10 tips om gezond van thuis te werken

Hoe heerlijk thuiswerken soms lijkt, het is gemakkelijk om in een ongezonde levensstijl verstrikt te raken. Enkele manieren om toch gezond te blijven!

Voor alle voordelen die aan thuiswerken verbonden zijn (in pyjama werken, de optie om tegelijkertijd de tv op te zetten, niet moeten pendelen), zijn er ook negatieve kanten.

Zo hebben mensen die vaak van thuis werken een minder sociale omgeving en lopen ze het risico zich te veel af te zonderen. De verleiding van een volle ijs- of snoepkast is iets minder gemakkelijk te weerstaan zonder de sociale controle van kantoor, en een negatieve snackreflex is een reëel risico. Wie geen écht thuiskantoor heeft, zal misschien ook meer moeite hebben met werk en privé te scheiden en kan ’s avonds de stress of het werk minder gemakkelijk van zich af laten glijden.

Enkele kleine aanpassingen aan je dagelijkse routine zijn dan vaak voldoende om je gezondheid te beschermen.

1. Een sportief bureau

Een loopband onder je (staande) bureau installeren of een steptoestel zorgen ervoor dat je in beweging blijft. Je hoeft geen marathons te lopen op je loopband, maar een zachte tred kan al wonderen doen voor je fysiek en verhoogt je productiviteit.

Ben je het beu dan zet je het apparaat stil en kan je er een stoel over of op zetten, of je neemt je laptop en installeert je in de zetel.

2. Staand bureau

Een bureau hoeft niet per se sportief te zijn, maar een staand bureau is wel een kleine investering waard. Het lijkt misschien niet erg comfortabel, maar het voorkomt volgens onderzoek obesitas, diabetes type 2 en kanker.

Het is bewezen dat een hele dag neerzitten ongezond is en een staand bureau is dan een goede manier om de verleiding om te gaan zitten, tegen te gaan.

3. Snack gezond

Probeer om je huis op voorhand te detoxen van ongezonde snacks zodat de drempel groter wordt om te snoepen. Voorzie gezonde snacks en eten, leg fruit in het zicht of maak fruitporties klaar om van te snoepen en maak jezelf een gebalanceerde maaltijd.

4. Drink voldoende water

Het is niet voldoende om gezond te eten, je moet eveneens voldoende gehydrateerd blijven. Ga voor 8 glazen water per dag. Het houdt je lichaam gezond en vermindert je zin in snacks.

5. Kleed je aan

Het is verleidelijk om een hele dag in je pyjama of joggingbroek rond te lopen. Het is comfortabel en niemand die er iets van zegt. Je hoeft toch niet naar buiten ...

Toch raden we aan om je ’s morgens aan te kleden, zeker als je deadlines of een strak schema hebt. Je aankleden verhoogt je productiviteit en focus, en blijkt een motivatie om harder te werken. Of het nu een onderdeel van een werkroutine is die je dag kickstart of puur psychologisch (een outfit voor elke gelegenheid: slapen/pyjama, sporten/joggingkleren, werken/werkoutfit), het maakt wel degelijk een verschil.

6. Creëer een routine

Werkschema’s kunnen een goede hulp zijn om een gezonde werkroutine te ontwikkelen. Je werkdagen en uren indelen kunnen voor orde en balans zorgen. Het zorgt ervoor dat je niet overwerkt raakt, je je tijd beter kan indelen en inschatten, en je je niet druk moet maken over tijdverlies of het missen van een deadline.

Een gebalanceerde tijdsindeling helpt je trouwens om productief te blijven. Slaap je geregeld tot de middag of moet je nachtjes doorwerken om deadlines te halen, dan zal je lichaam gaan protesteren, en zal je je nooit uitgeslapen voelen. Je zal je niet fit of monter voelen, sneller moe zijn en de middagdip zal plots een hele dag duren. Stippel voor jezelf en je (mentale) gezondheid een structuur uit, waar je je op kan baseren.

Voorzie ook tijd voor pauzes en flexibiliteit. Je schema is maar een schatting en een richtlijn. Anders ga je misschien meer stress hebben dan ervoor.

7. Neem wandelpauzes

Eventjes een luchtje scheppen zal je helpen om je weer te focussen op het werk en je gedachten te structureren.

Een korte wandeling buiten verhoogt je creativiteit, verhoogt je immuunsysteem en stimuleert de hersenen. Maar je hoeft niet per se naar buiten als dat geen optie is. Eventjes bewegen in je huis doet ook al wat. Woon je in een klein appartement, wandel dan desnoods even de trappen op en af.

8. Sport

Bewegen is belangrijk voor je gezondheid, dat kunnen we niet genoeg benadrukken. Na je werk nog naar de fitness trekken of je werkschoenen ruilen voor je loopschoenen, is een hele opgave, want het komt bovenop je pendeltraject en de sleur van de dag. Het zou in principe dus gemakkelijker moeten zijn voor thuiswerkers, want het is voor hen gemakkelijker om pauzes te nemen van hun werk. Toch is het niet evident. Het is verleidelijk om in je comfortabele kleren in de zetel te blijven zitten of zelfs vanuit je bed te werken.

Voel je dat je concentratievermogen verdwijnt, doe dan enkele sit-ups of een reeks andere korte oefeningen. Inspiratie genoeg op het web.

Leg sportieve kleren klaar of trek ze op voorhand al aan als je weet dat je gaat sporten later op de dag.

Plan het meteen ook in in je schema. Het is gemakkelijker om te gaan joggen voor de lunch dan erna. Zo bestrijd je de middagdip en loop je niet met een volle maag. Doe je liever yoga of pilates? Plan deze sessies dan in tijdens een korte pauze van ongeveer een kwartier.

9. Thuiskantoor

Probeer een vaste werkplek te voorzien in je huis. Liefst een plek die niet je bed is, sorry. Een vaste plek kan je helpen bij het scheiden van je werk- en privéleven. Dat blijft belangrijk ook al werk je van thuis.

Je zorgt er zo voor dat je die plek met werk gaat associëren en de rest van je huis een ruimte voor rust en ontspanning blijft.

Mensen die er de ruimte voor hebben, kunnen een aparte kamer voorzien, maar een hoek volstaat ook. Woon je erg klein, probeer dan een werkplek te maken door een stoel of een bepaalde plek op de zetel te reserveren voor werk en een tafeltje bij te schuiven dat er anders niet staat. Een soort pop-up werkplek die je weer kan opruimen als je werkdag erop zit dus.

10. Locatie, locatie, locatie

Thuiswerken lijkt geweldig, maar soms kan het aanvoelen als een gevangenis. Tijdens een mooie dag of net een te koude dag … Ben je je omgeving even beu? Pak dan je spullen mee en verhuis je werk naar een andere plek.

Je kan je in je favoriet koffiebar of theehuisje met wifi installeren, een coworking space of flexibele werkplek proberen, of eventjes naar de bibliotheek gaan. Is het een zonnige dag, dan kan je uitzoeken of er wifi is in een naburig park of ergens op een terras.

(sjv) – Bron : Mashable

20/10/2015

  • 20 oktober 2015