Starters
Vorige

1 van 144

Volgende

Welke 10 skills heb je als jonge professional nodig?

Skills Young Professional
Kom je net van de schoolbanken en vind je het moeilijk om talenten op je cv te noteren? Misschien ben je wel een echte teamspeler, een communicatiewonder of een doorzetter? We zijn er zeker van dat je je herkent in een van de onderstaande profielen. Vergeet die dus niet te vermelden op je cv. Zeker als je nog maar weinig of zelfs helemaal géén werkervaring hebt.

1. De echte zakenman of -vrouw

Of toch zakelijk inzicht. Het is belangrijk om te weten wat het bedrijf waarvoor je werkt precies doet, wat de doelstellingen zijn en waaruit de producten of diensten eigenlijk ontstaan zijn. Alleen zo kun je een verschil maken.

2. Het communicatiewonder

Het is niet iedereen gegeven om een verhaal te vertellen. Maar als je duidelijk, beknopt en gefocust bent, je boodschap kunt afstemmen op de doelgroep en echt luistert naar de meningen van anderen, komt het wel goed. Denk ook aan je lichaamstaal. Je armen kruisen komt al snel vijandig en defensief over, slenteren is dan weer het teken dat het je niets interesseert. Opletten dus!

3. De teamspeler

Het is vanzelfsprekend dat je collega’s niet onderuit moet halen, maar een echte teamspeler weet evenzeer wat managen en delegeren is. En dat op een constructieve manier. Zo bouw je sterke werkrelaties op, en dat is nodig om successen te boeken.

Ontdek: Welk type teamspeler ben jij?

4. De onderhandelaar

Weet je wat je wilt en hoe je dat kunt bereiken? Goed zo! Maar vergeet geen begrip te tonen voor de mening van anderen. Alleen zo kun je iedereen tevredenstellen, zonder met een schuldgevoel naar huis te gaan.

5. De probleemoplosser

Problemen oplossen, het is niet iedereen gegeven. Als je op een logische en analytische manier naar moeilijkheden kijkt, heb je een stapje voor. Het is trouwens niet slecht om naar meerdere oplossingen te zoeken. Zo laat je zien dat je een probleem uit allerlei invalshoeken kunt benaderen.

6. Het organisatietalent

En dan hebben we het niet over het organiseren van een afterwork of een sinterklaasfeest. Nee, het is belangrijk om te tonen dat je prioriteiten kunt stellen, efficiënt en productief kunt werken en je agenda perfect weet te beheren. Als je elke deadline haalt, ontdekt je baas meteen dat je weet wat je doet.

CHECK: In 4 stappen naar een perfect CV

7. De doorzetter

Geen enkele job is zonder uitdagingen. De vraag is: hoe pak jij het aan? Als je je baas laat zien dat je de moed niet opgeeft, zelfs als het moeilijk wordt, en je enthousiast elk probleem uit de weg ruimt, zit je goed.

8. De nuchtere werker

Best dat je geen glaasje alcohol op hebt als je werkt. Maar er bestaat natuurlijk nog een andere soort nuchterheid: kalm en beraden. Houd jij het hoofd koel tijdens de grootste crisis en staat het woord ‘stress’ niet in je woordenboek? Dat is wat er van young professionals verwacht wordt.

Lees ook: Klaar voor je eerste job! (E-gids)

9. De initiatiefnemer

Initiatief nemen wil zeggen dat je zoekt naar taken die gedaan moeten worden, en je ze zelf ook ongevraagd uitvoert. Maar dat is zeker niet het enige. Het betekent ook dat je creatief nadenkt over verbeteringen. Misschien zit er geen logica in het archief en heb je een geniale manier gevonden om het te structureren? Laat van je horen.

10. De eeuwige student

Leren is nieuwe dingen willen begrijpen en ze snel onder de knie hebben. Maar evengoed taken opnemen die je anders nooit doet. Je aanpassen aan veranderingen, dat is het.

Op zoek naar een job? Ga naar jobat.be en bekijk het huidige vacatureaanbod

(dt/em)

24 november 2021
Aanbevolen jobs
Anderen bekeken ook