15 evidente zaken die (soms) verboden zijn op het werk

Geen relatie met een collega, geen persoonlijke post versturen of geen schrijfwaren mee naar huis nemen. Dat zijn dingen die verboden zijn op het werk en waar we ons allemaal in kunnen vinden. Al durven bazen soms een stapje verder gaan.

5 juni 2018

Delen

gsm verboden
gsm verboden

Als hoofd van een bedrijf moet je natuurlijk laten zien wie de baas is, maar sommigen durven nogal ver gaan in hun regeltjes. Dit zijn de 15 vreemdste of gekste dingen die bazen verbieden op de werkvloer.

1. Thuiswerk

De voormalige CEO van Yahoo, Marissa Mayer, zette zich af tegen de trend van flexwerk. In 2013 verbood zij haar werknemers om thuis te werken, omdat ze geloofde dat de beste werkplek één was waar communicatie en samenwerking centraal staan. De beste beslissingen en ideeën komen volgens haar uit discussies tijdens de lunch, in de wandelgangen en tijdens teammeetings.

2. Verjaardagstaart

De meest chagrijnige baas ter wereld, Edward Davis van Tiger Oil Company, vond dat plezier niet thuishoorde op de werkvloer. Daarom mochten werknemers hun verjaardag niet vieren door taart, cake of koekjes mee te brengen. Erger nog: de baas wou niet aangesproken worden door z’n werknemers. Als hij zin had in een gesprekje, sprak hij je zélf wel aan.

3. Look

Is de voorzitter van Condé Nast, Si Newhouse, een vampier? Het gerucht deed alvast jaren de ronde. Zijn haat voor look was zo groot dat hij het product uit de cafetaria van het bedrijf bande.

4. Vlees

Met een verbod op look kunnen we leven, maar een verbod op vlees? En toch bande het handtassenbedrijf Matt en Nat vlees op de werkvloer. De reden? Hun ecologische missie. Daarom ook dat werknemers niet welkom waren in kleding gemaakt van suède of leder.

5. Koffie

Heel wat mensen kunnen niet zonder een kopje koffie in de ochtend. De dokters, verpleegsters en ander personeel van verschillende ziekenhuizen in het Verenigd Koninkrijk moeten voortaan iets vroeger opstaan om hun dosis cafeïne binnen te hebben, want in het ziekenhuis zelf mag je geen koffie of thee meer drinken. Patiënten raken immers gefrustreerd als ze langer moeten wachten door koffiedrinkend personeel.

6. Melk

Neen, Richard Wilson, de directeur van Sparrows Group, verbood niet echt melk op het bedrijf, maar voerde wel strikte regels in over hoe je melk mag gebruiken. Een wolkje melk in de koffie of thee was geen enkel probleem, maar melk bij je ontbijtgranen doen, was absoluut not done.

Eten aan je bureau 

7. Eten aan je bureau

De bazen van Australia Post verboden niet één specifiek voedingsmiddel, zij verboden ze gewoon allemaal. Of toch wanneer je aan je bureau zit. De reden is vrij simpel: als je niet eet of drinkt aan je werkplek, kun je ook niets stukmaken. Intussen zijn ze iets soepeler geworden, want voortaan mogen werknemers wel koffie en thee drinken, zolang het uit een speciale kop is.

8. Baarden

Hipsters, opgelet! Bij het Britse bedrijf Mears zijn geen baarden toegelaten, en ook geen snorren. Niet omdat het er (soms) onverzorgd uitziet, maar vooral om hygiënische redenen.

9. Koosnaampjes

Noem je je collega wel eens ‘maat’, ‘lieverd’ of ‘schat’? In een Australisch ziekenhuis is dat absoluut verboden. Professioneel zijn is de boodschap, en dat kan niet als je je collega of je patiënt een koosnaampje geeft.

10. Toiletbezoek

Natuurlijk kan niemand je weigeren snel naar het toilet te gaan, al beperkt de Noorse verzekeringsmaatschappij DNB het toiletgebruik tot 8 minuten per dag. Met behulp van hightech bewakingsapparatuur houden ze nauwlettend in de gaten hoe lang een werknemer op het toilet zit.

11. Neerzitten

Standing desks zijn populairder dan ooit. Onder andere dankzij de gezondheidsvoordelen die ze met zich meebrengen. De Japanse plasticfabrikant Iris Ohyama verbiedt daarom dat de werknemers gaan zitten als ze een computer gebruiken. Dus wie de hele dag zijn computer nodig heeft, zal ook de hele dag moeten rechtstaan.

12. Vergaderingen

Staan er wekelijks verschillende vergaderingen op de agenda? Soms zijn ze nodig, al verlies je er ook heel wat tijd mee. Luke Sayers, de CEO van het Australische PricewaterhouseCoopers, heeft beslist dat er geen interne meetings meer mogen plaatsvinden tussen 10 uur ’s morgens en 4 uur in de namiddag. Zo kunnen de werknemers zich volledig focussen op hun werk en de klanten.

13. Gsm’s

Durf jij een doktersafspraak maken tijdens de werkuren? Zolang je niet heel de dag je persoonlijke zaken regelt, kan dat wellicht geen kwaad. Al denken ze daar bij FedEx anders over. Werknemers worden verplicht hun gsm achter te laten in de auto, zodat niemand zich tijdens de werkuren kan bezighouden met privézaken.

Netflix kijken op kantoor 

14. Netflix

Een verbod waar je misschien wel begrip voor kunt opbrengen, is dat van Procter & Gamble Co. Zij blokkeerden zowel YouTube als Netflix, omdat hun internetverbinding alsmaar trager en trager werd.

15. Pakjes

Shop je regelmatig online? Niets makkelijker dan je pakjes te laten leveren op je werk, aangezien je daar dagelijks bent. Onder andere bij HSBC, JP Morgan en Citi is dat niet meer mogelijk. Zij zagen het aantal pakjes elke dag toenemen. De receptie leek wel een postkantoor.

(dt/em) - Bron: Best Life 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.