5 middeltjes tegen een burn-out

burn-out

Het is maandag 9 uur en je kijkt al uit naar vrijdag? Je dagdroomt over ziek worden zodat je een excuus hebt om niet te gaan werken? Als zulke gevoelens geen uitzondering meer zijn, kamp je misschien met een burn-out. Deze 5 stappen helpen je er weer boven op.

Zoals elke relatie gaat ook die met je werk door ups en downs. The Career Makeover Coach Tai Goodwin begeleidt mensen om weer in vrede samen te leven met hun baan.

1. Face it

Vogel uit hoe je je voelt over je werk, en je leven in het algemeen. Praat erover met vrienden. Hoe meer je probeert te negeren hoe je je echt voelt, hoe gefrustreerder je raakt.

2. Zoek inspiratie

Zoek een boek, een cd of mp3 over iemand zijn succesverhaal. Van Steve Jobs, of een kmo van om de hoek ... Ook zij hebben ups en downs meegemaakt én overwonnen. Laat hun succesverhaal een boost zijn om er ook zelf voor te gaan, ook al voel je je nu slecht.

3. Neem controle

Heb je te veel meetings en dingen op je todolijst? Word terug heer en meester van je werk en beperk het aantal meetings per dag. Is je maximum 4 vergaderingen, decline dan de vijfde en stel een andere datum voor. Breng een systematiek in het behandelen van je mails en leer prioriteiten stellen.

4. Zet een ander petje op

Ben je de organisator van je team? De administratieve duizendpoot of het rekenwonder van dienst? Deze rol heeft misschien jaren goed gewerkt, maar het is tijd voor change. Welk petje je normaal ook draagt, neem het af, het kan veranderen hoe je je voelt op het werk.

5. Maak een plan

Het is moeilijk om gemotiveerd te blijven als je geen licht ziet aan het einde van de tunnel. Bedenk een plan hoe je uit je benarde positie kan geraken. Overweeg echt alles: terug gaan studeren, intern solliciteren voor een andere functie, je netwerk uitbreiden, je baas eens goed je gedacht zeggen …

(mr) 

Meer info over Stress , Workaholics , Gezondheid

02/12/2010