Effectief vergaderen via videocall: 5 tips
Vergaderen op afstand (vanuit je thuiskantoor, bijvoorbeeld) kan heel handig zijn, maar dan moet wel alles goed verlopen. Daarom deze tips...
Voor de coronacrisis brachten collega’s in veel gevallen zo’n 40 uur per week met elkaar door. Doordat zowel thuiswerk als tijdelijke werkloosheid pieken, werd dit voor velen herleid tot 0 uur. Een onaangename situatie, als je weet dat collega’s in 68% van de gevallen ook vrienden zijn met wie ze persoonlijke zaken bespreken. Voor 14% van de werknemers behoren collega’s zelfs tot hun hechte vrienden.
“Sociaal contact met je collega’s blijft ook in coronatijden belangrijk”, weet Lode Godderis, professor arbeidsgeneeskunde aan de KU Leuven. “Organiseer daarom bijvoorbeeld eens een ‘online’ lunch, las ‘online’ koffiepauzes in en sluit samen de dag af met een leuk moment. Bespreek tijdens je (video)calls wat goed loopt en deel wat je hebt kunnen afwerken. Het is ook belangrijk om hulp te krijgen bij problemen die je alleen niet opgelost krijgt.”
“Daarnaast is het – zeker in deze onzekere tijden – minstens even belangrijk om met je collega’s over je thuissituatie te praten. Thuiswerken en zorgen voor je kinderen is niet altijd een evidente combinatie. Het levert ongetwijfeld voer voor leuke anekdotes, maar kan ook een uitlaatklep zijn”, voegt professor Godderis nog toe.
Meer dan 1 werknemer op 5 (22%) heeft een puur zakelijke band met zijn of haar collega’s. En voor 6% zal het gemis helemaal niet zwaar vallen, aangezien er niet eens een echte klik is met hun collega’s; 2% probeert ze zelfs zoveel mogelijk te vermijden.
“Camaraderie zou ingebakken moeten zitten in elke bedrijfscultuur”, besluit Peter s’Jongers, CEO van Protime. “Collega’s die elkaar een luisterend oor bieden, bij wie ze ook persoonlijke zaken kunnen ventileren, met wie ze zich amuseren, zullen ook sneller voor elkaar in de bres springen wanneer dat nodig is. Kameraadschap zorgt voor gelukkiger werknemers en maakt van een bedrijf een ‘Great Place To Work’.”
(es/kv) - Bron: Protime
Wie graag te weten wil komen waarom Protime al 8 keer op rij werd uitgeroepen tot ‘Great Place To Work’ kan het boek Trots! Waarom bedrijfscultuur een strategisch doel is lezen.
8 april 2020Vergaderen op afstand (vanuit je thuiskantoor, bijvoorbeeld) kan heel handig zijn, maar dan moet wel alles goed verlopen. Daarom deze tips...
Als economisch werkloze heb je totaal onverwacht een zee aan tijd gekregen. Tijd die je erg nuttig kunt besteden. Aan jezelf en je professionele carrière!
We werken steeds vaker van thuis. Maar wat zijn de regels? Hoe ben je minstens even productief als op je werk? En wat met ergonomie én je gezondheid?
Niet iedereen maakt even snel vrienden en al zeker niet op het werk. Heb je een duwtje in de rug nodig? Dan helpen deze tips je op weg.
De maatregelen rond verplicht thuiswerk zetten veel werknemers met hun rug tegen de muur. Al is het dan wel de muur van hun thuiskantoor...
Skype for business, Microsoft Teams of Slack zijn al op heel wat werkplekken ingeburgerd. Waarom dus ook WhatsApp niet in dit rijtje opnemen?
Werken voor een vriend klinkt verleidelijk. Maar vriendschappen kunnen snel ingewikkeld worden zodra je collega’s wordt.
De coronacrisis hakt er wereldwijd hard in maar het opent ook onverwachte mogelijkheden. Je werkervaring in quarantaine kan zorgen voor nieuwe inzichten...
Mensen willen op kantoor werken, maar geen tijd verliezen met pendelen. Daarom omarmen Belgische bedrijven en HR-professionals steeds meer hybride werken.