3 snelle en gezonde lunches om mee te nemen

Heb je ’s ochtends geen tijd om gevarieerde salades of ingewikkelde wraps te maken? En neem je daardoor elke keer opnieuw boterhammen met confituur mee naar het werk? Deze drie lunches maak je ’s avonds klaar! Wedden dat je collega’s jaloers zijn?

1. Aardappelsoep

Een maaltijdsoep is ideaal: snel klaar, gezond én het stilt de honger! Je maakt één keer per week of maand een grote hoeveelheid en je vriest het vervolgens in porties in. ’s Avonds haal je een portie uit de diepvriezer en ’s middags hoef je het alleen nog maar op te warmen.

Nodig (voor meerdere porties):  

boter, 700 gram aardappelen, 500 gram prei (enkel het wit), 1 grote ui, kippen- of groentebouillon (eventueel room/melk) 

Bereiding: 

  • Smelt de boter in een grote kookpot
  • Snijd de groenten in kleine blokjes, kruid met peper en zout en laat enkele minuten stoven
  • Voeg water en bouillonblokjes (naar smaak) toe
  • Laat 10 minuten koken
  • Voeg eventueel een beetje melk of room toe
  • Mix de soep
  • Laat afkoelen en vries verschillende porties in

Aardappelsoep 

2. Noedels in een pot

Houd je van de Aziatische keuken? Instant noedels bevatten veel zout en weinig groenten. Gelukkig maak je zo’n noedellunch ook snel zelf. Het enige wat je nodig hebt is een grote afsluitbare glazen pot.

Nodig (voor 1 portie): 

Beetje snelkooknoedels (of restje gekookte noedels), verschillende rauwe groenten in dunne reepjes (wortel, lente-ui, paprika, peultjes, champignon, erwtjes, sojascheuten, …), ¼ blokje bouillon, versgeraspte gember, 1 eetlepel sojasaus, sap van een halve limoen en ¼ chilipepertje. Eventueel wat restjes gestoomde of gebakken kippenreepjes. 

Bereiding: 

  • Snijd de groenten in smalle reepjes
  • Doe alle ingrediënten ’s avonds in de glazen pot en zet ‘m goed afgesloten in de koelkast
  • Neem de pot mee naar het werk en giet er ’s middags kokend water over (waterkoker!)
  • Sluit het deksel en laat 10 minuten trekken
  • Roeren en klaar!

noedels 

3. Quiche

Niks zo makkelijk als een quiche bereiden! En je kunt eindeloos variëren: tomaat-mozzarella, broccoli-feta, prei-spek, courgette-paprika… Jij beslist ’s middags helemaal zelf of je het koud of warm eet.

Nodig (voor 1 portie):  

2 eieren, scheut room, handvol gemalen kaas, peper en zout, bladerdeeg, groenten naar keuze, eventueel spekblokjes, feta, mozzarella of geitenkaas 

Bereiding: 

  • Bekleed een kleine ovenschotel met een stuk bakpapier en bladerdeeg
  • Prik met een vork gaatjes in het bladerdeeg
  • Meng de eieren, room, gemalen kaas met de kruiden in een kom en voeg de gesneden groenten en kaas of spekblokjes toe
  • Roer goed
  • Doe de vulling op het bladerdeeg
  • Zet de ovenschotel gedurende 20-25 minuten in een voorverwarmde oven van ongeveer 190° C
  • Controleer met een scherp mes of het eiermengsel voldoende gestold is

Quiche 

(em) 

Meer info over Evenwicht werk-privé , Gezondheid

31/01/2017