Thuiswerken
Vorige

1 van 278

Volgende
Volgend artikel:

Afwezig door ziekte: 1 op 3 Belgen niet. Welke sectoren het meest?

Werken in coronacrisis: managing director Karolien getuigt...

In coronatijden wordt geroepen om zoveel mogelijk ‘in uw kot te blijven’, en dat is precies wat Karolien Hessels (40) doet. Als managing director bij LVTPR leidt ze momenteel een heel team vanuit haar eigen keuken, met twee kinderen in huis.

Karolien Hessels (40) uit Kampenhout

  • Studies: Communicatiebeheer
  • Beroep: Managing director bij LVTPR
  • Privé: Samenwonend en mama van twee zoontjes

Managing director bij LVTPR, wat moeten we ons daarbij voorstellen?

Karolien: “LVT Group is een communicatiebureau in de Benelux: van PR en branding tot eventmarketing, grafisch ontwerp en contentmarketing, we doen het allemaal. LVTPR is het PR-bureau binnen de groep dat ik als managing director in België leid. Dat zijn de typische zaken: de dagelijkse gang van zaken regelen, het team aansturen en begeleiden. De grotere klanten sta ik ook bij met communicatieadvies. Mijn specialisatie? Crisiscommunicatie en interne communicatie.”

In tijden van corona komt je expertise op vlak van crisiscommunicatie wel goed van pas?

Karolien: “Absoluut! Sinds het coronavirus ons in zijn greep houdt, zien we dat de vraag van de klanten toch wel veranderd is. Crisiscommunicatie is in zo’n tijden extreem belangrijk. Maar ook interne communicatie naar de medewerkers toe is essentieel. Als iedereen technisch werkloos is of telewerkt, is die communicatie binnen een bedrijf belangrijker dan ooit. Maar we kijken ook naar hoe een bedrijf een rol kan spelen in deze crisis, en hoe we dat verhaal naar buiten brengen. Gelukkig is het voor verschillende klanten nog business as usual, al zien we toch dat veel meer wordt gelinkt aan het coronavirus. Niet onlogisch, want in de media hoor je tegenwoordig ook bijna niets anders meer.”

Beïnvloedt de coronacrisis jullie manier van werken?

Karolien: “Ja, ik denk dat iedereen de coronacrisis wel voelt. Normaal gezien werk ik zo’n vier dagen per week op kantoor, en zit ik écht tussen de mensen. Als managing director is dat ook nodig, denk ik. Om de voeling met het team niet te verliezen. Wat niet wil zeggen dat telewerk niet aan de orde was, integendeel. Om de files te vermijden, of als iemand een klusjesman over de vloer kreeg of een afspraak had bij de dokter, werd er al wel van thuis gewerkt. Maar ik zag dat iedereen ook gewoon graag naar kantoor kwam. Dat is nu helemaal weggevallen. In het begin had ik het daar wel moeilijk mee, maar intussen loopt het vlot. Ik begin de dag met een videocall met het managementteam om te kijken wat er leeft, welke beslissingen er genomen moeten worden, … Nadien videochat ik met mijn team. Om te vragen hoe iedereen zich voelt en waar ze mee bezig zijn. Soms doen we zelfs een kleine brainstorm. En op vrijdag sluiten we als team de werkweek af met een virtuele borrel (lacht). Het zit ‘m in de kleine dingen. Het is soms wel een uitdaging om te voorkomen dat niemand zich overwerkt. Soms moet ik echt zeggen: ‘sluit alles af en ga eens wandelen’. De scheiding tussen werk en privé is gewoon zo klein dat je al eens langer durft doorwerken. Als je laptop al klaar staat, dan ga je ’s avonds al sneller je mails checken. Maar het is toch belangrijk om de balans te bewaken.”

Lijdt je privéleven onder de hele crisis?

Karolien: “De eerste dag thuis was echt een verschrikking. ’s Avonds had ik echt het gevoel dat we dat nooit lang gingen volhouden. Maar in het weekend hebben mijn vriend en ik een duidelijk schema opgesteld voor de kinderen, zodat zij een houvast hadden. En dat helpt. Mijn vriend en ik zitten afwisselend boven, om toch een paar uur geconcentreerd te kunnen werken. Als ik beneden ben, probeer ik ook te werken, maar dat is altijd lastiger met kinderen in de buurt. Zo heb ik al eens een telefoongesprek gehad op de trampoline, met een wenend kind naast me. Of zag een prospect midden in een videocall plots mijn zoon in zijn ondergoed op de achtergrond (lacht). Gelukkig hebben de mensen daar begrip voor. Iedereen zit in hetzelfde schuitje, en dat schept natuurlijk een band.”

Zal de coronacrisis nog lang blijven nazinderen?

Karolien: “Dat is heel moeilijk in te schatten, zeker omdat niemand weet wanneer de situatie terug onder controle is. Ik denk wel dat als we terug naar kantoor mogen, het niet zonder voorzorgsmaatregelen is. Die social distancing zal nog wel een tijdje gehanteerd worden. Gelukkig is het kantoor ruim genoeg. Eén ding weet ik wel zeker: des te langer het duurt, des te groter de economische impact, ook voor onze sector. Wij doen het momenteel nog relatief goed, maar we hebben klanten die hun omzet enorm zien dalen. Als bureau en communicatiegroep zijn we altijd sterk uit elke crisis gekomen, dus daar gaan we ook nu weer voor.”

Denk je dat – wanneer we het virus onder controle hebben – je job weer hetzelfde zal zijn als voorheen?

Karolien: “Goede vraag! Als iedereen terug naar kantoor mág gaan, denk ik dat iedereen dat ook zal doen. Het gemis is gewoon te groot. Verder verwacht ik weinig veranderingen. Het telewerken was al goed ingeburgerd, maar ik denk niet dat het nog vaker zal gedaan worden. We zien nu nog meer de meerwaarde in van samen op kantoor te zijn. Maar helemaal hetzelfde zal het wellicht niet zijn, zeker omwille van de economische impact. Daar zullen we met de nodige flexibiliteit en ondernemerschap mee moeten omgaan.”

Welke goede raad zou je nog willen meegeven?

Karolien: “Als je kinderen in huis hebt, zorg dan dat ze weten waar ze aan toe zijn. Mijn zoontjes weten perfect wanneer ze voor school moeten werken, wanneer ze naar televisie mogen kijken maar ook wanneer mama en papa even tijd hebben om te spelen. En zo begrijpen ze ook op welke momenten ze niet mogen storen. Niet dat dat altijd lukt, maar we maken er het beste van.”

(em)

10 april 2020
Anderen bekeken ook