4 harde waarheden over je woon-werkverkeer

Ook al sta je meer in de file dan je lief is, toch blijkt het openbaar vervoer of wonen in de stad geen alternatief. Al veranderen maar weinig werknemers van job om hun woon-werktraject te verkorten.

De Belg besteedt gemiddeld 54 minuten per dag aan zijn woon-werkverkeer. Bijna 1 op 4 werknemers wil van job veranderen om dichter bij huis te kunnen werken. Dat blijkt uit een recent onderzoek van HR-dienstverlener Securex bij ruim 1.600 Belgische werknemers. Maar het onderzoek legt nog een aantal andere elementen bloot.

1. Openbaar vervoer: langst onderweg

Met de wagen ben je bijna een uur per dag onderweg naar je werk. Al fietsend of te voet, blijkt uit de cijfers van Securex, is dit slechts een klein half uur. Dit blijkt in de praktijk dus het ‘snelste’ vervoermiddel. Met het openbaar vervoer ben je elke dag meer dan anderhalf uur zoet (96 minuten).

“Hoewel vaak gepromoot, is het openbaar vervoer duidelijk niet altijd het beste alternatief”, stelt Hermina Van Coillie, HR research expert bij Securex. “Met dat openbaar vervoer ben je het langst onderweg. Bovendien wordt het ook als het meest belastend ervaren.”

2. Verhuizen naar stad van werkgever helpt niet

Vooral werknemers in Brussel doen erg lang over hun woon-werktraject. Ze zijn maar liefst 95 minuten onderweg, terwijl werknemers in Vlaanderen slechts de helft van die tijd nodig hebben (47 minuten). Maar verhuizen naar een stad, zelfs naar de stad van je werkgever, biedt geen enkele garantie op een efficiënter woon-werkverkeer.

“Ook al is zo’n verhuis een advies dat vaak wordt gegeven”, erkent Van Coillie. “Door in een stad dichtbij huis te werken, leg je misschien wel minder kilometers af, maar verlies je niet noodzakelijk minder tijd.”

3. Moeilijk bereikbare werkgevers hebben een probleem

Eén uur onderweg lijkt meer dan voldoende. Iets minder dan de helft (43 procent) van de werknemers die langer dan een uur onderweg zijn van en naar het werk, wil zijn werkplek inruilen voor eentje dichter bij huis. Bij werknemers minder dan een uur onderweg is dit maar 17 procent. Dit wordt een hele uitdaging voor moeilijk bereikbare werkgevers. “De gemiddelde reistijd bedraagt nu al 54 minuten en de verkeersdrukte zal de komende jaren alleen maar toenemen. Mogelijk zullen steeds meer mensen om die reden opteren voor een andere job die minder veeleisend is op vlak van reistijden en meer ruimte biedt voor flexibiliteit”, klinkt het bij Securex.

Nu de economie stilaan aantrekt en er nog veel knelpuntfuncties zijn, moet dit tal van organisaties die momenteel in de stad gevestigd zijn, doen nadenken.

4. Lange pendelaars worden ongelukkig (en ziek)

Ook werknemers hebben een probleem met lange reistijden. Die blijken namelijk nefast voor hun welzijn, bleek uit een recent onderzoek van de Universiteit Antwerpen. Zij die kleinere afstanden afleggen, blijken per jaar gemiddeld 4,5 dagen ziek. Bij mensen die drie uur per dag onderweg zijn, loopt dat op tot zeven dagen per jaar.

Ook onderzoek dat de Britse overheid vorig jaar uitvoerde bij ruim 60.000 pendelaars liet niets aan de verbeelding over: met elke extra minuut die naar woon-werkverkeer ging, nam het persoonlijk welzijn af. De Belgische en Britse studie liggen in lijn met andere, internationale bevindingen: lang pendelen maakt ons ziek en ongelukkig. Hoe langer het duurt om op je werk te geraken, hoe minder tevreden je bent met je leven in het algemeen. Hoe tof je job en je collega’s ook mogen zijn.

(wv) 

Meer info over Bedrijfswagen , Woon-werk & reisvergoeding , Evenwicht werk-privé , In de file

28/09/2015