Werknemers storen zich aan privéverhalen van collega's
Uit een studie van NationaleVacaturebank blijkt dat bijna driekwart van de werknemers zich ergert aan de privéverhalen van zijn collega's.
Praten over onderwerpen die niet met het werk te maken hebben, kan een persoonlijkere band tussen een baas en zijn medewerkers teweegbrengen. Maar heel wat mensen, en dus ook bazen, hebben de neiging om uitsluitend over zichzelf te praten wanneer ze hun gesprekspartner niet goed kennen.
Veel werknemers, en vooral nieuwe werknemers, hebben echter weinig interesse in de laatste vakantie, de antiekcollectie of het strandhuis van hun manager. (Nieuwe) medewerkers willen eerder horen of ze goed bezig zijn en wat verbeterd kan worden. Ook werknemers die al lange tijd bij dezelfde werkgever werken verkiezen een baas die zichtbaar om hen geeft in plaats van een manager die voortdurend over zichzelf praat.
"En, hoe maken, euhm, je kinderen het?", "Ga je nog iets leuks doen vanavond?" of "Wie denk jij dat vanavond de match zal winnen?" zijn vragen van bazen die voor sommige werknemers als onoprecht of geforceerd overkomen. Managers hebben twee opties: ofwel leren ze hun medewerkers écht kennen en kennen ze de namen van hun kinderen, ofwel houden ze het strikt professioneel.
Een goede manier voor leidinggevenden om te laten zien dat ze hun werknemers belangrijk vinden is de 20% regel. Praat slechts 20 procent van de tijd over jezelf en laat voor de rest van de tijd de andere aan het woord. Het gevoel krijgen dat er naar je geluisterd wordt is erg belangrijk voor de meeste medewerkers.
Je zal het zien, iedere keer dat je baas besluit om een uitgebreid praatje met je te slaan, komt het eigenlijk niet goed uit en stik je in het werk. Uiteraard maak je tijd vrij voor je manager, ook al moet je hierdoor nadien overwerken om je werk gedaan te krijgen. Timing is alles, en daarom moeten bazen beseffen dat jij ook gewoon je werk wil doen.
Bazen kunnen respect tonen voor hun medewerkers door hen belangrijke opdrachten toe te vertrouwen. Als ze daarnaast hun werknemers de vrijheid laten om zelf te beslissen hoe ze bepaalde cruciale taken tot een goed einde zullen brengen, dan zal dit 'respect' niet onopgemerkt voorbijgaan. Vertrouwen tonen doet veel.
Om hun waardering uit te drukken voor het goede werk dat geleverd werd, geven sommige bazen jaarlijks een extraatje. Dat extraatje impliceert automatisch een 'bedankje' voor het ganse jaar, maar veel bazen krijgen een simpele dankjewel niet regelmatig over hun lippen. Terwijl dit net datgene is wat werknemers appreciëren aan een baas. Zo wees een eerder studie uit dat een simpel bedankje de werkdag van maar liefst 35 procent van de werknemers goed maakt.
(nm) – Bron: Businessinsider.com & LinkedIn.com
20 maart 2014Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Uit een studie van NationaleVacaturebank blijkt dat bijna driekwart van de werknemers zich ergert aan de privéverhalen van zijn collega's.
Wat als … bazen eerlijk zouden zijn. Dan zouden ze ongetwijfeld dit zeggen tegen jou.
Recruiters zijn niet altijd eerlijk en liegen wel eens om een job aantrekkelijker te maken. Welke leugens vertellen sommige HR-managers aan kandidaten?
Opslag of promotie krijgen is nooit gemakkelijk, en zeker niet in crisistijd. Het is iets dat jij wil, en je baas (meestal) niet. Hoe lukt het wel?
Van alle 'rage applyers' geeft bijna de helft (47%) aan dat een toxische werkcultuur hun voornaamste beweegreden is. Hoe ga je daarmee om?
De zorgsector schreeuwt om personeel. Om dit te kunnen bewerkstelligen zijn er diverse opleidingsstelsels in het leven geroepen. Hoe gaat dat in zijn werk?
Is er een deadline om een definitieve vakantieplanning door te geven aan je baas of niet? Wat zijn de regels?
Je hebt gesolliciteerd voor de ideale job maar uiteindelijk ontvang je toch die afwijzing. Wat kun je doen zodat je volgende keer wél door de selectie komt?
Wie dacht dat enkel harde cijfers en resultaten zakenpartners over de streep halen, think again. Flirten blijkt immers een essentieel onderdeel van zakendoen.