10 regels die in elke thuiswerk-policy zouden moeten staan

Geen relatie met een collega, geen pennen meenemen naar huis en niet elke dag een uur vroeger stoppen. Elk bedrijf heeft zo z’n regels. Maar wat als je thuiswerkt? Deze tien regels zouden in élke thuiswerk-policy moeten staan.

16 augustus 2018

Delen

Maar liefst 63% van de bedrijven heeft op z’n minst een paar werknemers die regelmatig thuiswerken. En dat aantal zal alleen maar toenemen. Maar wat bijna niemand heeft, is een policy waarin duidelijk staat aan welke regels werknemers zich moeten houden.

Je hebt vaak ongeschreven regels, maar die zorgen voor verwarring. Wil je van thuiswerken een succes maken? Dan moet je weten wat de verwachtingen zijn. Met deze tien regels weet de thuiswerker dat perfect!

1. Thuiswerken, kan dat wel?

Niet elke job kun je van thuis uit verrichten. Voor sommige jobs hoef je maar af en toe op kantoor te zijn, en voor sommigen helemaal niet. Belangrijk is dat op voorhand bepaald wordt of een functie wel geschikt is om op een afstand uit te voeren. Is dat niet het geval? Dan ben je daar als werkgever best meteen duidelijk in, zodat iedereen weet wat kan en wat niet.

2. Concrete werkuren

Wie regelmatig thuiswerkt, kent het ongetwijfeld: eerst de kinderen naar school brengen, nog snel even boodschappen doen en dan rustig de laptop opstarten met een kopje koffie. Vooraleer je echt aan het werk bent, is het al bijna tien uur en heb je al verschillende mailtjes ontvangen. Belangrijk is om te weten wanneer je precies bereikbaar moet zijn, zodat je collega’s je makkelijk te pakken krijgen. Is dat van negen uur ’s morgens tot vijf uur ’s avonds, zet het dan ook zo op papier om misverstanden te vermijden.

3. Antwoorden doe je zo

Heeft een collega je dringend nodig maar kan hij je niet bereiken? Heel vervelend! Daarom spreek je best af dat een thuiswerker binnen een bepaalde termijn moet antwoorden. Dat zorgt meteen ook voor een controle of de thuiswerker wel effectief aan het werk is.

4. De productiviteitsmeter

Op iemand die thuiswerkt, heb je sowieso minder controle. Wil je toch weten of de werknemer wel genoeg werkt? Kijk dan af en toe eens na wat hij precies doet: hoeveel klanten hij op een dag spreekt, hoe lang die aan een project werkt of hoeveel problemen hij of zij heeft opgelost binnen een bepaalde periode.

5. Computer, telefoon, auto?

Thuiswerkers moeten natuurlijk over het juiste materiaal beschikken om hun werk goed te kunnen doen. Krijgt een thuiswerker een laptop van het bedrijf? Zet dat op papier. Moet een thuiswerker z’n eigen materiaal voorzien? Wees daar dan ook duidelijk in.

6. Technische ondersteuning

Technische problemen kun je niet voorkomen. Maar niet elk bedrijf heeft een team dat ook problemen op afstand kan oplossen. Een duidelijke handleiding voor thuiswerkers bij technische problemen is dus geen overbodige luxe. Zelfs al kan een thuiswerker niets anders doen dan naar kantoor komen.

7. De juiste ontslagreden

Ontslagen om onduidelijke redenen? Dan kan het thuiswerken weleens aan de basis liggen. Heel wat werkgevers vinden het niet aangenaam om hun werknemers amper of zelfs helemaal niet te zien. Zorg daarom dat er duidelijke regels zijn rond het ontslag, zodat een thuiswerker niet afgedankt kan worden enkel en alleen omdat die niet op kantoor werkt.

8. Veilige kantoorruimte

Sommige bedrijven weten graag waar iemand werkt. Is dat thuis in de woonkamer, of in een tuinhuis dat ingericht is als kantoor? Belangrijk is dat het om een gezonde en vooral veilige omgeving gaat. Niets zo vervelend als een werkkracht te verliezen door een ongeval dat voorkomen had kunnen worden.

9. Het gevaar van het internet

Heel wat bedrijven werken op veilige netwerken, zeker als het gaat om gevoelige informatie. Maar als je thuis werkt, of in de bib, gebruik je een ander netwerk en moet je dus heel voorzichtig zijn. Als je werkgever niet wil dat je verbindt met openbare netwerken, dan moet dat duidelijk beschreven staan in de policy.

10. Geheime informatie

Veiligheid en geheime informatie gaan hand in hand. In een beschermde omgeving kun je informatie natuurlijk veel beter beveiligen. Als thuiswerker is dat niet zo simpel. Een telefoontje waar je partner bijzit, of een mailtje versturen in een druk café, … Pas als er duidelijke regels zijn over gevoelige informatie, weten je werknemers hoe ze daarmee moeten omgaan.

(dt/em) - Bron: TechRepublic 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.