4 tips om gelukkiger te worden op je werk

Gelukkiger zijn op je werk draait niet alleen om loonsverhogingen. Enkele andere dingen die je kan doen om jezelf op te vrolijken of je gewoon beter te voelen op het werk, lees je hier.

Werknemers krijgen vooral stress doordat ze vrezen voor een chronisch tijdstekort. Je tijd anders indelen of besteden is een oplossing. Geniet van je tijd in plaats van er bang van te zijn.

1. Verdeel je tijd in tijdsblokken

Wat mensen het meest gestresseerd en ongelukkig maakt op het werk, is het gebrek aan tijd of het idee niet genoeg tijd te hebben. Je tijd anders indelen, kan al wonderen doen. Veel mensen denken meer tijd te creëren door te multitasken, maar eigenlijk zorgt dat er juist voor dat je minder tijd lijkt te hebben. Alles vloeit dan samen en wordt oncontroleerbaar. De tijd glipt weg. Deel je je tijd in, zodat je je kan focussen op een taak en een beperkt tijdskader, dan krijg je meer gedaan en hou je overzicht en controle.

Lukt het je niet om uit het hoofd je tijd bij te houden? Zet dan een alarm (op je gsm, keukenwekkertje, stel het in op je laptop,…), idealiter stel je telkens een timeframe van 30 minuten in, zodat je een deadline hebt en motivatie om door te werken, waarna je een vijftal minuutjes of een half uurtje op Twitter of Facebook kan, een koffie kan gaan halen, eventjes kan kletsen met een collega, of iets anders ontspannend en diverterend kan doen. Herhaal deze routine tijdens de dag.

Werk je na je eigenlijke werk nog van thuis? Stel dan daar ook een duidelijk tijdsblok vast. Eet eerst en probeer dan om niet langer dan 20 minuten voor het werk bezig te zijn. Geef jezelf genoeg tijd om te deconnecteren, een kleine job-/stressdetox te doen, en te ontspannen alvorens je gaat slapen.

2. Richt je kantoor in met inspirerende spullen

Veel mensen hebben al foto’s van familie, vrienden en huisdieren op hun bureau staan, maar uit onderzoek blijkt dat echt ontzagwekkende foto’s inspirerender werkten. Mensen die foto’s van astronauten of indrukwekkende natuurfenomenen (zoals adembenemende landschappen) zagen, waren productiever dan mensen die naar foto’s van lachende mensen keken, en zij scoorden weer beter dan mensen die helemaal niets op hun bureau hadden staan.

Visuele motivatie helpt, dus scheur die spectaculaire foto’s uit je National Geographic, gaap eventjes naar je Momentum dashboard of laat je inspireren door indrukwekkende timelapse videos op YouTube.

3. Adem bewust

Mensen die bewust diep ademhalen voor een vijftal minuutjes, liefst met de buikademhalingstechniek, krijgen het gevoel dat ze meer tijd hebben of meer controle over de tijd die ze hebben. Dit in tegenstelling tot mensen die continu oppervlakkig en gejaagd ademhalen.

4. Een project tot een goed einde gebracht? Een reden om te vieren!

We appreciëren wat we realiseren niet genoeg. We denken gemakkelijker dat onze bazen of collega’s ons niet waarderen, maar doen we dat zelf wel? Of hebben we eerst bevestiging nodig van iemand anders? Hierdoor laten we prestaties, ervaringen en overwinningen onbewust wegglippen, en vergeten we ze onterecht. Sta bewust stil bij wat je realiseert en durf trots zijn op jezelf.

Heb je een taak afgewerkt, sta daar eventjes bij stil, alvorens je verder gaat met je ‘to do’-lijst. Niet elke taak hoeft te eindigen in een spetterend champagnefeest natuurlijk, maar probeer jezelf toch telkens op een gepaste manier te belonen. Het is erg dat wij het je moeten vertellen, maar… je hebt het verdiend.

(sjv) – Bron: Glamour

06/04/2016

  • 06 april 2016