11 tips om je werkweek goed te beginnen

Maandag, het begin van de werkweek. De meest gemaakte fout is om je meteen op je werk te storten en er hard in te vliegen.

29 mei 2017

Delen

Begin jij meestal zo aan je werkweek?

“Het is beter om te beginnen met alle taken en verantwoordelijkheden op een rijtje te zetten en een goede planning te maken. Niet alleen van je werktaken, ook het werk wat thuis wacht kan je indelen”, aldus Nell van de Ligt, stress- en burn-outexpert.

Zo begin je de werkweek goed ...

1. Schrijf eerst lukraak op wat er allemaal moet gebeuren

Maak een lijst met alle taken die je te doen hebt.
Schrijf eerst lukraak op wat er moet gebeuren. Ga daarna ordenen.

2. Geef bij elke taak de urgentie aan

Bekijk wat de prioriteiten zijn en maak onderscheid in niveau van urgentie. 
Maak vervolgens een planning, maar houd rekening met onderstaande punten.

3. Ben je een ochtendmens of juist niet?

Hou met je planning rekening met je voorkeurstijd. 
Ben je een ochtendmens, plan dan de moeilijkste taken ‘s ochtends. Ben je juist het actiefst in de namiddag, dan start je beter rustig aan de dag.

4. Plan niet te veel op een dag

Veel mensen willen meer doen dan mogelijk is, waardoor ze met een onvolledig gevoel de dag afsluiten. Wees reëel en kijk wat er daadwerkelijk mogelijk is in de tijd die je hebt.

5. Verdeel je tijd in stappen

Werk één uur, neem dan 5 minuten pauzes 
enzovoorts. Het is bewezen dat vele kleine pauzes je productiever maken dan
een lange pauze.

6. Stel kleine (sub)doelen zodat je kleine punten kan afstrepen

7. Beheer je tijd

Geef jezelf een tijdsdoel om een deel van je taak of een hele taak af te ronden. Sommige mensen zijn te perfectionistisch waardoor ze te lang aan een taak werken. Zo kan je in tijdnood komen.

8. Maak tijd voor onvoorziene taken

Er gebeuren altijd onvoorziene zaken op een dag. De zogenaamde “waan van de dag zaken” vereisen vaak behoorlijk wat aandacht. Door bewust tijd vrij te maken, heb je meer controle over je werkzaamheden en agenda. Als je je hele dag op voorhand volplant, zal je altijd een onvoldaan gevoel hebben.

9. Het glas is half vol

Hou je vooruitgang in het oog. Kijk wat je allemaal bereikt hebt en doet in plaats van wat er nog allemaal moet gebeuren.

10. Niet multitasken

Er gaat vaak onnodig veel energie verloren in de manier waarop je iets doet. Multitasken is bijvoorbeeld geen goed idee. Moet je een paar uur geconcentreerd werken? Dan zet je je best in een aparte ruimte in plaats van in een landschapsbureau.

11. Elke dag ontspannen

Wat er ook gebeurt en wat je ook doet, plan elke dag tijd voor ontspanning. Zonder rust geen prestaties. Alles is evenwicht.

Stress- en burn-outexpert Nell van de Ligt heeft nog meer tips verwerkt in een gratis e-book “7 tips om ziekteverzuim door stress en burnout te voorkomen” dat je hier kan downloaden.

(mr) 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.