2 op de 3 Belgen blijven tijdens vakantie bereikbaar voor het werk

Maar liefst de helft van de Belgische bedienden is tijdens zijn vakantie bereikbaar voor dringende zaken van het werkfront. En nog eens 16% is zelfs bereikbaar voor niet-dringende zaken. Dat blijkt uit onderzoek van HR-dienstverlener Securex.

Drie op vier deelnemers geeft aan dat ze wel eens worden gecontacteerd tijdens hun vakantie. Toch stelt 87% dat dit niet zorgt voor extra stress. Niet zozeer het (on)bereikbaar zijn op zich, maar wel de mogelijkheid om daarover zelf te kunnen beslissen, bepaalt of de werknemers stress ervaren.

Wie is het meest bereikbaar?

66% van de Belgische bedienden zit er niet mee in om tijdens zijn vakantie gecontacteerd te worden voor werkgerelateerde zaken. De helft wil tijdens zijn vakantie enkel benaderd worden voor dringende zaken en 1 op 6 bedienden (16%) is zelfs altijd aanspreekbaar.

Maar wie is volgens het onderzoek het meest bereikbaar?

  • Mannen zijn meer bereikbaar dan vrouwen (75% vs. 59%).
  • 50-plussers zijn op dat vlak ook flexibeler dan hun jongere collega’s tussen 25 en 49.
  • Werknemers die tijdens hun vakantie niet worden vervangen door een collega zijn ook gemakkelijker aanspreekbaar dan werknemers die wel worden vervangen.
  • Verder zijn werknemers met een smartphone of tablet meer bereikbaar dan werknemers zonder (76% vs. 50%).
  • Leidinggevenden, 9 op de 10 worden gecontacteerd tijdens hun vakantieperiode.

Bereikbaar zijn tijdens vakantie zorgt niet altijd voor extra stress

Uit de studie blijkt dat op stand-by staan tijdens de vakantie niet noodzakelijk voor stress zorgt. Slechts 13% van de werknemers die tijdens de vakantie bereikbaar zijn, geeft aan dat dit stress veroorzaakt. Het is niet zozeer het gecontacteerd worden dat hen stresseert, maar eerder het feit dat ze niet zelf kunnen beslissen om al dan niet bereikbaar te zijn.

Hermina Van Coillie, HR Research expert bij Securex licht toe: “Het is dus geen goed idee om werknemers op te leggen of te verbieden om bereikbaar te zijn tijdens hun vakantie. Voor sommige werknemers kan bereikbaar zijn net stressverlagend werken, anderen worden liever met rust gelaten. Wat wel stress kan geven, is bereikbaar ‘moeten’ zijn, tegen de wil van de medewerker in. Iedere werknemer zou de kans moeten krijgen om zich tijdens de vakantie volledig af te zonderen, als hij dat wil.”

9 op 10 van de bedienden die mogen gecontacteerd worden tijdens hun verlof, hebben er uiteindelijk zelf voor gekozen om bereikbaar te blijven. 6% van hen zegt dat ook hun werkgever dit vraagt. 1 op 10 werknemers is enkel bereikbaar omdat zijn werkgever dit effectief oplegt. Het is dan ook deze groep bedienden die maar liefst 6 keer meer stress ervaart dan hun collega’s die bereikbaar zijn uit vrije wil (46% vs. 8%).

Werkgevers verplichten hun werknemers dus best niet om bereikbaar te blijven, maar geven hen beter de keuze.

(sjv) 

Meer info over Evenwicht werk-privé

31/07/2014