10 oorlogstactieken om die job te veroveren

Doe niet zoals iedereen. Wil je echt je droomjob te pakken krijgen, dan moet je het creatief aanpakken. Deze 10 strategieën helpen je om potentiële werkgevers positief te verrassen.

  1. Neem de telefoon
    Heel weinig sollicitanten bellen naar mogelijke werkgevers. Hier kan je je dus onderscheiden. Neem je gsm, start gewoon een gesprek, en je ziet wel of het iets extra oplevert. Kwaad kan het nooit. Als je de recruiter al eens eerder bent tegengekomen of je hebt via via zijn telefoonnummer te pakken gekregen, vermeld dit dan zeker.
  2. Zoek naar bedrijven in plaats van naar jobs
    Zorg dat je weet wat je wil. Welke industrie spreekt je aan en bij welke bedrijven wil je absoluut gaan werken? Je droomjob krijg je niet door 50 mailtjes te sturen en aan de telefoon te wachten tot ze je bellen.
  3. Gebruik ex-werkgevers
    De meeste sollicitanten kijken bij hun jobzoektocht alleen naar de toekomst. Kijk ook eens achterom. Als je je vorige werkgevers in goede verstandhouding hebt verlaten, laat hen en enkele ex-collega’s dan weten dat je terug op de markt bent. Zij hebben massa’s klanten en contacten, gebruik dit netwerk. Of wie weet: misschien willen ze je zelfs wel terug.
  4. Neem ook een tijdelijke job aan
    Stel dat je een contract van bepaalde duur aangeboden krijgt bij een bedrijf dat je aanstaat. Veel mensen zullen deze kans laten schieten. Het is veel slimmer om deze job aan te nemen en te beginnen netwerken binnen het bedrijf. Geen betere manier om te laten zien wat je in je mars hebt.
  5. Stuur artikels op
    Om aan te tonen dat je echt geïnteresseerd bent in een bepaalde firma, kan je bij je sollicitatiebrief enkele krantenartikels steken over dat bedrijf of de sector. Je kan er een post-it opkleven met ‘Ik dacht dat dit u misschien kon interesseren’.
  6. Bereid het sollicitatiegesprek voor
    De meeste sollicitanten beginnen pas te werken als ze worden aangenomen. Dat is te laat. Als je solliciteert voor een marketing gerichte job, breng dan een interessant marketingidee mee naar het sollicitatiegesprek. Ga je voor redacteur, schrijf dan al een artikel voor een van hun publicaties. Zo’n proactieve aanpak toont je vastberadenheid.
  7. Gebruik Twitter
    We weten al wat Twitter kan betekenen voor iemands privéleven. Maar waarom gebruik je dit medium niet om een job te vinden? Niet om te solliciteren, maar om te netwerken. Dat doe je toch ook op een bedrijfsfeestje of een sector event?
  8. Maak een creatief cv
    Waarom vermeld je op je cv geen aanbevelingen van ex-collega’s of klanten, bijvoorbeeld positieve reacties op je LinkedIn-pagina? Of je kan enkele logo’s van jouw (gerenommeerde) werkgevers of klanten op je cv zetten. Traditionele HR-adviseurs zullen dit misschien afraden, maar dat is dan ook een van de redenen waarom bijna alle sollicitanten dezelfde – saaie – werkwijze hanteren.
  9. Start een zaak(je)
    Je bent werkloos, dus je kan evengoed een bedrijf starten. Zo bouw je een netwerk op of word je misschien aangenomen door een van je klanten. Of in het beste geval boomt je business en kan je er van leven.
  10. Vul je tijd nuttig
    Ook een opleiding of vrijwilligerswerk kan helpen. Je blijft aan de slag en hebt geen “gat” in je cv dat je elke keer weer moet toelichten. En je weet nooit wie je ontmoet ...

(mr) - Bron: mscareergirl.com

Meer info over Sollicitatiegesprek , Waarom vind ik moeilijk een job? , Creatief solliciteren

16/09/2011