10 manieren om je ochtenden aangenamer te maken

goeiemorgen

Ochtendmens of niet: de ochtend is voor de meeste mensen een strijd. Een strijd om op te staan en om op tijd naar het werk te vertrekken. Maar kijk eens ... je kan er iets aan doen!

10 praktische tips voor een aangename ochtend ...

1. Maak een weekplanning

Trek vrijdag, nadat het werk er op zit, nog 10 minuten uit om je planning van de volgende week te maken. Of doe het ’s zondags als je er op het einde van de werkweek geen tijd voor hebt.

Plan je dagen in grote lijnen, zodat je ziet of je alles rond zal krijgen. Zo weet je ook goed als je ’s ochtends start wat het meest dringende is. Zo’n weekplanning geeft een aangenaam gevoel van overzicht en controle.

2. Leg je kleren klaar

Bekijk ’s avonds al wat je de dag erna zal aandoen, en leg dit klaar. Dat lijkt een kleinigheid, maar het spaart je ‘s ochtends 10 minuten – of voor vrouwen meer? – uit, tijd die je in de ochtendrush goed kan gebruiken. Check best ook even het weerbericht.

3. Zet zo snel mogelijk koffie

Wie wordt er niet graag wakker met de geur van koffie? Stel je koffiezet zo in dat hij 10 minuten sneller opspringt dan je wekker. Als je een ouder model hebt, kan je de koffie opzetten voor je gaat douchen.

4. Drink een glas water

Laat de koffie nog even pruttelen. Start je dag met een goed fris glas water. Na een hele nacht slapen, kan je best wat water gebruiken. Koffie of cola is niet zo’n frisse start van de dag.

5. Music maestro

Maak een playlist met leuke muziek. Wedden dat je er goed gehumeurd van wordt? Van ons krijg je alvast de eerste aanzet, met deze 12 songs om je werkdag goedgezind te beginnen.

6. Spring, zwaai ... 1, 2, 3

Je zal er versteld van staan wat enkele eenvoudige turnoefeningen kunnen doen. Ze zorgen voor een boost van je metabolisme en maken je lichaam klaar voor de werkdag. Wedden dat je met een fris gevoel aan de dag begint? Je hoeft daarvoor geen uur vroeger op te staan: in 10 minuten kan je al heel wat oefeningen doen.

7. No stress

Nerveus worden omdat je niet op schema zit ’s ochtends is vrij overbodig. Adem gewoon eens diep in, schrap iets minder belangrijk uit je ochtendlijke routine en plan het eventueel later op de dag in. Niets erger dan gestresseerd de dag te beginnen.

8. Sta op een vast tijdstip op

Het nut van op een vast tijdstip te gaan slapen kennen we allemaal, maar ook op hetzelfde uur opstaan heeft z’n voordelen. Je lichaam komt zo in een vaste routine: je zal zelfs zien dat je na een tijdje vanzelf wakker wordt vlak voor je wekker afgaat. Dan schrik je alvast niet wakker. Een pak aangenamer, niet?

9. Weg met de afleidingen

Nog even je mails checken? Nee, niet doen. Stop alle zaken weg die je kunnen afleiden, zeker in je kamer. Een tv, gsm of computer in je kamer zorgen ervoor dat je later gaat slapen dan je van plan was. Met ’s morgens alle gevolgen van dien.

10. Zet je wekker op een afstand

Gedaan met snoozen. Zorg dat je moet opstaan om je wekker af te zetten. Eenmaal je bent opgestaan, zal je niet snel terug onder de wol kruipen. Opstaan doet sowieso zeer, dan kan je er maar beter korte metten mee maken.

Goeiemorgen!

(mr) 

Meer info over Ontspanning , Gelukkig op het werk

18/07/2014