10 social media do's en don'ts tijdens het solliciteren

Op zoek naar een nieuwe uitdaging? Dan krijg je vast en zeker tips van je ouders, familie en vrienden. Vergeet de sociale media in ieder geval niet! Ze kunnen je ongetwijfeld aan een job helpen. Houd wel deze do’s en don’ts in je achterhoofd.

22 juni 2018

Delen

Sociale mediasites, zoals Twitter, LinkedIn en Facebook, kunnen je aan een job helpen. Sterker nog, ze kunnen je carrière de boost geven waar je zo naar verlangt, zolang je maar met de juiste mensen in contact komt. Maar natuurlijk is er ook een keerzijde: als je de sociale media verkeerd gebruikt, kunnen ze je carrière een fikse deuk geven. Daarom is het belangrijk om goed te weten wat je best wel en niet doet.

De absolute do’s

1. Laat zien wat je kunt

Als je een job zoekt of je carrière een boost wil geven, dan is het belangrijk om jezelf ook online te laten zien. Zeker op vlak van vaardigheden en ervaring. Je sociale mediaprofielen helpen je bij het uitbreiden van je zoektocht en om meer aanzien binnen je vakgebied te verwerven. Dus neem zeker de tijd om je profielen te updaten. Liefst nog voor je aan je zoektocht begint.

2. Wees consistent

Staan op je CV dezelfde werkgevers als op je profiel op LinkedIn? En komt de informatie op je Facebook-account overeen met info die ergens anders online staat? Het is niet erg als je op je CV je studentenjobs overslaat, want je wilt natuurlijk enkel de informatie meegeven die belangrijk is voor dat ene bedrijf. Erger is wanneer functietitels, bedrijfsnamen of periodes niet overeenstemmen met informatie die je online zet. Zo blaas je al meteen heel wat bruggen op met potentiële werkgevers.

3. Google jezelf

Heb je jezelf al eens gegoogled? Waarschijnlijk vind je heel wat informatie terug waar je zelf van staat te kijken. Voor werkgevers is het dus makkelijk om bepaalde dingen over je te weten te komen, die je eigenlijk liever privé houdt. Als je online een foto vindt waarop je dronken bent, verwijder je die best zo snel mogelijk.

4. Vergroot je netwerk

Dat kan door regelmatig naar netwerkevents te gaan, al kan het ook eenvoudiger. Maak connecties met mensen uit je sector, volg experten in je vakgebied en ga in gesprek. Of voeg jezelf toe aan LinkedIn- en Facebook-groepen die aansluiten bij je interesses en maak deel uit van discussies. Door op voorhand een netwerk uit te bouwen, kun je makkelijk het hoofd boven water houden als je je job verliest of zelf een nieuwe uitdaging zoekt.

5. Geven is nemen

Nu je een uitgebreid netwerk hebt, is het tijd om daar gebruik van te maken. Onthoud wel: geven is nemen. Dus hoe meer je anderen binnen je netwerk helpt, hoe groter de kans dat ze jou ook helpen wanneer je het nodig hebt. Hoe doe je dat? Simpel. Schrijf aanbevelingen op LinkedIn, stel je connecties voor aan andere interessante mensen of deel relevante artikels.

6. Wees voorzichtig met wat je deelt

Deel je letterlijk alles met je vrienden? Denk toch maar twee keer na voor je een tweet de wereld instuurt, want je weet nooit wie het leest. Alles wat je deelt op je sociale mediaprofielen is ook terug te vinden via Google. Vergeet dat niet!

De absolute don’ts

1. Ontslagen worden

Een van de vele redenen waarom je ontslagen kunt worden, is ongepaste berichtgeving over het bedrijf waar je werkt. Het kan niet altijd rozengeur en maneschijn zijn op de werkvloer, maar hou je frustraties voor jezelf. Niet alleen kan het je je job kosten. Toekomstige werkgevers mijden ook liever iemand die slecht praat over een onderneming.

2. Je privacy-instellingen uit het oog verliezen

Deel je graag herinneringen van een onvergetelijke avond met je vrienden? Geen probleem, zolang enkel je vrienden het kunnen zien. Vergeet dus niet af en toe je privacy-instellingen te checken, zodat je losbandige foto’s en berichten niet gelezen worden door personen die invloed hebben op je carrière.

3. Iedereen online accepteren

Je netwerk uitbreiden is belangrijk, maar dat wil niet zeggen dat je zomaar iedereen als vriend moet accepteren op sociale media. De regel is: kwaliteit boven kwantiteit. De eerste vraag die je jezelf moet stellen als iemand je toevoegt, is: hoe kan deze persoon mij helpen? De tweede vraag is: hoe kan ik die persoon helpen? Pas als jullie iets gemeenschappelijk hebben, weet je dat die persoon waardevol kan zijn.

4. Tijd online spenderen tijdens de werkuren

Het is bewezen: iedereen kijkt weleens naar vacatures tijdens de werkuren. En dat is niet erg, zolang het niet opvalt. Gebruik dus zeker niet je professioneel e-mailaccount om te solliciteren, want dan weten je bazen in een mum van tijd dat je naar ander werk uitkijkt. En het laatste wat je wil, is ontslagen worden nog voor je een nieuwe job hebt gevonden.

(dt/em) - Bron: The Balance Careers 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.