2 (tot nu) onbekende manieren om stress te verminderen

Gaan sporten, een bad nemen, ... Deze trucjes om stoom af te laten, kennen we allemaal. Maar ken je deze 2 manieren om stress te verminderen? Ze werken niet alleen voor jezelf, maar ook bij kinderen die in overdrive gaan!

Stress heeft te maken met de werking van je hersenen. “Als er veel verbindingen zijn tussen twee delen van je hersenen die zorgen voor denken en voelen, dan ben je in rust en vrede en sta je in je kracht. Bij stress zijn er onvoldoende verbindingen tussen deze twee hersendelen. Je kan dan het gevoel hebben van een kip-zonder-kop”, vertelt Annick Ottenburgs van Happywork. Via loopbaanbegeleiding laat zij hoogsensitieve personen (HSP) ontdekken welk werk bij hen past en begeleidt ze hen om beter voor zichzelf te zorgen.

Gekende manieren om stress te verminderen

Aanhoudende stress kan tot burn-out leiden of je ziek maken. Het is dus heel belangrijk om stress te verminderen. Maar hoe doe je dat?

Allicht ken je al een aantal manieren om stress te reduceren:

  • sporten, wandelen in de natuur
  • gezond eten, mediteren, yoga, mindfulness, letten op je ademhaling
  • iets met je handen doen
  • een warm bad, sauna, massage
  • dansen, zingen
  • eens goed schreeuwen

Minder gekende manieren om stress te verminderen

Maar niet overal kan je bovenstaande trucjes toepassen. Bijvoorbeeld als je in een vergadering op je werk zit. “Zijn er momenten dat bovenstaande methodes niet helpen of onmogelijk zijn, dan zijn er twee alternatieven die weinigen kennen. Ze zijn veilig, snel, makkelijk en effectief. Beide methodes hebben invloed op de werking van de hersenen. Ze zorgen ervoor dat er weer meer verbindingen gelegd worden tussen je denken en je voelen, waardoor de stress getransformeerd wordt in vrede en innerlijke rust”, aldus Annick Ottenburgs van Happywork.

1. Iets ijskoud tegen je achterhoofd houden

“Stress kan ervoor zorgen dat je in een vicieuze cirkel terechtkomt, een kip-zonder-kop gevoel. Iets ijskoud tegen je achterhoofd houden, net boven je schedelbasis, gedurende een paar minuten – voel zelf hoelang je nodig hebt – helpt om die vicieuze cirkel te doorbreken. Je zal weer rustiger worden. Als je thuis bent kan je een cold-hot-pack gebruiken. Als je op je werk bent, heb je dat waarschijnlijk niet voorhanden. Maar dan kan je bijvoorbeeld ijskoude drankblikjes gebruiken, die hebben hetzelfde effect!”

2. Oefening voor je hele brein

Je kan deze oefening zittend, staand of liggend doen, telkens wanneer je stress ervaart. Hoe doe je dat?

  • Kruis één enkel over de andere enkel.
    Op je gevoel (het maakt niet uit welke enkel bovenaan is).
  • Kruis één pols over de ander pols, op je gevoel.
    Draai je handpalmen naar elkaar toe. Verstrengel je vingers in elkaar (zoals in bidhouding). Laat je handen ontspannen rusten in je schoot.
  • Indien mogelijk sluit je ogen.
    Dat kan als je ergens in je eentje bent. Je kan je ook even terugtrekken op de WC als je op je werk last hebt van stress. Als het niet mogelijk is om je ogen te sluiten, bv omdat de stress je overvalt tijdens een vergadering, dan kan je de oefening ook doen met je ogen open.
  • Concentreer je op de stress of de situatie die je stress geeft.
    Liefst met gesloten ogen, indien dat niet mogelijk is met open ogen. Weet dat de stress in het begin groter kan worden. Daarna wordt die getransformeerd in vrede en niet gehecht zijn aan de situatie. Als je een mentale, emotionele of fysieke verandering ervaart in de manier waarop je de situatie waarneemt, open dan je ogen (als ze gesloten waren). Je kan hier 2 tot 5 minuten voor nodig hebben of het kan sneller gaan. Je lichaam zal de tijd nemen die nodig is om de stress te transformeren.
  • Maak je handen en voeten los.
    Zet je 2 voeten naast elkaar op de grond en hou je vingertoppen tegen elkaar gedurende 10 seconden. Dit doe je om de verandering te fixeren.
  • Als je dit doet met open ogen is het een onopvallende oefening die je zelfs aan je bureau kan doen.

Vind je deze manieren vreemd? “Dat is normaal als je ze nog niet kent. Je hoeft mij niet te geloven. Je hebt er niets mee te verliezen. Probeer het gewoon voor jezelf uit”, aldus aldus Annick Ottenburgs van Happywork.

Veel succes ermee!

(mr)

21/03/2017

  • 21 maart 2017