11 tips voor dertigers: hoe omgaan met je quarterlifecrisis?

30

Door de vele succesverhalen in kranten, tijdschriften en op sociale media denken veel twintigers en dertigers dat hun eigen leven te saai is, met een quarterlifecrisis als gevolg. Hoe kan je daarmee omgaan?

“Wie regelmatig de krant of een tijdschrift openslaat, kan er niet om heen: er zijn heel wat twintigers die een eigen zaak uitbouwen én succesvol zijn. Ze hebben een mooi cv en vooral: ze weten wat ze willen”, vertelt personal coach Hilde Mariën.

“Leuk voor hen. Maar al deze succesverhalen zorgen bij heel wat dertigers voor onzekerheid, genre: ‘ik ben al dertig, en ik weet nog steeds niet wat ik wil’.”

Crisis rond je dertigste

“Rond je dertigste heb je wel wat ervaring op de arbeidsmarkt, en ook privé heb je al wel wat watertjes doorzwommen. Het ene met al wat meer succes dan het andere, maar een starter ben je niet meer. Je weet vaak wel ongeveer wat je niet wil, en ergens zitten ook nog wel wat onaangeroerde dromen”, gaat Mariën verder.

"Het gevoel waarvan je als kind dacht dat bij volwassen zijn hoorde, heb je echter nog niet. Je wacht nog steeds op ‘later als ik groot ben’, want dan gaat het gebeuren. Meer en meer twintigers en dertigers krijgen te maken met het dertigersdilemma of de quarterlifecrisis.”

Te verwend?

Zo’n quarterlifecrisis is meer dan zomaar een dipje. Het is ook meer dan verwend zijn door te veel mogelijkheden, zoals het door ouders weleens smalend genoemd wordt. Het is een identiteitscrisis: je kent jezelf niet, of je herkent jezelf niet (meer). En het is een zingevingscrisis.

De vragen waar je mee worstelt zijn fundamentele levensvragen. Is dit alles? Wat wil ik écht met mijn leven doen? Hoe geef ik mijn leven zin? Wat wil ik nog doen de rest van mijn leven? Wie wil ik zijn? Wie wil ik worden?

“Deze vragen weglachen, of ze als verwend bestempelen zal dit gevoel niet verminderen”, verduidelijkt Mariën.” Integendeel. De quarterlifecrisis is geen luxeprobleem, maar kan leiden tot een burn- of bore-out.” Tijd om dit aan te pakken dus!

11 tips om uit je dertigersdilemma te geraken

1. Praat er over 

Met een quarterlifecrisis voel je je vaak alleen. Eenzaam zelfs. Het lijkt wel alsof je de enige bent die worstelt met keuzevraagstukken, twijfels en toekomstplannen. De anderen lijken het allemaal voor elkaar te hebben: ze jagen hun dromen na, ze krijgen promoties, hebben een Hollywoodproof relatie, krijgen kinderen of weten zeker dat ze er geen willen. Maar dit is de buitenkant, en vaak slechts schijn.

Praat met je vrienden over wat je bezighoudt en waarover je twijfelt. Stel je open op, en je zal merken dat zij ook met veel vragen zitten. Je zal zien dat jij niet de enige bent, en dat zal je al een veel beter gevoel geven.

2. Neem je gevoelens serieus 

Dat lastige stemmetje of dat continue gevoel van onrust gaat niet weg als je het negeert. Integendeel. Het ontkennen of wegdrukken van al je vragen maakt de onzekerheid enkel groter. Op lange termijn worden de lichamelijke en emotionele klachten erger. Hoe sneller je dit aanpakt, hoe beter.

Het is verleidelijk om het luchtige oordeel van anderen serieus te nemen: je bent nog jong en je hele leven ligt voor je. Je hebt alle kansen, dus je moet niet klagen. Er zijn anderen die het veel moeilijker hebben. Bijgevolg voel je je schuldig omdat je wel met twijfels en vragen zit. En je voelt je ondankbaar omdat je ondanks alles wat je hebt, toch niet tevreden bent. Dit oordeel voor waar aannemen biedt dus geen soelaas.

Het is belangrijk om te beseffen dat het ongeacht je leeftijd of situatie oké is om twijfels en vragen te hebben. Je gevoelens negeren of minimaliseren doen ze niet verdwijnen. Dat gevoel van onrust en ontevredenheid is er, en dat heeft een oorzaak.

3. Neem jezelf onder de loep 

Wees eerlijk met jezelf en neem jezelf onder de loep: Beslis wat je wil van het leven. Wat zijn je kwaliteiten? Wat geeft je energie? Waar heb je een hekel aan?

Weet wie je bent, of kom dit te weten. Vraag hiervoor ook hulp. Vrienden, familie en/of professionele hulp. Een cursus, een inspirerend boek, een coach …

Om je levenslust te doen toenemen, moet je weten wat je wil van het leven. Jezelf vergelijken met anderen en kopiëren heeft geen zin op lange termijn. Wat een ander gelukkig maakt, bezorgt jou misschien een beklemmend gevoel. Stop met jezelf met anderen te vergelijken en stop met doelen na te jagen die niet op jouw persoonlijke lijstje staan. De antwoorden kunnen anders uitdraaien dan verwacht en je uit je comfortzone halen, maar het is de enige weg uit het dilemma.

4. Herdefinieer succes 

Maak je eigen definitie van succes. Voor velen is succes wat ze bezitten. Dit kan leiden tot gevoelens van hopeloosheid als je op financieel vlak niet staat waar je wil staan.In plaats van je zorgen te maken over je status en financiën, neem je beter een stapje terug en schrijf je je eigen definitie van succes. Baseer je op wat je te bieden hebt en hoe je een verschil kan maken voor anderen. Engageer je als vrijwilliger bijvoorbeeld. Dat kan een extraatje toevoegen aan je leven, maar het zal je ook helpen om je eigen waarde te waarderen.

Maak dus je eigen definitie van succes: een definitie die verdergaat dan de uiterlijkheden. Succes is een moeilijk begrip. Het wordt vaak als synoniem gezien voor een hoge functie, en bijbehorend loon.

Als streefdoel is dit te beperkt en beperkend net omdat het geen aansluiting vindt bij je sterkste drijfveren, je innerlijke motivatie en de vervulling van de wens om zinvol bezig te zijn. Je gevoel van onrust, onzekerheid en ontevredenheid verdrijven vraagt meer dan een goedbetaalde job met bedrijfswagen op de oprit.

5. Vergelijk je niet met de uiterlijke schijn van anderen 

Typisch aan de quarterlifecrisis is jezelf vergelijken met anderen: hoe ver staan zij in het leven? En sta ik even ver? Deze vergelijkingen zijn gebaseerd op de uiterlijkheden van anderen. We vergelijken wat we van anderen aan de buitenkant zien (via statussymbolen, single of niet, wel of geen kinderen, eigen huis of appartement, de statussen op Facebook) met het volledige beeld van onszelf.

Dat volledige beeld van onszelf bevat dan voornamelijk onze ideeën, gedachten gevoelens en twijfels. Veel minder de uiterlijkheden. Van jezelf zie je de hele complexiteit, van anderen zie je enkel wat zij willen wat je van hen ziet. De twijfels, angsten en onvolmaaktheden van anderen krijgen we niet vaak te horen. En op de sociale media zijn ze zelden te lezen. We vergelijken dus 2 verschillende zaken met elkaar. Jezelf vergelijken met anderen werkt verlammend: je ziet het eindresultaat, niet de weg met vallen en opstaan er naartoe.

6. Doe eens iets plezant 

Het volwassen leven lijkt soms hard: hard werken, veel rekeningen, veel verplichtingen. De studentikoze avonturen worden minder en minder, financiële beperkingen laten zich merken en je kan je best inbeelden dat de beste dagen van je leven achter je liggen. Dat hoeft zeker niet zo te zijn!

Om uit de impasse te komen is het net belangrijk om opnieuw het plezier te ontdekken. Niet om te ontsnappen, maar om echt te genieten. Denk na over de zaken waar je echt van geniet, die jou energie geven, waarbij je helemaal jezelf bent. En voeg deze zaken in grote mate toe aan je dagelijks leven. De activiteiten, ook de hele kleine, waar je energie van krijgt, vertellen je wie je bent en waar je nood aan hebt. Maak hier een prioriteit van. Plan deze zaken en wacht niet tot je er eens tijd voor zal hebben. Nee, plan nu wanneer je er tijd voor maakt.

7. Breng tijd door met mensen van een andere leeftijd 

Het leven kan soms op een competitie lijken. Dat maakt het moeilijk om te stoppen met te vergelijken met leeftijdsgenoten. Zoek daarom ook contact met mensen van andere generaties en met een andere levensstijl. Dit creëert de noodzakelijke afstand van je eigen wereld die zo beklemmend kan lijken.

Je leert veel bij van een goede babbel met iemand die al wat ouder is of een andere levensstijl heeft. Het haalt je uit de competitiesfeer. Tenminste, als je je openstelt voor hun verhaal en ervaring. Deze verhalen zullen je meer inspiratie en nieuwe inzichten geven. Er is niet één weg, maar een landkaart vol.

8. Doe iets anders 

Zorg ervoor dat je keuzes passen bij wie jij echt bent. Je keuzes zullen dan een betere versie van jezelf teweegbrengen, in plaats van een slap afkooksel van iemand anders te zijn.

Het is gemakkelijk om in je comfortzone te blijven en je erbij neer te leggen dat die droom niet binnen je mogelijkheden ligt. Uit je comfortzone stappen is beangstigend, maar je kan dit ook stap per stap doen. Je hoeft niet van het ene uiterste in het andere te stappen. Ga ook niet te ver, blijf uit je angstzone.

9. Maak ook een stappenplan voor de korte termijn 

Als je niet weet waar je naartoe wil met je leven, heb je het idee in het wilde weg te bewegen. Niet elke keuze bepaalt je verdere leven. Je kan ook kiezen om te experimenteren. Je keuzes laten je dan toe om jezelf en je richting te verkennen.

Stel jezelf enkele doelen: niet enkel om je toekomstige geluk te vinden, maar ook om je gevoel op dit moment te verbeteren. Als je niet weet wat je doel is, maak er dan je doel van om dit te weten te komen. Maak daar een plan voor. Duidelijke doelen stellen en een actieplan opmaken, verhoogt je gevoel van zelf sturingsmogelijkheden te hebben. Je zit dan niet langer in de passagiersstoel waar je alles ondergaat.

Stel doelen op persoonlijk vlak en voor je carrière. Deel ze op in acties op korte, middellange en lange termijn. Een verre droom wordt haalbaar door kleine stapjes. Wat kan je vandaag al doen om dichter bij je doel te komen? Dat kan een kleine eerste stap zijn: info zoeken over opleidingen, hulp zoeken voor een financieel plan, met iemand gaan praten, een boek lezen …

10. Wees flexibel 

Je mag je niet fixeren op tijd bij het maken van toekomstplannen. Als je vooraf vastlegt dat je getrouwd moet zijn voor je 30ste of je eerste kind wil op je 28ste, en dit gebeurt dan niet, zal je enkel teleurgesteld zijn.

Het echte leven werkt niet volgens een vastgelegd schema. Ook hier: stop met jezelf aan anderen te spiegelen of te geloven wat wordt gezegd. Het leven is geen wedstrijd. Een plan wijzigen is niet hetzelfde als falen.

11. Waardeer wat je al bereikt hebt 

We hebben te veel aandacht voor wat er is misgegaan, welke kansen we verknoeid hebben en wat niet gelukt is. We leggen de focus op wat we nog niet bereikt hebben, wat er nog niet is en wat we nog willen. We vergeten aandacht te hebben voor wat we wel al hebben klaargespeeld.

Een quarterlifecrisis is een goed moment om aandacht te hebben voor alles wat je al bereikt hebt en waar je trots op mag zijn. Dat kan het halen van een diploma zijn, een belangrijke levensles die je leerde, of een goede vriendschap die je hebt uitgebouwd.

(mr) – Met dank aan personal coach Hilde Mariën voor de tips. Als coach begeleidt ze mensen om authentieke keuzes te maken vanuit een positief zelfbeeld. 

Meer info over Ongewenst gedrag , Gezondheid , Persoonlijke ontwikkeling

01/07/2014