5 dingen die je zeker niet meer mag doen in 2012

De feesten liggen achter ons, de goede voornemens zijn gemaakt … Maar heb je al nagedacht over je professionele doelstellingen? Wel, hier zijn alvast 5 dingen waarmee je beter stopt.

6 januari 2012

Delen

1. Onnozele tradities

Stress! Nieuwjaarskaartjes sturen naar iedereen, kaartjes sturen vanop vakantie, de collega's trakteren voor je verjaardag, een cadeau kopen voor de juf van je kinderen, … Door zulke "verplichtingen" niet na te komen, voelen we ons al snel schuldig. Maar waarom ons erdoor laten opjagen?

Als je carrière wil maken, moet je enkel die dingen doen die je ook echt een professioneel voordeel opleveren. Maakt een vakantiekaartje sturen echt een verschil? Als je effect wil ressorteren, doe dan beter iets onverwachts: contacteer je netwerk op een ander moment van het jaar, bel ze of beter nog: boek een (lunch)meeting in.

2. De dingen moeilijker maken dan ze zijn

Vrouwen, spits je oren! (grapje) Je kan overal en altijd spijkers op laag water zoeken. Voor heel wat mensen is dat hun favoriete hobby op kantoor. Waarom dit niet omdraaien? Amuseer je, en struikel niet over pietluttigheden.

3. Nutteloze dingen lezen

Ik moet dit en dat nog lezen, en die magazines moet ik nog doornemen en doorgeven aan mijn collega's ... Krijg je hier ook stress van? Maar hoeveel magazines en online nieuwsbrieven zijn ook echt nuttig en hebben je nieuwe inzichten bijgebracht het afgelopen jaar? En hoeveel leesvoer voelt aan als een verplichting. Voilà, punt gemaakt: smijt alle saaie lectuur de deur uit en schrijf je uit op alle nutteloze mailinglijsten.

4. Werk doen dat het niet waard is

Van je hobby je beroep maken, werken met passie … Bijna iedereen droomt ervan. Maar weinigen zetten het om in de praktijk. Maar waarom vasthouden aan een job die je niet graag doet of ergerlijke opdrachten aannemen? Door het heft in eigen handen te nemen, en je baas te laten weten wat je ambities en voorkeuren zijn, kom je al een heel eind verder.

5. Mails direct beantwoorden zoals een getrainde aap in de zoo

Niemand luistert, maar elke productiviteitsexpert ter wereld vertelt dat je mails best met vaste intervallen checkt, bijvoorbeeld elke 90 minuten. Dus niet elke minuut op refresh duwen zoals de hond van Pavlov. Want ben je al eens nagegaan hoe weinig mails onmiddellijke actie vereisen? Bijna geen enkele, dus waarom dan geen 90 minuten wachten zodat je bijvoorbeeld eindelijk die dringende taak eens kan afwerken.

Toch lukt dit bijna niemand: mails zijn even verslavend als een gokmachine, aldus dr. Tom Stafford, een onderzoeker van de University of Sheffield en co-auteur van het boek 'Mind Hacks'. "Net zoals bij gokken krijg je door je mails te checken soms een beloning, op een onvoorspelbare manier: dikwijls zit er niets interessants in je mailbox, maar doordat er soms iets tof inzit (een uitnodiging voor een feestje, een roddel, …) wordt het verslavend en hebben we het zo moeilijk om onze mails niet continu te checken."

(mr) – Naar een idee van HBR Blog Network 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.