Evaluatie
Vorige

1 van 76

Volgende
Volgend artikel:

Iemand die de targets haalt, is niet per se een betere werknemer

5 goede voornemens + hoe ze te realiseren

Je kent het wel. De start van een nieuw jaar gaat meestal gepaard met een paar goede voornemens. Er zijn er die persoonlijke uitdagingen aangaan (stoppen met roken, meer aan sport doen…), anderen bekijken het dan weer van de professionele kant.

Of deze goede voornemens ook in werkelijkheid worden nagevolgd, dat laten we in het midden. Maar wat is nu zo’n goed professioneel voornemen? En belangrijker: hoe slaag je erin om dat voornemen ook tot een goed einde te brengen?

Hieronder volgen vijf professionele voornemens. En we vermelden er ook bij wat je moet doen om deze voornemens waar te maken.

1. Ik herfocus me om mijn baas tevreden te houden

Zorg dat je uitgerust uit een vakantieperiode komt, en probeer een nieuwe invulling te geven aan je core functie (de reden waarom je bent aangeworven). Op die manier kan je het best tegemoet komen aan wat jouw baas van jou verlangt, en kan je bijsturen waar nodig.

Hoe maak ik dit werkelijkheid?
Zit midden januari even samen met je baas, en stel hem de volgende vraag: “wat moet ik doen zodat dit team succesvol wordt?” Probeer in dit gesprek tot een akkoord te komen. Wanneer je je taken aan het eind van het jaar dan volbracht hebt, kom je ongetwijfeld sneller in aanmerking voor een promotie of een extra bonus.

2. Ik nodig nieuwe mensen uit om samen te gaan lunchen

In plaats van aan ’s middags voor je computer te blijven eten of steeds weer met dezelfde mensen in de refter door te brengen: waarom niet elke week iemand anders uitnodigen om mee te gaan lunchen? Zo leer je elkaar beter kennen en worden werkrelaties productiever. Ga de ene week met een collega eten, de andere week met een externe relatie.

Hoe maak ik dit werkelijkheid?
Zet een herinnering in je Outlook zodat je niet vergeet elke maandag een uitnodiging te versturen voor de lunch op vrijdag. Maak een lijstje met een tiental interne en tien externe namen, en begin met deze mensen uit te nodigen.

3. Ik start of vervolledig een opleiding

Je scoort meteen goede punten als je een relevante opleiding tot een goed einde brengt, of er net een begint. Het toont aan dat je bereid bent in je job te investeren. Check zeker bij het bevoegde departement of je werkgever financieel tussenbeide komt bij de opleidingskosten, en of je van een aangepast werkschema kan gebruik maken zodat je de lessen kan bijwonen.

Hoe maak ik dit werkelijkheid?
Pik er een opleiding uit. Dit kan bijvoorbeeld een certificaat zijn of een aanvullende graad. Deel aan een collega mee dat je graag in deze cursus wil slagen. Hij zal je coach worden. Stel vervolgens een tijdschema op met je doelstellingen en hang deze op in een publieke plaats (bijvoorbeeld in de eetzaal). Zo hou je de conversatie gaande.

4. Ik geef mijn bureau een grondige kuisbeurt

Wie denkt dat een bureau vol rondslingerend papier, lege koffiemokken en etensresten getuige is van je “belangrijkheid” binnen de organisatie: vergeet het. Een onverzorgd bureau geeft een negatieve indruk bij je bazen. Je werkplek daarentegen eens goed uitmesten geeft aan dat je ook op andere professionele vlakken klaar bent om de volgende stap te nemen.

Hoe maak ik dit werkelijkheid?
Zorg dat je bureau er bij de start van het nieuwe jaar maagdelijk proper bij ligt, en je zal het veel makkelijker vinden om het proper te houden. Spring even binnen op een zaterdag om de job te klaren. Je kan misschien een “voor en na”-foto nemen. Of, waarom niet: organiseer maandelijks een “mest-je bureau-eens-uit”-dag.

5. Ik stuur kortere en meer “to the point” e-mailberichten

E-mailberichten zijn een geweldige communicatietool wanneer ze correct toegepast worden. Zend daarom enkel e-mails die kort en bondig zijn, in mooi taalgebruik en richt ze tot de juiste mensen. Je collega’s zullen er je dankbaar voor zijn, en hoogst waarschijnlijk zullen ze sneller op je berichten antwoorden.

Hoe maak ik dit werkelijkheid?
Zoek een goede e-mail template en leg deze naast je computer. Maak er gebruik van telkens je een mail verstuurt. Neem altijd goed in acht naar wie je je e-mail richt en waarom. Bij twijfel sla je je bericht best op en verstuur je deze de dag nadien, wanneer je er een nachtje hebt kunnen over slapen.

(jn)

26 december 2019
Anderen bekeken ook