Bedrijfswagen
Vorige

1 van 115

Volgende
Volgend artikel:

Het mobiliteitsbudget: maak jij er al gebruik van?

1 op de 10 bedrijfswagens niet gebruikt voor woon-werkverkeer

file
Dat is een opvallende vaststelling. Te meer dat het aantal werknemers met een bedrijfswagen die ook privé mag gebruikt worden, de voorbije 5 jaar met 50% is gestegen. Wij gingen op zoek naar de oorzaken.

Koning auto regeert nog steeds. Het aantal bedrijfswagens in België zou tussen de 550.000 en 670.000 liggen. Al blijft dit een ruwe schatting, exacte cijfers zijn er niet. Dat ondervonden ook Xavier May en Thomas Ermans van het Brussels Studies Institute (BSI) die deze berekening maakten.

Oorzaken

Het aantal werknemers met een bedrijfswagen die ook voor privédoeleinden mag gebruikt worden, is op 5 jaar met 50% gestegen naar 15,1% (tegenover 10,4% in 2013).

Maar opvallend: 12% van de Belgen met een bedrijfswagen rijdt daarmee nooit naar het werk. De voornaamste reden voor ruim de helft onder hen: ze wonen te dicht bij hun werk (51%), gevolgd door de files (13%) en het gebruik van het openbaar vervoer (12%).

Inruilen voor 740 euro netto extra

Bijna 4 op 10 Belgen is bereid de bedrijfswagen in te ruilen voor een loonsverhoging van gemiddeld 740 € netto per maand. Met dat geld zou bijna de helft van de Belgen (48%) niet meteen overschakelen naar een ander vervoersmiddel, maar een eigen kleine auto kopen.

Bijna een vierde zou een fiets kopen en 22% zou het geld voor persoonlijke doeleinden gebruiken. Maar de werkgevers stellen te weinig alternatieve mobiliteitsoplossingen voor. Dat blijkt uit de Barometer van hr-dienstverlener Partena Professional. De studie werd uitgevoerd bij een representatieve steekproef van 1.000 actieve Belgen in mei 2018.

Bijna de helft van de Belgen heeft al een ander vervoersmiddel dan de auto gebruikt voor zijn woon-werkverkeer. En dat om uiteenlopende redenen, waarbij het milieu belangrijker zou zijn dan de files en een kortere pendeltijd. Want terwijl ruim de helft van de Belgen om persoonlijke, praktische redenen een alternatief voor de auto heeft uitgeprobeerd voor hun woon-werkverkeer, deed 37% dat voor het milieu, wou 30% de files vermijden en 29% hun pendeltijd verminderen.

Conclusie

“Terwijl het aantal bedrijfswagens de voorbije 5 jaar fors is toegenomen, blijft een belangrijk deel hiervan onbenut, vooral omdat sommige Belgen te dicht bij hun werk wonen of ze reeds alternatieve vervoersmiddelen gebruiken”, zegt Wim Demey, Customer Intelligence Manager bij Partena Professional.

“Ons onderzoek wijst ook uit dat sommige Belgen bereid zijn om hun bedrijfswagen in te ruilen, maar dat ze daarvoor een kleinere privéwagen in de plaats zouden kopen. Een cash for car regeling zonder meer zal dus weinig effect hebben op het mobiliteitsprobleem. Dit is een duidelijke oproep aan werkgevers om in overleg met hun medewerkers een mobiliteitsplan uit te werken wanneer een bedrijfswagen ingeruild wordt. Tal van alternatieven kunnen voorgesteld worden aan die werknemers, zoals de fiets. Een mobiliteitsoplossing op maat van elke werknemer blijkt de sleutel om medewerkers te behouden en aan hun behoeften te voldoen, maar ook om nieuw talent aan te trekken.”

(mr) 

10 september 2018
Anderen bekeken ook