2 op de 3 werkgevers doen tegenaanbod als werknemers bedrijf willen verlaten

zakenman doos
"Werknemers die een tegenvoorstel aanvaarden, verlaten vaak wat later toch nog het bedrijf." (Frédérique Bruggeman, managing director Robert Half Belux)

Werknemers zijn niet langer op zoek naar een levenslange carrière bij één en dezelfde werkgever. Dat is goed voor de mobiliteit op de arbeidsmarkt, maar maakt het voor bedrijven ook moeilijker om talent aan boord te houden. Robert Half onderzocht hoe werkgevers hiermee omspringen.

Rekruteringsbedrijf Robert Half onderzocht wereldwijd of werkgevers bereid zijn om een tegenaanbod te doen als een werknemer zegt het bedrijf te willen verlaten. In België werden 200 hr-managers bevraagd.

Zij kregen de volgende vraag voorgeschoteld: onder welke omstandigheden zou u een werknemer die het bedrijf verlaat een tegenvoorstel doen? Een derde (34%) antwoordde categoriek ‘nooit een tegenvoorstel te doen’. Een kwart doet dit alleen als er ‘implicaties’ zouden verbonden zijn aan het vertrek van een medewerker. Eén op de vijf hr-managers zegt dat er financiële gevolgen moeten gemoeid zijn met het vertrek voordat ze een tegenvoorstel doen. 15 procent haalt het moreel van het personeel aan als reden om een tegenaanbod te doen. 9 procent zegt altijd een tegenvoorstel op te stellen.

Volgens Frédérique Bruggeman, managing director bij Robert Half Belux, is zo’n tegenbod een begrijpelijke keuze, maar niet altijd de beste. “Werkgevers die een medewerker niet graag zien vertrekken, zullen een tegenvoorstel doen om hem of haar te houden. Vaak gebeurt dit uit vrees dat de workflow zal vertragen of de service naar de klanten zal verminderen. Toch is dit niet de beste strategie op lange termijn. Werknemers die een tegenvoorstel aanvaarden, verlaten vaak wat later toch nog het bedrijf.”

Bedrijfscultuur

De reden daarvoor is eenvoudig, klinkt het bij Robert Half. Er is meer nodig dan een aantrekkelijk salaris om personeelsleden aan een bedrijf te binden. Een bedrijfscultuur waarin werknemers zich erkend en beloond voelen, is minstens zo belangrijk. Uit het Robert Half-onderzoek blijkt dat bijna de helft (45%) van de hr-managers kiezen voor extra opleiding en ontwikkeling als strategie om werknemers aan boord te houden. 43 procent biedt om dezelfde reden flexibele werkuren aan. 32 procent zet in op een competitieve vergoeding en voordelen. Andere retentiestrategieën zijn loopbaanplanning (29%) en coaching (28%).

“Door medewerkers zo te ondersteunen, geeft je als werkgever een sterk signaal”, zegt Frédérique Bruggeman. “De meeste werknemers schakelen liever over naar een andere job dan vast te roesten op een stoel zonder uitzicht.”

In cijfers

  • 66% van de Belgische hr-managers zal een tegenvoorstel doen wanneer een werknemer zegt het bedrijf te willen verlaten.
  • 34% van de hr-managers doet nooit een tegenaanbod.
  • 45% van de ondervraagden zet in op opleiding en ontwikkeling als retentiestrategie, 43% op flexibele werkuren.

(wv) 

Meer info over Ontslag nemen

09/05/2014