Vorige

1 van 643

Volgende
Volgend artikel:

Menopauze op de werkvloer: hoe ga je ermee om?

Word je ziek van uitslapen in het weekend?

11 september 2020
uitslapen maakt je ziek
Niets heerlijker dan in het weekend, na een zware werkweek, lekker lang in bed blijven liggen. Maar pas op, want die paar uurtjes extra slaap kunnen nefast zijn voor je mentale gezondheid. Sterker nog: het kan zelfs chronische ziektes in de hand werken. Die wekker dan toch maar op het normale uur laten aflopen?

Wie in het weekend wat slaap wil inhalen na een zware werkweek en enkele uurtjes langer in bed blijft liggen, leeft op twee heel andere ritmes. En dan kun je lijden aan een social jetlag. Net als bij een gewone jetlag, die je hebt als je reist tussen bijvoorbeeld Zuid-Amerika en ons land, wordt ons lichaam gedwongen om in andere tijdzones te leven. De ene wordt gedicteerd door het werk, de ander door een wild nachtleven of romantische date met je wederhelft. Want dat uitslapen, is meestal een gevolg van de avond of de nacht ervoor.

Als je moeilijk slaap kunt vatten en niet goed kunt doorslapen, dan kun je ervan uitgaan dat je last hebt van een social jetlag. Zelfs al slaap je maar twee dagen uit en sta je de andere vijf dagen flink om zeven uur op, dan nog heeft je lichaam tijd nodig om zich aan te passen. En daarvoor is het weekend jammer genoeg te kort.

Een pandemie

Wie niet elke avond op hetzelfde uur in bed kruipt en ’s morgens op hetzelfde uur opstaat, zal op den duur merken dat de kwaliteit van zijn of haar nachtrust vermindert. Dat kan uiteindelijk resulteren in een slaaptekort. Als dat lange tijd aanhoudt, en je dus een chronisch slaaptekort hebt, dan kan dat je gezondheid schaden. Zo blijkt uit onderzoek dat diabetes type 2, hart- en vaatziekten, overgewicht en depressie gelinkt zijn aan een chronisch tekort aan slaap.

Geen wonder dat de Wereldgezondheidsorganisatie het wereldwijde slaaptekort een epidemie voor de volksgezondheid noemt. Alleen al in Amerika is de helft van alle doodsoorzaken te linken aan véél te weinig slaap.

Geen excuus meer

Wat het effect van zo’n social jetlag is op je lichaam, hangt af van hoe groot het verschil is tussen de twee tijdzones. Uit onderzoek blijkt dat elk uur aan social jetlag de kans op hart- en vaatziekten met maar liefst elf procent doet stijgen. Bovendien ben je in een slechtere bui, voel je je slaperig en compleet uitgeput. Het ideale medicijn om gezondheidsproblemen de kiem in te smoren is dus een regelmatig slaapschema.

Bovendien is een goede en consequente slaaproutine ook belangrijk voor de mentale gezondheid. Volgens slaapexperts van Harvard is het zelfs zo dat een mens met een glas of twee te veel op beter presteert dan iemand die te weinig slaapt. Met dat in je achterhoofd heb je geen excuus meer om in het weekend of op een vrije dag lekker lang te snoozen.

Lees ook: 7 manieren waarop jouw baas je slaaptekort kan voorkomen

(dt/em) - Bron: MT

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Anderen bekeken ook

Artikels zoeken

Aanbevolen jobs

Wil jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

Voeg je CV toe
Jobs voor jou zal je betere jobs suggereren gebaseerd op je opleiding, vaardigheden en werkervaring.

Of zoek in 15835 andere jobs