Welke job past bij mij?
Vorige

1 van 509

Volgende
Volgend artikel:

De verschillen tussen statutairen en contractuelen

Werken in transport? In deze 10 jobs kan je meteen beginnen

10 jobs in transport
Wat de verpleegkundige is voor de zorg, is de chauffeur voor de transportsector: hét knelpuntberoep van dit moment. 
Op basis van gegevens van Jobat en arbeidsbemiddelaar VDAB selecteren we de grootste knelpunten in transport en logistiek. Dit gaat van allerhande profielen van chauffeurs tot de expediteur en de postbode.

1. Bestuurder trekker oplegger

Wat de verpleegkundige is voor de zorg, is de chauffeur voor de transportsector: hét knelpuntberoep van dit moment. En daarbij springt vooral de bestuurder trekker oplegger in het oog.

Het knelpunt zit in de nood aan het geschikte rijbewijs (zoals CE) en de noodzakelijke nascholing. Wat zeker een rol speelt, zijn de arbeidsomstandigheden. Denk aan onregelmatige uren, een best hoge tijdsdruk en het drukke verkeer.

Go for happy! Bekijk het huidige vacatureaanbod voor bestuurder trekker oplegger

2. Vrachtwagenbestuurder

Verwant aan nummer één. Van de vrachtwagenbestuurder zijn er diverse profielen nodig, zoals vaste wagen, met aanhangwagen en uitzonderlijk vervoer. Ook hier speelt de nood aan een gepast rijbewijs en een grote vervangingsvraag door de vergrijzing, net als de arbeidsomstandigheden.

Op zoek naar een job als vrachtwagenbestuurder? Bekijk het huidige vacatureaanbod

3. Autobuschauffeur

Autobuschauffeurs werken voor lijndiensten, maar ook voor vervoer van leerlingen of werknemers. Deze profielen moeten over een rijbewijs D beschikken, dat is vaak al een drempel. Deze chauffeurs hebben rechtstreeks contact met de reizigers, waardoor klantvriendelijkheid, talenkennis en gepaste omgang met lastige passagiers meetellen.

Overigens is ook de autocarchauffeur, die bijvoorbeeld instaat voor vervoer van toeristen, een knelpunt.

Werken als autobuschauffeur? Bekijk het huidige vacatureaanbod

4. Dispatcher

Ook buiten de vervoersmiddelen zelf zijn er knelpuntberoepen, zoals de dispatcher goederenvervoer, die het transport van verschillende goederen organiseert en plant. Variant van deze job én een ander knelpunt is de expediteur. Die (ver)koopt diensten op gebied van (inter)nationaal transport voor rekening van klanten.

Is het beroep van dispatcher iets voor jou? Go for happy en… solliciteer!

5. Logistieke manager

Een logistiek verantwoordelijke coördineert de logistieke keten van een bedrijf. Kennis van de logistieke wereld, organisatietalent en het kunnen aansturen van een (multicultureel) team zijn hier belangrijke kwaliteiten.

Wanted: logistieke manager

6. Douanedeclarant

Een douanedeclarant staat in voor de volledige afhandeling van alle douanedocumenten betreffende invoer-, doorvoer- en uitvoeractiviteiten. Dit beroep is eveneens een knelpunt omdat er weinig kandidaten zijn met de nodige vakkennis, ervaring of opleiding.

Interesse in een job als douanedeclarant? Bekijk het huidige vacatureaanbod

7. Verhuizer

Dit profiel verzorgt de verhuizing van de goederen, maar kan ook instaan voor het uitpakken, monteren van de goederen of het besturen van de verhuiswagen. Het imago van het (fysiek zware) beroep speelt hier een rol, ook al zijn er vandaag heel wat hulpmiddelen (van verhuisliften tot steekkarren) die het werk kunnen verlichten.

Ontdek: Deze bedrijven zijn op zoek naar een verhuizer

8. Taxichauffeur

Talenkennis, klantvriendelijkheid, kennis van de locatie en (ook hier) het kunnen omgaan met moeilijke klanten verklaren het tekort aan taxichauffeurs. En ook dat zij vaak ’s nachts en in het weekend aan de slag moeten.

Spreekt een job als taxichauffeur jou aan? Bekijk het huidige vacatureaanbod

9. Postbode

Hier spelen de variabele uren, het vroege startuur en vaak ook de werkdruk. Bovendien is het loonpakket voor postbodes niet altijd concurrentieel in vergelijking met enkele andere sectoren, gelet op de huidige krapte op de arbeidsmarkt.

Go for happy! Ontdek het jobaanbod voor postbode

10. Schipper

Een schipper/stuurman binnenvaart bestuurt een schip, en vaak onderhoudt hij of zij het ook. Hier situeert het knelpunt zich dat er gewoon te weinig kandidaten beschikbaar zijn. Zo impliceert de Europese regelgeving dat kandidaten een lang opleidingstraject moeten afleggen vooraleer ze toestemming krijgen om te varen. Matrozen kunnen bijvoorbeeld pas na 480 actieve dagen doorgroeien tot volwaardig stuurman.

Is het beroep van schipper iets voor jou? Solliciteer nu!
Mijn Jobat banner

(William Visterin)

7 november 2022
Anderen bekeken ook