhand nadenken over hun boodschap en je kan zelf snel de essentie bekijken.

4. Het kost veel geld

Bedrijven kunnen veel besparen door de telefoon te bannen. Meteen ook een goede manier om komaf te maken met de vele privégesprekken op kosten van de zaak. Het internetabonnement is er toch, dus in plaats van te bellen kan je mailen.

5. Luidsprekerstand

Niets zo hatelijk als een collega die zijn telefoon altijd op luidspreker zet. De hele afdeling kan het gesprek volgen en is afgeleid. Om nog maar te zwijgen van het bellen naar gsm’s: dan wordt er geroepen alsof het kilometers verder nog moet gehoord worden. Maar eerlijk is eerlijk: zet dan ook dat geluid af telkens je een nieuwe mail binnenkrijgt. Ook ergerlijk!

Nu moet ik jullie laten, ‘k heb nog een telefoontje te doen …

(mr) – Bron: Techcrunch.com 

19 september 2011
Anderen bekeken ook