10 fouten van bedrijven op sociale media

facebook fail

Bijna elk bedrijf heeft tegenwoordig wel een Facebook-pagina. Daarmee is dikwijls alles gezegd, echt toegevoegde waarde creëren is weinig bedrijven gegeven. “Het valt op dat niet per se de grote jongens de beste leerling van de klas zijn. Sterke spelers in België zijn: Telenet, Quick, Tomorrowland en VRT. Opvallende achterblijvers zijn bijvoorbeeld Bekaert, Solvay, Umicore en Colruyt”, aldus sociale media-expert Philippe De Puydt.

“De meeste bedrijven steken meer energie in het werven van nieuwe volgers dan in het opbouwen van een echte relatie met hun fans”, merkt Philippe De Puydt, managing director van Linkman, een communicatiebureau gespecialiseerd in sociale media. “Deze bedrijven vergeten vaak wat de échte toegevoegde waarde is van een zorgvuldig opgebouwde community. En dat is: door conversaties je relaties met je klanten verbeteren. Je kan met hen samenwerken om je product te verbeteren of je kan hulp vragen bij het ontwikkelen van nieuwe dingen. Dit proces wordt ook wel co-creation genoemd.”

Bedrijven hebben moeite om voor zichzelf een contentplan uit te werken, aldus Philippe De Puydt van Linkman. “Nieuws brengen over zichzelf lukt bijna iedereen. Maar verder geraken de meeste niet. Terwijl er zo veel interessante dingen zijn om te publiceren op sociale media. De medewerkers kunnen bijvoorbeeld betrokken worden in de communicatie, zij zijn de beste ambassadeurs. Voorbeelden: ervaringen van klanten delen, relevante informatie creëren waarmee de job van de klanten gemakkelijker gemaakt wordt, regelmatig vragen stellen aan de community, leuke links delen, enzovoort. Kortom, behandel fans als je vrienden.”

Welke bedrijven zijn wel goed bezig?

“Als je naar voorbeelden in België kijkt, valt het op dat niet per se de grote jongens de beste leerling van de klas zijn. Opvallende achterblijvers op social media zijn bijvoorbeeld Bel-20 bedrijven Bekaert, Solvay, Umicore of Colruyt. Sterke spelers in België zijn: Telenet, Quick, IceWatch, Tomorrowland en de VRT.”

10 fouten van bedrijven op sociale media

1. Te veel iPads weggeven 

Veel bedrijven organiseren geregeld acties op sociale media waarbij je in ruil voor je ‘like’ kans maakt op een iPad of iets dergelijks. Er zijn veel fans die enkel hierop afkomen. Zeker op Facebook circuleren er heel wat accounts die enkel gebruikt worden om deel te nemen aan wedstrijden. Dit soort fans zijn geen klanten. Een bedrijf denkt best twee keer na over welke acties bij hen passen. Enkel acties organiseren is niet de beste weg om een waardevolle community op te bouwen.

2. Logo’s gebruiken 

Social media draaien om conversatie met de klanten. Maar een gesprek hebben met een logo voelt vaak bevreemdend aan ... Daarom dat een bedrijf beter een foto van een medewerker zou nemen als profielfoto.

Als een bedrijf dan toch een logo als profielfoto kiest, ziet het er dikwijls niet uit op internet. De meeste sociale netwerken vereisen een vierkante versie van het logo. Veel logo’s zijn niet geschikt om te tonen in een vierkant, waardoor je in de newsfeed vaak onduidelijke logo’s als profielfoto te zien krijgt.

3. Automatisch content publiceren 

Je kan bedrijfsaccounts van verschillende sociale netwerken aan elkaar linken, waardoor bij het publiceren tijd bespaard wordt. Bijvoorbeeld: één enkel bericht op LinkedIn kan automatisch een bericht versturen via Twitter. Je kan vervolgens de Twitter-account koppelen aan Facebook en zo ditzelfde bericht in 1 keer doorposten naar Facebook.

Dit lijkt handig, maar kan echter leiden tot heel wat ergernis. Elk sociaal netwerk heeft namelijk zijn eigen manier van communiceren, en heeft zijn eigen gevoeligheden. Door automatisch dingen door te posten worden publicaties onnatuurlijk en vaak als storend ervaren.

4. Facebook guidelines niet respecteren 

In het verleden zijn er al verschillende pagina’s van bedrijven offline gehaald door Facebook wegens het niet respecteren van de Facebook guidelines.

De guidelines kort samengevat:

  • belonen van standaard Facebook handelingen is verboden (liken, delen, reageren)
  • wedstrijden moeten zich afspelen op een aparte pagina (app)
  • niet de indruk wekken dat je wedstrijd gesteund wordt door Facebook
  • je mag de winnaars niet via Facebook op de hoogte stellen
  • ...

5. Content posten = improvisatie 

We zijn het er waarschijnlijk allemaal over eens: boodschappen op sociale netwerken zijn vluchtig en dat geldt in het bijzonder voor Twitter-berichten of tweets. De kans dat iemand je tweet leest op het moment dat je hem de wereld instuurt, is vaak klein. Niet iedereen is immers op dat moment ingelogd op Twitter. Laat staan dat alle berichten met evenveel zorg gelezen worden. Om te vermijden dat Twitter boodschappen verdrinken in het ruime sop, kunnen bedrijven slim te werk gaan. Met ‘Twitter Drip Campaigns’ kan je met regelmatige tussenpozen verschillende publicaties uitsturen over eenzelfde onderwerp.

6. Te zelfingenomen zijn  

Mensen die te veel over zichzelf praten zijn irritant. Hetzelfde geldt voor bedrijven en merken. Sociale media gebruikers gaan geen merken volgen die enkel over zichzelf praten. Voor voldoende afwisseling in de posts zorgen, is de boodschap. Een mengeling van visuele media (beelden, video's etc.), interactieve posts (peilingen, quizvragen etc. ) en informatieve content (how-to's, artikels uit je sector etc.)

7. Verzuimen te antwoorden op zowel negatieve als positieve commentaar 

Het is goed om negatieve commentaar over het merk te beantwoorden, maar laat dit soort activiteit niet overheersen. Het is even belangrijk om mensen die zich positief uitlaten over je merk te bedanken en te belonen.

8. Niet onderzoeken waar het publiek zich bevindt 

Je mag als bedrijf dan al de meest fantastische Twitter-campagne hebben, als je geen research gedaan hebt, zou het je kunnen ontgaan zijn dat je doelpubliek vooral rondhangt op Pinterest. Verspil geen tijd met het updaten van een profiel zonder er zeker van te zijn dat je het juiste platform gebruikt om je publiek aan te spreken.

9. De verkeerde toon aanslaan 

Niet alle sociale media sites zijn hetzelfde. Een afstandelijke toon zal Facebook-gebruikers wegjagen. Mensen zitten niet op Facebook om ingelicht te worden over bedrijfswaarden of het laatste bedrijfsnieuws. Het is een casual site waar fun belangrijk is. De toon en posts moeten dus ook casual zijn, zodat mensen zich kunnen verbinden met wat je post.

10. Te veel geld besteden aan flashy campagnes 

Veel geld pompen in een grote wedstrijd kan de aandacht trekken, maar bedrijven die te veel bezig zijn met dit soort speciale campagnes hebben vaak niet genoeg tijd – en geld - over voor het onderhouden van de alledaagse content en hun engagement met de klanten en fans.

(mr) – Met dank aan www.6minutes.be en www.linkman.be voor de tips 

Meer info over Sociale media

30/10/2012