4 goede redenen om te stoppen met klagen

Veel mensen klagen wel eens op de werkvloer. Ventileren onder collega’s kan juist goed zijn en een band scheppen. Verder is het belangrijk om over frustraties te praten en niet alles op te kroppen, zodat er naar oplossingen kan gezocht worden en je niet met een burn-out of depressie te kampen krijgt.

23 juni 2015

Delen

Toch is het belangrijk dat je de signalen herkent als je te veel klaagt. Je wil niet de kantoorpessimist zijn of naast je eigen dag ook die van anderen vergallen. Medewerkers zullen zich beginnen ergeren, kortaf worden of je zelfs volledig beginnen negeren. Het is dus beter om een positieve reputatie te hebben.

Als dat geen reden genoeg is, vind je hier nog enkele redenen om te stoppen met klagen:

1. Je trekt geen andere klagers meer aan

Het is verleidelijk om na een zware dag je hart te luchten bij collega’s. Collega’s maken vaak dezelfde situatie mee en kunnen sympathiseren, nieuw perspectief bieden of gewoon mee klagen.

Wees hier voorzichtig mee. Het kan aangenaam zijn om eens te ventileren tegen gelijkgezinde collega’s, maar als je constant begint te klagen dan zullen er mensen zijn die dit onaangenaam vinden en het niet meer aan kunnen. De mensen die wel met constante negativiteit omkunnen zijn vaak zelf pessimisten en zeurpieten.

We worden allemaal beïnvloed door de mensen om ons heen. Jim Rohn, zelfhulpgoeroe en motivatiespreker, legt dit uit met simpele sociale wiskunde: “Jij bent het gemiddelde van de 5 mensen waar je het meeste tijd mee doorbrengt.” Omring je jezelf met pessimisten dan ga je waarschijnlijk niet meteen het glas halfvol zien. Maar het werkt ook andersom. Jouw negatief gedrag kan anderen beïnvloeden. Hoe meer jij klaagt, hoe meer anderen zullen klagen, en dat wordt een vicieuze cirkel. Stop je met klagen, dan zullen meer positief ingestelde collega’s met je willen samenwerken. Positiviteit wordt over het algemeen meer geapprecieerd.

2. Je zal meer oplossingen zien in plaats van problemen

Chronische klagers focussen zich vooral op (de volgende) problemen. Spendeer je al je energie aan problemen, dan ga je niet genoeg energie over hebben om die problemen ook op te lossen. Zo worden ze zelf vaak het grootste obstakel dat in de weg staat om een oplossing te vinden.

Volgens Jon Gordon, die het boek ‘No Complaining Rule’ schreef, produceert ons brein wanneer we klagen een stresshormoon dat ons probleemoplossend vermogen vertraagt.

3. Je zal gelukkiger, gezonder, succesvoller én productiever worden

Shawn Achor, auteur van het boek ‘The Happiness Advantage’, beweert dat onze hersenen kunnen getraind worden om een positieve reflex te hebben. We kunnen onze hersenen zo programmeren dat we automatisch naar de goede dingen in het leven zoeken, waardoor we meer mogelijkheden zien, ons energieker voelen, en zo kunnen slagen op een hoger niveau.

We weten ook dat gelukkige mensen gezonder, succesvoller én productiever zijn in het dagelijkse leven.

En dat is iets dat heel wat bedrijven ernstig nemen. Google investeert bijvoorbeeld heel sterk in manieren om hun werknemers gelukkig en tevreden te houden.

4. Je zal minder bevooroordeeld zijn

Wanneer je stopt met klagen over mensen en niet de reflex hebt om iedereen om je heen te bekritiseren, zal je meer openstaan om echt naar hen te luisteren. Hierdoor leer je hen beter kennen en leer je hun kwaliteiten versus gebreken beter af te wegen.

Als je weet wat het is dat je ergert aan een bepaalde persoon, kan je hier beter op anticiperen en het relativeren. Hierdoor focus je minder op het puur negatieve en leer je beter met mensen omgaan, wat je op termijn een betere leider zal maken.

(sjv) – Bron : Glassdoor.com 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.