4 stappen om beter met stress om te gaan

Positief met stress omgaan, is een kunst. Gelukkig kan je het leren.

“Bij een grote dosis stress zullen veel mensen zich helaas wenden tot ongezonde, schadelijke mechanismen om ermee om te gaan en hun pijn te verdoven”, vertelt loopbaancoach Annelies Quaegebeur. Er zijn nochtans eenvoudige, gezonde manieren om stress te verlichten. “Een mooie wandeling maken, naar een luchtige film kijken, een ontspannend bad nemen, met een huisdier spelen, in een dagboek schrijven, in de tuin werken, een massage krijgen, met een goede vriend praten, ... Of het uiten van je stress door middel van creatieve inspanningen zoals muziek, schrijven en kunst. Ook goed gevoede lichamen zijn beter in staat om bepaalde zaken effectief het hoofd te bieden. Genoeg slaap en het verminderen van de tijdelijke pieken van cafeïne en suiker zijn allemaal gunstige manieren om de stress in je lichaam te verminderen.”

Als we spreken over stress, gooien we (te) veel op één hoop. “Je moet eigenlijk een onderscheid maken tussen de stressor (de oorzaak van de stress), en de stressrespons (de reactie op de stressor)”, aldus loopbaancoach Annelies Quaegebeur.

“Het aanleren van effectieve stressmanagement technieken kan helpen om datgene wat oncontroleerbaar lijkt toch te gaan controleren. Deze technieken helpen op een gezonde manier om te gaan met de obstakels in werk en privéleven en zullen je mentale gezondheid verbeteren.”

4 stappen om beter met stress om te gaan

De vier A's: Afwenden, Anders maken, Aanpassen en Accepteren van de stress 

“De "Vier A's" is een goede techniek om met stress om te gaan: het afwenden of vermijden van de stressor, het anders maken of veranderen van de stressor, het aanpassen aan de stressor, en het accepteren van de stressor. HelpGuide.org is een non-profitorganisatie met deskundig advies voor het oplossen van gezondheidsproblemen en ontwikkelde deze techniek.”

1. Afwenden van de stressor (de oorzaak van stress)

Aarzel niet om nee te zeggen. 

Om onnodige stress te vermijden, aarzel je best niet om nee te zeggen tegen extra verantwoordelijkheden. Als je rekening moet houden met meer dan je aankan, zal je stress-staat alleen maar toenemen.

Beperk blootstelling. 

Het beperken van contact met mensen die je stress veroorzaken kan ook positief zijn. Als iemand emotioneel van jouw wil aftappen, kan jij overmatige communicatie met die persoon vermijden.

Wees bewust van je omgeving. 

Neem de controle van je omgeving. Als druk verkeer je veel stress geeft, neem dan een alternatieve route. Als het kijken naar het nieuws leidt tot angst, zet de televisie dan uit. Als werken in een open kantoorruimte je stress bezorgt (door beweging, geluid, ...) probeer dan zoveel mogelijk ongestoord te kunnen werken.

Vermijd 'hot-topic’ kwesties. 

Als praten over religie of politiek spanning creëert, voorkom dan deze topics. Als je met iemand praat die regelmatig van die ‘hot-topics’ op tafel brengt, verander dan (stap per stap) het onderwerp.

Reduceer je to-dolijst. 

Een te lange to-dolijst veroorzaakt stress. Schrap onnodige taken en verantwoordelijkheden en richt je alleen op wat echt belangrijk is.

2. Anders maken van de stressor

Druk jezelf verbaal uit. 

Als je een situatie niet helemaal kan voorkomen, probeer dan om je gevoelens verbaal te uiten, in plaats van ze op te kroppen. Als je gevoelens niet geuit worden, zal de wrok alleen maar blijven groeien.

Wees bereid om compromissen te sluiten.  

Als je iemand vraagt om zijn/haar gedrag te veranderen, wees dan bereid om hetzelfde te doen totdat er een gulden middenweg is bereikt.

Wees assertief.  

Probeer zo snel mogelijk je problemen aan te passen, anticipeer op stressvolle conflicten en probeer ze te voorkomen. Als iemand je uitnodigt voor een meeting of kop koffie of... en je hebt iets anders te doen dat je voorrang wil geven, wees dan niet te verlegen om de uitnodiging te weigeren.

Beheer je tijd. 

Als je vooruit plant zal je minder last hebben van het gevoel dat je overladen bent qua werk en kan je je projecten voltooien zonder je zorgen te hoeven maken over last-minute details.

3. Aanpassen aan de stressor

Herkader conflicten. 

Probeer het probleem te bekijken in een positiever daglicht; vind het 'goede binnen het slechte', kijk naar de mogelijke voordelen ervan.

Zie het grote plaatje. 

Onderzoek de stressvolle situatie en weeg af hoe belangrijk het werkelijk is. Zal dit probleem er nog steeds zijn binnen een maand? Hoe zal het zijn binnen een jaar? Als de angst die je ergens voor hebt niet de moeite waard is en het probleem is op lange termijn niet relevant, zorg dat je vooruitgaat.

Of anders gezegd: “90% of what’s stressing you today will be irrelevant in a year. Get over it. Move on and enjoy your life.” (Terrence J) 

Pas je normen aan.  

Probeer perfectionisme te voorkomen. Als je redelijke normen voor jezelf en anderen hebt gesteld, zal je veel minder stress en teleurstelling ervaren.

Scherp het positieve aan. 

Wanneer de stress je naar beneden trekt, probeer dan een moment te nemen om eens na te denken over alle positiviteit in je leven. Wat gaat er goed voor je, nu? Wat waardeer je echt? Deze strategieën zullen helpen om je gedachten in (positief) perspectief te plaatsen.

4. Accepteren van de stressor

Laat oncontroleerbaarheid toe.  

Helaas, je moet accepteren wat je niet kan veranderen, probeer niet het oncontroleerbare te veranderen. Omdat je de acties of gedragingen van anderen niet kan controleren, kan je je beter concentreren op datgene wat je wel kan controleren, zoals het kiezen van je eigen reacties op stressvolle omstandigheden.

Kijk voor groeimogelijkheden. 

Focus op de voordelen van de stressor, wat kan die je leren? Omarm het gezegde ‘what doesn’t kill you, makes you stronger.’ Hoe kan je groeien uit deze ervaring, wat heb je geleerd?

Deel gevoelens met anderen.  

Het kan helpen om te ventileren naar een goede vriend, familielid, of zelfs een therapeut. Zelfs als je de situatie niet kan wijzigen, kan het louterend zijn om je gevoelens te uiten.

Vergeef. 

Accepteer dat mensen fouten maken (jij soms ook, toch? :-)), en probeer elk gevoel van wrok of boosheid daarover los te laten. Als je jezelf bevrijdt van negatieve energie, zal het makkelijker zijn om gewoon de draad weer op te pikken.

Of anders gezegd: “The greatest weapon against stress is our ability to choose one thought over another.” (William James) 

(mr) - Met dank aan loopbaancoach Annelies Quaegebeur voor de tips. Op haar Facebookpagina vind je inspirerende tips, quotes, inzichten en artikels in verband met je loopbaan. 

Meer info over Stress , Ontspanning , Gelukkig op het werk , Evenwicht werk-privé , Gezondheid

24/02/2016