Evenwicht werk-privé
Vorige

1 van 733

Volgende
Volgend artikel:

6 signalen dat je teveel werkt

10 tips voor meer energie in je werk én privé

meer energie
“Misschien moeten we ons als maatschappij ook eens de vraag stellen hoe het anders kan?” (Ruth Verhasselt, Passion for Work Coach)
Hoe is het met jouw work-life-balance gesteld? Heb je deze mooi in evenwicht? Of helt de weegschaal (teveel?) over naar werken? Dat hoeft op zich geen probleem te zijn, ware het niet dat je wel nog genoeg energie over moet hebben voor allebei. En daar knelt vaak het schoentje.

“Heel wat mensen zijn op zoek naar een mooi evenwicht tussen werken en vrije tijd. Al te vaak hebben werknemers het gevoel dat zij teveel moeten werken en te weinig tijd voor ontspanning of zichzelf hebben. De intenties om minder te gaan werken en meer te gaan genieten zijn dan ook talrijk”, weet Ruth Verhasselt, Passion for Work Coach.

Maar moét je leven wel constant in balans zijn? Auteurs Barbele Kindt en Elke Geraerts vinden alvast van niet. “De balansideologie leidt tot de verwachting dat alles altijd goed gaat en dat er altijd een perfect evenwicht moet zijn. Daardoor leggen we de lat voor onszelf vaak (te?) hoog en streven we een (onbereikbare?) perfectie na, met het gevolg dat velen er vroeg of laat onderdoor gaan”, aldus Verhasselt.

4 denkfouten

Het lijkt vaak zo, maar werk moét niet altijd gepaard gaan met stress, terwijl het andere uiterste niet altijd ontspanning moét zijn. In het dagelijks leven kan je ook stress ervaren. En werk kan gerust ook ontspannend zijn.

In de balansideologie schuilen enkele denkfouten die arbeidsvreugde in de praktijk nog teveel ondermijnen, beschrijft Elke Geraerts, die in haar boek ‘Het Nieuwe Mentaal’ de volgende 4 denkfouten polijst:

Denkfout 1: “Werk staat los van privé”

Uiteraard leg jij je persoonlijkheid ook in je werk en omgekeerd word je tevens gevormd door wat je doet.

Denkfout 2: “Fifty-fifty is het ideaal”

Dit concept is gebaseerd op het idee dat werk geen deel is van het leven. Daarnaast suggereert balans dat de 50/50-verdeling universeel is, terwijl bij sommige mensen 60/40 eerder zal aanvoelen als “in evenwicht”.

Denkfout 3: “Plezier is verplicht”

Alsof alles van werk verplicht is en alles wat privé is vrij te kiezen valt. Hoe meer je je job ziet als iets wat je moét doen, hoe moeilijker het zal zijn om die job graag te doen. Maar ook privé kan je hierdoor druk creëren: plezier beleven is dan bijna een morele verplichting. En omgekeerd mogen we niet té veel plezier hebben op het werk.

Denkfout 4: “Je moet werk en privé gescheiden houden”

Het idee dat je na je uren niet meer met je werk wordt geconfronteerd is niet echt meer van deze tijd. Lees je iets in de krant of op het internet, dan is er altijd wel iets relevant voor je werk. Omgekeerd doe je ontegensprekelijk soms ook inspiratie op tijdens je werk voor jouw vrijetijdsbeleving, al was het maar een leuke vakantietip van een van je collega’s.

Ruth Verhasselt

10 tips

“Misschien moeten we ons als maatschappij ook eens de vraag stellen hoe het anders kan? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat onze kinderen niet van kleins af meegaan in het hoge ritme van volwassen van druk, druk, druk? Hoe kunnen we iets meer rust inbouwen voor onszelf en voor hen? Ik pleit er niet voor om als mama niet meer te gaan werken en enkel voor de kinderen te zorgen, maar ik vind het wél belangrijk om genoeg tijd én energie te hebben voor het gezin en je kinderen te zien opgroeien”, legt Verhasselt uit.

1. Je werk is een deel van je leven, dus zorg dat het een leuk deel is van je leven!

“Iedereen weet WAT hij doet, sommigen weten HOE ze het doen, maar weinig mensen weten WAAROM ze doen wat ze doen”, aldus auteur Simon Sinek. Waarom doe jij wat je doet? Waar kom jij je bed voor uit? Welke activiteiten doe je graag? En waarom doe je ze graag? Heb je iets gevonden waar je écht gepassioneerd door bent, vraag je leidinggevende dan om daar meer van te krijgen. Ga uit van je eigen talenten en je motivatie!

2. Leer “NEE” zeggen

“Wanneer ik de vraag krijg om nog een derde avond te werken tijdens een week met al twee praktijkavonden, dan zeg ik meestal neen”, vertelt Verhasselt.

3. Zorg voor een groeimindset

“Met een groeimindset geloof je dat talent te ontwikkelen is door passie/opleiding/ volhouden”, legt Verhasselt uit. “Professor Psychologie Carol Dweck deed heel wat onderzoek naar het zelfbeeld van mensen. Daaruit blijkt dat je zelfbeeld een fundamenteel verschil kan maken in je leven. Het kan ervoor zorgen dat je degene wordt wie je wil zijn en je verwezenlijkt wat je wil verwezenlijken. Door simpelweg je eigen mindset te veranderen, verander je je leven.” Klinkt simpel toch?

4. Zorg dat je geen spijt krijgt over wat je niét gedaan hebt

Stel dat je nog vijf levens méér te leven had, wat zou je in elk daarvan dan doen? Hoe zou jouw droomleven eruit zien? Wat van dat droomleven zou je nu al kunnen doen? Wat is het eerste kleine haalbare stapje dat je vandaag of morgen al kan doen? Leg de lat daarbij niet te hoog voor jezelf…

5. Challenge jezelf

“Ik tracht mijn e-mails op vaste momenten te checken, voor de lunchpauze en als de kinderen in bed liggen”, getuigt Verhasselt. Wat is jouw nieuwe challenge voor 2018 om het minder druk te hebben en je brein wat rust te geven?

6. Beweeg!

“Zeker na cognitief werk is het goed om even tijd te nemen voor wandelen, fietsen, yoga… Iets dat bij jou past en je energie geeft”, weet Verhasselt.

7. Ga singletasken (en stop met multitasken)

“Ons brein kan gewoon niet multitasken. Het switcht constant van de ene naar de andere taak”, verklaart Verhasselt. “Als de kinderen er zijn, probeer ik tijd te maken voor hen en niet tussendoor nog te bellen voor het werk, e-mails te checken enzovoort… Even offline zijn, maar onlife!”

8. Laat genoeg witruimte in je agenda

Op die manier creëer je buffertijd voor onverwachte dingen.

9. Maak tijd voor jezelf en maak een pretpot

“Schrijf op kleine briefjes telkens iets dat je energie geeft (een wandeling, een kop koffie gaan drinken, iets nieuw koken …), plooi ze toe en steek ze in een pretpot. Elke dag of week trek je een briefje en verras je jezelf met iets kleins.”

10. Nooit meer te druk!

In het werkboek ‘Nooit meer de druk’ staat een confronterende oefening van Tony Crabbé. Maak drie kolommen …

  • 1e kolom: Bedenk welke 15 mensen het dierbaarst en het belangrijkst voor jou zijn.
  • 2e kolom: Hoeveel tijd breng je met hen door?
  • 3e kolom: Hoeveel aandacht schenken je aan elk van deze 15 mensen? Mensen bij wie je veel tijd doorbrengt, krijgen niet per se ook je meeste aandacht.

(kv/rv)

Ruth Verhasselt is carrièrecoach bij Passion for Work. Ze helpen hoogopgeleide 30- en 40-ers die worstelen met hun loopbaan. Vaak willen ze iets anders, maar weten niet wat en/of hoe. Personal Branding kan hen helpen. Je leest er meer over in het gratis eBook Personal Branding, wat je ontvangt via www.passionforwork.be. 

11 oktober 2019
Anderen bekeken ook